herfstverliezen 2011

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Bart de Coo » zo 18 dec 2011, 11:20

Zo ver ik weet vindt bijen@wur mijten tellen niet zo zinvol. De reden die ze daarvoor aanvoeren is, dat het niet zo zeer gaat om de mijten die omlaag vallen, maar om de mijten die achterblijven en die tel je dus niet. Ik vraag me af of er ooit serieus onderzoek gedaan is naar het verband tussen de mijtenval en het aantal mijten dat in het volk levend en wel aanwezig is.

Het zou ook kunnen zijn dat mijten tellen op de schuifla in de winter zinvoller is dan in de zomer, omdat er immers geen aaseters zoals oorwurmen op de loer liggen om de mijten op te eten. Nou ja, ik sla er ook maar een slag naar.

In elk geval ben ik maar eens begonnen aan de oxaalzuurbestrijding. Ik doe dat ongezien. Ik behandel dus gewoon alle volken. Mijn lattenkasten behandel ik met omgekeerde conservenblikjes, de open kant naar onderen. Het blikje heb ik helemaal geperforeerd met boorgaten. Vervolgens doe ik een schepje oxaalzuur op het blikje en dat plaats ik dan over een waxinelichtje heen. Het lijkt goed te werken. Ik doe dat met de lattenkasten. De volken in die kasten zijn vorig jaar goed uitgewinterd en op het moment van schrijven zijn al die volken groot en vitaal. Misschien dat ik deze truc ook ga uithalen met mijn korven. Die kun je immers makkelijk optillen en op een of ander daarvoor ingericht bouwsel plaatsen. Mijn spaarkasten behandel ik met de injectiespuit. Maar daarvoor moet het nog wat kouder worden. Ik begrijp dat voor de druppelmethode een goede compacte wintertros vereist is.

Geen sombere berichten van de Veluwezoom in elk geval. Het lijkt allemaal goed te gaan hier.

Groet,

Bart

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Noord » zo 18 dec 2011, 14:59

nee is ook niet zinvol maar zijn hier mensen die er anders over denken ( gelukkig mogen we dat in nederland)
ik zou graag een overzicht zien van de bijen sterfte in een tabbeletje
dus een nieuwe topik met de volgende gegevens

hoeveel volken ingewintert
waarmee behandelt in de zomer
wanneer sterft er een volk en waarschijnlijk waar aan ( zomaar verdwenen of door verstoring)
ook behandelt in december of januari
sterfte in het nieuwe jaar na behandeling
en waaraan gestorven gewoon wintersterfte of van het voer geraakt


gr noord,

misschien nog meer vragen te bedenken,
we weten wel dat er varoa mijt in de volken zitten die hoeven we niet meer te tellen nu gaat het erom waaraan sterven ze nu .

:twisted:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 dec 2011, 16:40

Noord schreef:nee is ook niet zinvol maar zijn hier mensen die er anders over denken ( gelukkig mogen we dat in nederland)
ik zou graag een overzicht zien van de bijen sterfte in een tabbeletje
dus een nieuwe topik met de volgende gegevens[.............................................]

gr noord,
misschien nog meer vragen te bedenken,
we weten wel dat er varoa mijt in de volken zitten die hoeven we niet meer te tellen nu gaat het erom waaraan sterven ze nu . :twisted:
die noord :) Heb nog geen mail van je ontvangen, de vragen lijst - veel uitgebreider 3x A4 - staat voor je klaar.
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 dec 2011, 16:46

Bart de Coo schreef: [..................................]In elk geval ben ik maar eens begonnen aan de oxaalzuurbestrijding. Ik doe dat ongezien. Ik behandel dus gewoon alle volken. Mijn lattenkasten behandel ik met omgekeerde conservenblikjes, de open kant naar onderen. Het blikje heb ik helemaal geperforeerd met boorgaten. Vervolgens doe ik een schepje oxaalzuur op het blikje en dat plaats ik dan over een waxinelichtje heen. Het lijkt goed te werken. Ik doe dat met de lattenkasten. [..........................................]
Groet,
Bart
Bart kijk je uit; als je enige damp van oxaal inademt ben je voor de rest van je leven gehandicapt en je sterft voortijdig!!
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Bart de Coo » zo 18 dec 2011, 17:09

Bedankt Voor de waarschuwing, Hans. Ik denk wel dat ik voorzichtig werk. Ik plaats het blikje op het waxinelichtje en dan duurt het duidelijk enige tijd voordat de verdamping begint. Dus je lijkt tijd genoeg te hebben om de opstelling in gereedheid te brengen. Vervolgens sta ik er van een metertje of vijf, vanonder een afdakje naar te kijken. Nee, ik ben mij bewust van de gevaren van oxaalzuur. Ik weet dat oxaalzuur met name voor ernstige nierschade kan zorgen.

Groet,

Bart

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door p.zwartepoorte » zo 18 dec 2011, 18:40

ben ik blij dat ik dat lees dat je door verdampen nierschade kan krijgen als je het in ademt
want ik heb maar 1 nier dus daar beginnen we niet aan met het verdampen
vandaag ff gekeken na me volk en het is springleven gelukkig
maar we zijn er nog niet winter kan nog komen
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Noord » zo 18 dec 2011, 21:49

die noord :) Heb nog geen mail van je ontvangen, de vragen lijst - veel uitgebreider 3x A4 - staat voor je klaar.

hans van der post,
ben zelf al ingelogt geweest en heb het voor de 2de x bestudeert nu weer en paar jaar terug en je hebt er niks aan mijten tellen waar de bijen aan sterfen wel kun je proberen te voorkomen.

gr noord

vsterring
Berichten:61
Lid geworden op:zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds:1989
Aantal volken:14
Bijenras(sen):BF
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door vsterring » zo 18 dec 2011, 23:31

Bart de Coo schreef: Mijn lattenkasten behandel ik met omgekeerde conservenblikjes, de open kant naar onderen. Het blikje heb ik helemaal geperforeerd met boorgaten. Vervolgens doe ik een schepje oxaalzuur op het blikje en dat plaats ik dan over een waxinelichtje heen.
wat slim... nooit aan gedacht! Ik stond op het punt zo'n duur ding aan te schaffen...
hoe lang moet je het blikje op het waxinekaarsje houden?

of zijn er nog andere alternatieven?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Bart de Coo » ma 19 dec 2011, 17:12

Van de truc met het conservenblikje ben ik nu al aan het terugkomen, eigenlijk. De reden is dat ik weinig vertrouwen heb in de effectiviteit. Iedere keer als ik na de nodige uren of na een dag terugkom om het blikje te verwijderen, dan ligt er bovenop het blikje een spierwit hoopje poeder. Ik weet niet of dit uitgewerkt residu is, of onverdampt poeder. Ik vermoed gewoon dat het waxinelichtje te weinig hitte genereert om de verdamping goed te laten verlopen.

Nu lijkt het dit jaar wel slechter te gaan dan vorig jaar. Vorig jaar gebruikte ik een blikje waar gepelde tomaten in gezeten hadden; het blikje was nogal klein. Dit jaar gebruikte ik een gehalveerd limonadesiroopblik. Misschien is dat wat te groot. Maar ook vorig jaar leek ik veel poeder over te houden dat niet verdampt was. Een enkele keer hield ik pikzwart residu over. Kortom, je hebt de verdamping veels te weinig onder controle. Je kunt er met de blikjesmethode niet van op aan dat er voldoende verdampt.

Sorry, ik ga er geen reclame voor maken, tenzij iemand wil mee-experimenteren om uit te zoeken hoe je succes min of meer kunt garanderen.

Ik denk wel dat er geen gevaren voor de gezondheid zijn. Je plaatst het brandende waxinelichtje op bijvoorbeeld een plankje. Je schept een gram poeder op het blikje. Je plaatst het blikje met poeder over de vlam. Je plaatst het plankje met kaars en blik en poeder op of onder de wintertros. Je maakt dat je wegkomt. Het duurt vervolgens best een tijdje voordat je de eerste damp uit de kast ziet slaan. Je was dus met het oog op de gezondheid ruim op tijd weg. Als je het blikje verwijdert, draag je een P2-masker. Na de daad spoel je de handen langdurig af met veel water. Ik zie geen risico's.

Herstel: ik ga er nóg geen reclame voor maken. Als iemand anders het eens wil proberen en wil uitzoeken hoe je zo min mogelijk residu overhoudt, ga je gang. Maar werk veilig a.u.b.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Erik Konijn » ma 19 dec 2011, 17:26

IK zou eerst speciale(bestand tegen giftige stoffen) handschoenen aantrekken en desnoods met een extra latex handschoen aan. Gaan je handen niet stinken en ze blijven schoon hoef je niet zo lang te wassen. En zeker een masker opdoen je hebt maar 1 leven dus daar moet je zuinig mee omspringen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten