De verdwijnziekte slaat toe II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 17 jan 2007, 00:25

Beste mensen,

Zal jullie reactie verderop zo goed mogelijk beantwoorden.

Als eerste wil ik zeggen dat je als imker toch met een hoop vragen zit als je volken op deze wijze verdwijnen. Natuurlijk, je weet dat het kan gebeuren, maar toch '¦ je bent toch van mening dat jijzelf je bijen redelijke goed verzorgd!? En dat verdwijnen is iets voor de bijen van je buurman of ver weg aan de andere kant van Nederland? En ook dat als het ergens zijn kop opsteekt, dat ook de volken van andere imkers in die omgeving worden getroffen. Dat lezen we immers vaak op het forum. En we theoretiseren daar met z'n allen ook lustig op los.
Daar maak ik mijzelf ook schuldig aan. Buiten het forum om waren juist 3 ervaren imkers (waarvan 2 al getroffen waren) en ik bezig om al onze kennis en ervaring op een hoop te gooien om te kijken of wij op die manier alle wellis en nietis, oordelen en vooroordelen konden gebruiken om tot bepaalde conclusies te komen. Want wat wordt er al niet als mede-oorzaak (of verergeringsfactor) aangedragen: vroeg of laat inwinteren, op suiker of honing of nog slechter bladhoning of heidehoning, grote of kleine volken, jonge of oude moeren, etc. etc. Ieder onderdeel heeft zijn aanhangers die voor of tegen zijn.

En toen was daar ineens voor mijn volken de praktijk: 7 verdwijningen op 1 stand (inmiddels bijna 8) en geen enkele verdwijning of teveel volksterugloop op de andere stand. En imkers in mijn buurt hebben tot nog toe geen verdwenen volken. Dan wil ik toch het hoe/wat/waar weten. En dan is het een kwestie van een lijstje per volk te maken met een aantal zaken waar je tijdens het opruimen op moet letten. Het vergt echt niet veel meer tijd om iedere raat die door je handen gaat nauwkeurig te bekijken en de raat voor het leegslingeren even te wegen en die gegevens te noteren. Een goed Nederlands gezegde is immers 'Meten is weten'

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Ria van den Berg » wo 17 jan 2007, 05:49

Hallo Jelte Pieter,

Onze Canadese koninginneteler heeft een groot probleem met varroa in haar darrenvolken. Ze betstrijdt alleen met mierezuur, maar kan in die volken de varroa's nauwelijks de baas blijven. Voor mij is dat bewijs genoeg, dat varroa in volken met veel darrebroed sneller toe neemt

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door apiario » wo 17 jan 2007, 08:04

Bertus : gefeliciteerd ???? met verdwenen volken ??? had het toch liever anders gezien.


Ik vond een felicitatie op zijn plaats voor het zeer uitgebreide
onderzoek en publikatie En voor het zeer vele werk wat er hier aan vooraf is gegaan. Maar....... laat maar

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 jan 2007, 22:52

Hallo iedereen,
(moest vandaag naar het oosten van Nederland, ben even bij het Bijenhuis langs geweest voor een aantal afstandsrepen met 35 mm tussenruimte. Dat is de eerste aanpassing voor een betere toekomst voor mijn bijen).
Tja over meten is weten gesproken. Naar mijn bescheiden mening is dit gebakken lucht. Of verkooptechniek. De verkleinde afstand is gebaseerd op aannames die nooit getest zijn. Met 35 mm zou het broednest warmer zijn en dus minder optimaal zijn voor de varroamijt. Zelf heb ik ze ook, maar ik geloof niets van dit verhaal. Wel zijn ze ideaal om mooie rechte ramen te krijgen en te houden. Reden genoeg om ze wel te gebruiken.

Ria,
er is onderzoek hier naar geweest. Ook ik meende dat bij darrenraat ook een verhoogde productie/vermenigvuldiging van de varroa plaats vond. Ideaal om toe te passen in onderzoek naar tolerante honingbijen dan. Op deze manier kun je dus de varroastand verhogen.

Ik denk dat ik dit bij een aantal volken wil uitproberen maar die op een aparte stand wil houden. Ik heb nu twee standen. Dit worden er mogelijk drie in het voorjaar. Ik kan dus gemakkelijk een stand in richten om te experimenteren. Ook zou ik het toejuichen dat bepaalde imkers gaan experimenteren met nieuwe en oude raat.

jp

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Hugo » vr 19 jan 2007, 21:59

De Amerikanen hebben toch al een naam gevonden voor de "Verdwijnziekte" die hier de gemoederen zo hevig beroerd : "Fall Dwindle Disease" (Herfstverdwijnziekte).

Beste,

Als het KINT maar een naam heeft :

gisteren nog FDD - Fall Dwindle Disease of HVZ - Herfst Verdwijn Ziekte,
vandaag CCD - Colony Collapse Disorder of KINT - Kolonie INstortings Trauma ( ;-) naar Belgische royalty watchers)

Smurf smel naar

http://listserv.albany.edu:8080/cgi-bin ... T=0&P=1754

mvg,

Hugo (1/2 bij)

ps. What's in a name that which we call FallDwindleDisease by any other name would be less worse

Nobodies prefetc

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Astrid Schoots » ma 22 jan 2007, 12:03

apiario schreef:

Bertus : gefeliciteerd ???? met verdwenen volken ??? had het toch liever anders gezien.


Ik vond een felicitatie op zijn plaats voor het zeer uitgebreide
onderzoek en publikatie En voor het zeer vele werk wat er hier aan vooraf is gegaan. Maar....... laat maar
Kop op, trouwe Bertus, dit is een misverstandje
(teveel door de microscoop gekeken? [;)])
Astrid.

Gebruikersavatar
flayed
Berichten:170
Lid geworden op:ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds:2005
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door flayed » di 23 jan 2007, 19:09

Dikke Pech,

k heb voor 2 weken terug gecontroleerd of de bijen nog aanwezig waren , helaas geen van de drie volken waren er nog, en ik had er drie voor de winter, als je de afgelopen maanden een winter kan noemen. Verder heb ik in de herfst 6 volken samen gevoegd tot drie volken, heb verder geen ruzie gezien en is verder met voldoende suiker (10KG per volk met de nodige honig, slinger ze nooit helemaal kaal) de winter in gegaan, werk verder met segerbergerkasten en in de kast zelf 5 bijen terg gevonden zonder de koningin.
Tja, wie helpt mij aan nieuwe volken?

Vriendelijke groet John

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Dirk Blanken » di 23 jan 2007, 20:41

Gecondoleerd flayed,
Het is belangrijk om te vertellen wat volgens jou de oorzaak was, van de verdwijning.
Heb je in 2006 behandeld tegen varroa en wanneer.
Dirk

flayed schreef:
Dikke Pech,

k heb voor 2 weken terug gecontroleerd of de bijen nog aanwezig waren , helaas geen van de drie volken waren er nog, en ik had er drie voor de winter, als je de afgelopen maanden een winter kan noemen. Verder heb ik in de herfst 6 volken samen gevoegd tot drie volken, heb verder geen ruzie gezien en is verder met voldoende suiker (10KG per volk met de nodige honig, slinger ze nooit helemaal kaal) de winter in gegaan, werk verder met segerbergerkasten en in de kast zelf 5 bijen terg gevonden zonder de koningin.
Tja, wie helpt mij aan nieuwe volken?

Vriendelijke groet John
dertiende

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Ria van den Berg » di 30 jan 2007, 06:48

vandaag CCD - Colony Collapse Disorder of KINT - Kolonie INstortings Trauma ( ;-) naar Belgische royalty watchers)

Net terug van een bijeenkomst van Canadian Honey Council. Op het laatste moment hadden ze Jerry Hayes uit Florida (doet o.a. een vragenrubriek in American Bee Journal) naar het noorden gehaald.
Toen ik hem vertelde, dat het verschijnsel al een paar jaar in Europa speelt, zei hij : "Maar waarom ondernemen die Europeanen niks ?" Er is in de V.S. een stoet wetenschappers aan het zoeken naar een antwoord.
De virussen die gevonden waren, waren niet boven het gemiddelde. Merkwaardig was een schimmel die in de darm werd gevonden en waarvoor ze nog geen verklaring hadden. Ik herinner me dat Els schreef, dat ze een bloemkoolachtige struktuur had gezien. Er was ook veel littekenweefsel. Er was wat nosema cerana, AVB, EVB en gisten die in het algemeen geassocieerd worden met AVB. Gek was wel, dat de kleine kast kever pas een week na het verdwijnen bezit namen van de kasten. Eigenlijk vonden ze van alles, maar niet één duidelijke oorzaak tot nu toe.
De verliezen zijn bij sommigen erg, 800 over van de 3000 b.v. In de V.S. is de honingbij enorm belangrijk voor de bestuiving van allerlei landbouw gewassen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 04 feb 2007, 09:26

Melding van een imker collega die niet op forum of internet actief is.
Afgelopen jaar met 5 dikke volken gewerkt.
Type bij ; zwarte
Mijten ; zeer weinig
Dracht ; prima
Voeren ; 15 kg suiker
Verdwenen; 5 volken
Voer was nog meer dan de helft aanwezig, stuifmeel voldoende en in alle volken al (weer) broed aanwezig.
Er wordt niet gereisd en er zijn geen volken van andere imkers overgenomen of uitgewisseld.
Behandeld met Beevital maar er was nauwelijks mijtenval aanwezig.

gerard.b.w.vos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten