De Pseudoschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door LWPisa » di 18 jan 2005, 17:39

mmm hartje Rotterdam, kan nog een exoot zijn...

een sootenlijst van het dozijn of zo moet toch te krijgen zijn.

Blijft leuk...je kan je kast vast "schorpioenvriendelijker" maken door met schuilplaatsen te experimenteren.

L

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » di 18 jan 2005, 18:04

JP,

Hoe stel je je dit voor
Doe wat mijten en schorpioentjes in een petrischaaltje.
Een petrischaaltje voor de vliegspleet houden en hard roepen: "Alle mijten verzamelen" :D
Bij mij liggen alleen maar dode mijten op de plank, de levende zitten op de bijen. Ik verwacht dat de schorpioentjes alleen die mijten pakken die nog bewegen.

groet,
Hennie

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » di 18 jan 2005, 18:29

Ik heb een paar dagen geleden een bericht geplaatst op een amerikaans forum. Meestal lopen de amerikanen voor als het wtenschappelijke onderzoeken betreft. Hier wordt echter alleen maar met verbazing gereageerd. Hopelijk komen er vanuit het engelstalige circuit nog wat berichten.

Ik kan geen link plaatsen direct naar het bericht, dat wil niet lukken.
Dan maar zo: http://www.beesource.com/cgi-bin/ubbcgi/ultimatebb.cgi » Beesource Forums » General Beekeeping Forums » Diseases and Pests » Pseudo-scorpions or bee scorpions

groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Henk Klok » di 18 jan 2005, 19:38

laura schreef: Je zult dus veel dode mijten onder de kast moeten zien liggen die allemaal leeg gezogen zijn...
Op deze site lees ik:
It feeds on other small insects, which it subdues by poisoning and then tears apart with its pincers.
Het verlamt de insecten dus met gif, en trekt ze dan aan stukken met z'n scharen.
Dan blijven er alleen stukjes over, in plaats van leeggezogen mijten.

Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 19 jan 2005, 16:18

Je kunt toch mijten van bijen afhalen??? lijkt me niet zo'n probleem.

***

Bovendien zouden er wat schorpies in een observatiekast kunnen wordne geplaatst. Ook het aanbrengen van schuilplaatsen in een kast lijkt me een goede!!

j.p.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door maartenkleijne » wo 19 jan 2005, 17:14

Het blijken dus -tot mijn verbazing- autochtone pseudoschorpioenen te zijn.
Dat betekent dat er een grote kans is dat de beestjes ook spontaan uit eigen beweging immes kunnen invaderen; zeker bij korven en oude kasten die niet onder een afdak staan en dicht bij de grond.
De moeite waard om daar aandachtig op te gaan letten. 'Aandachtig' is nodig want het lijken schuwe beestjes te zijn.

Trouwens veel tuinen zijn overdadig geïnfecteerd met allerlei mijten: pseudoschopioenen zijn dan misschien wel aanwezig, dan wel er is groot telort aan.

laura
Berichten:8
Lid geworden op:ma 19 jul 2004, 15:31
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door laura » vr 21 jan 2005, 09:43

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Klinkt idd superleuk, jammer dat imkers nu het voortouw moeten nemen en geen PPO bijen.
j.p.
PPO bijen heeft wel degelijk het voortouw genomen...

Ik heb iemand van PPO bijen gesproken die mij wist te vertellen dat Piet hun benaderd had.
PPO bijen heeft een onderzoekje gedaan met de schorpioenen die Piet mee had genomen. Helaas waren het er maar 10 en konden ze geen uitgebreid onderzoek doen naar deze beestjes. De testen die ze wel uit hebben kunnen voeren gaven helaas geen eenduidig antwoord.

Verder kreeg ik te horen van PPO dat hun bezorgt zijn over de losse proefopzetten die nu gedaan worden door verschillende imkers. Ze verwachten dat uit al die losse initiatieven uiteindelijk geen eenduidig antwoord komt, en dat dus niemand er iets mee opschiet.
Zij adviseren om eerst een klein onderzoekje te doen, voor de schorpioenen in te zetten in bijenkasten.

Een klein onderzoekje waar meer informatie uitkomt is het volgende:

neem een aantal bijen,
doe deze in een jampot met gaas erover (bv horregaas),
bepoeder de bijen met poedersuiker en schud flink met de pot.
De mijten vallen van de bijen af.
Deze mijten even afspoelen, zodat het suiker weg is.
de mijten even laten drogen op een tissue
deze vervolgens bij een bijenpop en een pseudschorpioen zetten.

Zoals volgens mij Elze al schreef, zou je de schorpioenen misschien ook even uit kunnen hongeren.

Als de schorpioenen zouden werken, zouden de mijten binnen de kortste keren om zeep moeten zijn.

Ik denk dat je dit niet 1 keer moet doen, maar wel vaak moet herhalen, om er zeker van de zijn dat het geen toeval is.


Ik vraag mij af wat dan de goede resultaten zijn waar Piet het over heeft. Uit het onderzoekje bij PPO is dus niets waardevols gekomen.
Zijn de eerste goede resultaten alleen dat hij ziet dat zijn kast beter er uit ziet??

Ik vraag me af of het verstandig is om op basis van deze informatie mee te doen aan zo'n onderzoek.
Hoeveel schorpioenen zet je dan in een kast?? gezien de mijten over de 1000 aanwezig kunnen zijn?
6 euro per 30 schorpioentjes vind ik vrij veel...
Blijkbaar zijn de schorpioenen overal te vinden... Waarom zegt Piet dan niet waar je ze kunt vinden, in plaats van er geld voor te vragen??

En waar baseer je het aantal schorpioenen op dat je in een kast zet.
Zoals al duidelijk is zul je ze niet terug zien in een kast. Hoe weet je dan of ze zich vermeerderd hebben??

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 jan 2005, 09:56

Laura schreef: Deze mijten even afspoelen, zodat het suiker weg is.
de mijten even laten drogen op een tissue

Beste Laura heb je wel eens de varroamijt gezien? [:)]

Verder schrijf je;
neem een aantal bijen,doe deze in een jampot met gaas erover (bv horregaas),bepoeder de bijen met poedersuiker en schud flink met de pot.De mijten vallen van de bijen af.

Al deze handelingen verzwakken de varroa's hoe kan nu dit de doorslag geven voor een goede proef.
Ik zou eerder 'n volkje in een eenraams observatiekast huisvesten met een aantal pseudoschorpioen. En kijk dan wat er gebeurd!
Hans

laura
Berichten:8
Lid geworden op:ma 19 jul 2004, 15:31
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door laura » vr 21 jan 2005, 10:41

Hans van der Post schreef:
Laura schreef: Deze mijten even afspoelen, zodat het suiker weg is.
de mijten even laten drogen op een tissue

Beste Laura heb je wel eens de varroamijt gezien? [:)]

Verder schrijf je;
neem een aantal bijen,doe deze in een jampot met gaas erover (bv horregaas),bepoeder de bijen met poedersuiker en schud flink met de pot.De mijten vallen van de bijen af.

Al deze handelingen verzwakken de varroa's hoe kan nu dit de doorslag geven voor een goede proef.
Ik zou eerder 'n volkje in een eenraams observatiekast huisvesten met een aantal pseudoschorpioen. En kijk dan wat er gebeurd!
Hans
Nou, tuurlijk heb ik een varroamijt gezien hehe...

Ik snap het probleem niet helemaal... Het lijkt me duidelijk dat je ze niet in je hand onder de kraan moet houden [;)]


Het nadeel van de schorpioenen in een kastje zetten is dat je ze niet ZIET!!!!

Verder ben je dan veel kastjes nodig om een goed resultaat te krijgen. Op 1 kastje kun je geen conclusies trekken.

Verder lijkt het voorstel van PPO mij wel een goede proef.
Stel dat de mijten verzwakt zijn... Dat zou betekenen dat ze veel makkelijker te pakken zijn voor de schorpioenen. Als er uit dit proefje dus resultaat komt kun je verder gaan experimenteren

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door garrit » vr 21 jan 2005, 11:53

Tja,PPO,Ik heb de brief gelezen die ze aan Piet stuurden nadat ze hun onderzoekje hadden gedaan.Tien schorpioenen is niet veelvooral als PPO ze dood laat gaan.Piet weet ze wel in leven te houden.Als je met poedersuiker de mijten kunt laten vallen,waarom gebruiken we dat dan niet om de mijten te bestrijden.6 euro te veel? Piet is al drie jaar bezig met de schorpioenen en heeft veel tijd en geld in de kweek gestoken.Groeten Garrit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten