ronde bijenkasten tegen varroamijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00
Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » ma 31 jan 2005, 15:48

Wanneer er specifieke vragen zijn aan de uitvinder van de" draaiende kast" ben ik wel bereid om deze te vertalen in een mail naar de uitvinder toe.
Hallo Garrit,

nu je het aanbied kan ik het niet laten 't nog eens te vragen: ik zou graag willen weten hoe de bijen in een telkens verder gedraaide kast de raat bouwen; één kant op of meegedraaid. En hoe de koningin op de draaiing reageert.

Ik hoop dat je het forum zult blijven bezoeken!

Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Oude Essink » ma 31 jan 2005, 17:00

Ook mijn kermis draait op volle toeren:

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » ma 31 jan 2005, 18:26

Ook mijn kermis draait op volle toeren
Nu al aan het slingeren Hennie?

Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Oude Essink » ma 31 jan 2005, 20:53

Henk, jij hebt geen idee hoe heerlijk mijn bijen het hebben; zij hoeven nog niets, de natuur ligt nog in slaap en ik, als waren het mijn kleinkinderen, zeul ze mee van de ene attractie naar de andere; zij tollen en draaien en zwieren en kraaien; in al die miljoenen jaren maakten zij dat niet mee en nu ineens mag het!! In wat voor tijd leven zij, geweldig!! Toch!
en de klap op de vuurpijl: er is ook nog iemand opgestaan uit de wetenschap zelve en die ziet het wel zitten!! Alle moraalneukers de laan uit!! Het is verantwoord!!! wij misgunnen haar haar pleziertjes niet!! olliekadee wie zwiert er mee!! "Alle dieren zijn net mensen, met dezelfde mensenwensen; het komt allemaal in de krant.. van wetenschapsland! olée.

hennie oes

Afbeelding

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Wim Vos » ma 31 jan 2005, 23:46

Heerlijk zo´n forum.

Het is duidelijk dat er verschillende soorten imkers zijn.
Onlangs stond er in Bijen nog een artikel over een eco bijker.
Zo´n artikel zet me aan het denken. De wijze van bijenhouden, dicht bij de bijen, spreekt me aan, maar een belangrijk bezwaar is dat er gezwermd moet (kunnen) worden. Ik kan de zwermen niet hebben in de woonwijk waar mijn bijen staan, met baby´s en zonnende buurvrouwen.

Het grootste bezwaar dat ik tegen de carrousel (tredmolen?) heb is dat de bijen geen doppen meer kunnen aanzetten.
Nou breek ik in het seizoen ook voortdurend doppen weg, en nog eens als het moet. Maar als ze echt willen gaan stop je ze niet. Desnoods zwermen ze dan zonder dat er moerdoppen aanwezig zijn.
Het lijkt me dat de bijen gestresst raken als ze zo behandeld worden dat ze geen doppen meer kunnen bouwen. Dat is een basisbehoefte.
Ik vind het eigenlijk een veeg teken dat ze dan blijkbaar helemaal niet meer zwermen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 01 feb 2005, 11:38

Veel van mijn berichten in deze rubriek zijn gecensureerd door de de rubriekbeheerder en naar mijn mening onterecht. Ik vind het onaardig bovendien vallen nu de nuances weg. Ik blijf tegen ongnuanceerde meningen strijden zoals deze (en ditmaal laat je het hopelijk staan):
Dit alles, met het rondraaien zelf zal de volken niet blijer maken. De bijen zullen niet te genieten zijn door het slechte humeur (en de buren ook niet). Je hebt waarschijnlijk weinig varroamijten over na verloop van tijd, maar ook weinig bijen, want het eierleggen wordt gedecimeerd. Wat er aan bijen overblijft zal steeklustig zijn. Zo kom je van de regen in de drup ...... en de honingkamer kun je wel vergeten.
Het is een veronderstelling (maar de schrijver doet het voorkomen als een feit) die gebaseerd op baklucht is. Die informatie is helemaal niet voor handen. Ik kan geen een site vinden waar die informatie op te vinden is!!!!!!!!!!!!!!! Ik vind dit ongenuanceerd en doet afbreuk aan de nieuwe kast.

Ik verbaas me eigenlijk over het feit waarom ik niet mag schrijven wat ik denk en andere forumers wel??????? Waar is nog vrije meningsuiting in dit land??

j.p.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » di 01 feb 2005, 12:43

Jelte, het is hier een imkerforum, over bijen. Geen veeteeltforum. Zou je voor de nodige nuance de koeienletters wat kleiner kunnen maken? Of willen weghalen? In een kleiner lettertype kun je ook je mening over bijen en bijenkasten uiten.
Bedankt.

Groet,
Henk

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door garrit » di 01 feb 2005, 14:54

Beste imkers,de eerste email is richting de Hongaarse uitvinde van de roterende broednestkast.Ik hoop dat hij snel zal reageren.Waarbij we wel in gedachten moeten houden dat zijn mededelingen niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.Het beste is om de waarnemingen in Nederland ook af te wachten,omdat Hongarije een ander imkerland is dan Nederland(je kunt door te reizen van zuid naar noord tot drie acaciadrachten benutten).Groetjes Garrit.

jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door jveldik » di 01 feb 2005, 20:59

Ik heb Mr. Kónya een mailje gestuurd met 3 vragen. Ik kreeg van zijn belangenbehartiger de volgende antwoorden:

vr1. Wordt de Varroa volledig verwijderd uit het volk bij deze kasten?
antw. No, the beehive cannot destroy the 100% population of Varroa mites, but it eliminates their number to minimum, having the same result as with colonies treated with chemical protection.

vr2. Hoe werkt de kast? Moet de kast het hele jaar draaien?
antw. The rotation has to start in the middle of April, with blooming, and stop in the middle of August. The rotation is automatic, motor -driven, so you do not have much work to do.
There are switches to set the appropriate operating mode:
Rotation angle/ frequency
mode 1: 180 degrees/ per 24 hours
mode 2: 90 degrees/ per 12 hours
mode 3: 45 degrees/ per 6 hours.

Mode 1 should be switched on in April. During the swarming period you have to switch to mode 2, and in case of a longer period of bad weather to mode 3. After switching to the mode, the operation is completely automatic, so you need not be there all the time. It is driven by a 12V motor, by battery.

Price of the complete beehive with automatics: 264 EUR (+VAT if you have no EU VAT number) (wat betekend VAT??)

vr3. Is er wetenschappelijk onderzoek gedaan? Zoja wat zijn de resultaten?
antw. Als antwoord kreeg ik een document met daarop de beschrijving van het onderzoek en de resultaten. Dit document heb ik naar de Henk (webbeheerder) gestuurd want ik weet niet hoe ik dit op het forum kan plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Johan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten