De verdwijnziekte slaat toe II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Gerard van Gastel » zo 04 feb 2007, 10:15

'Behandeld met Beevital maar er was nauwelijks mijtenval aanwezig.'

Zegt dit iets over het aantal aanwezige mijten in de volken of over
de werking van Beevital??

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door marc » zo 04 feb 2007, 10:32

Gerard, weer een interessant studieobject. Misschien kan je de gegevens van die man even mailen. Als het niet te ver weg is wil ik ook dit graag onderzoeken.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Hugo » zo 04 feb 2007, 13:07

Beste,

Nog meer verkwikkende lectuur :-(

http://www.pittsburghlive.com/x/pittsbu ... 91440.html

mvg,

Hugo (halve bij die ze "gisteren zag vliegen")

Nobodies prefetc

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 04 feb 2007, 14:24

Hugo,
Dat ziet er allemaal niet best uit!
Mooi dat je de moeite neemt om het WWW af te struinen!
En wij hier maar afwachten en niks doen!
Als dat de tendens is die ons te wachten staat zou je wel heel erg somber worden.
"Some of the numbers are just horrifying."


"Many are likely to be surprised when they look in the spring."
De grote klap komt hier vermoedelijk nog wel.

"Besturen, wetenschappers en beleidsmakers slaap maar rustig verder!"
Waar heben we dat indertijd meer gehoord?

Is er nu werkelijk geen club, vereniging of instantie die minimaal een inventarisatie van verliezen aan volken opzet?

Wij blijven een stel hobbyisten met elkaar!!


http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 04 feb 2007, 17:18

Hetgeen mij vooral opvalt in het Amerikaanse bericht, is, dat daar de tuinbouw wel doordrongen is van het bestuivingsbelang van bijen.

Els (die vandaag het 8e verdwenen volk constateerde (van de 11), de 70% is op deze stand dus gepasseerd [:(])

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Hans van der Post. » zo 04 feb 2007, 23:44

Els ik voel met je mee! Vorig jaar was ik de "klos".
Het komt mij voor dat we op een andere manier moeten gaan imkeren.
"Nieuwe" volken maken zoals gister op de kon.teeltdag werd uitgelegd door G. van der Vloet uit Putte, België. Een verslag met foto's komt nog.

Gerard Vos schrijft:
"Besturen, wetenschappers en beleidsmakers slaap maar rustig verder!"
Waar hebben we dat indertijd meer gehoord?

Je somberd Gerard Ik ben voor de toekomst wat positiever gestemd door wat ik gister op de kon.teeltdag gezien en gehoord hebt van Jeroen Krabbendam, deelnemer aan het Primorsky -project en het onderzoek van dr. Kaspar Bienefeld, Hohen Neuendorf Berlijn
Hans

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door de vos roger » ma 05 feb 2007, 09:04

Els ook ik voel met jou mee,het moet verschrikkelijk zijn zo machteloos je volken zien ten onder gaan.Heb je bij alle verdwenen volken onderzoek uitgevoerd op de uitwerpselen? Zou er verband kunnen zijn met die bloemkoolachtige brokken die je vond?

roger

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 05 feb 2007, 12:28

Roger en Hans,

het verdwijnen van dit 8e volk verwachtte ik al. Een paar weken geleden waren er immers nog maar ca. 200 levende bijen over. En die laatste hoeveelheid heeft tijdens een koude nacht het loodje gelegd. Die laatste, nu dode bijen, zaten in ieder geval op een kluitje bijeen op de raat (dus anders dan bij de overige 7 volken). Het verwonderde mij toch nog hoe lang ze het met z'n 200-den nog overleefden en vlogen.
Haal vandaag de kast naar huis en zal dan ook een aantal bijen nog onder de microscoop bekijken.
(Roger, heb bij 5 van de vorige 7 volken de bijen bekeken, soms wel soms geen bloemkoolstructuren in de ontlasting. Bijen uit het 6e volk zijn naar PPO gegaan en die van het 7e waren te verdroogd om te bekijken).

Het ziet er overigens naar uit dat de andere 2 volken, waarvan ik de toekomst eind december ook somber inzag, het wel zullen halen. Over het 3e volk maakte en maak ik mij geen zorgen.

Op mijn andere standen mankeren de volken nog steeds niets. En dat verwondert mij nog steeds aangezien er in het bijenseizoen tussen de standen toch een aantal volkuitwisselingen is geweest. En ik ook mijn gereedschap niet tussentijds ontsmet. En de behandelingen overal identiek is geweest.
Dus ook mijn "zogenaamde" fanatieke darrenraat uitsnijden. Een paar weken geleden, bij het exact nazien van mijn kastkaarten, bleek immers dat ik bij sommige volken wel 4 of 5-maal stukken raat had uitgesneden en bij anderen nooit. Tja, foutje [B)]. (maar dat gaat volgend jaar beter, geef dan voor ieder stuk uitgesneden darrenraat met krijt een streep op de dekplank zodat ik nog voor het openen van de kast kan zien of er nog iets aan darrenraat uitgehaald of een leeg raatje ingehangen moet worden). Want voor mij is het duidelijk dat toch de varroa, en dan vooral de virussen die zij overbrengen, de schuldigen zijn.

Ach, en zo prutsen wij imkers maar wat aan (gelukkig pakken de Amerikaanse wetenschappers hun onderzoekingen aanzienlijk voortvarender aan dan die in Europa. Maar we mogen niet mopperen, ze gaan nu (pas [:(!]) gezellig vergaderen.)

Groet,
Els

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door marc » ma 05 feb 2007, 12:39

Els :
Want voor mij is het duidelijk dat toch de varroa, en dan vooral de virussen die zij overbrengen, de schuldigen zijn.
Hoe kan je nog steeds blijven vastplakken aan dit vooroordeel Els.
Je behandelt alle standen gelijk tegen varroa, je verhuist volken van stand naar stand en op één stand krijg je klappen op de andere niet.
Dit is duidelijk geen varroa of virusprobleem.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Kroese » ma 05 feb 2007, 13:23

Els, Een grote terugslag zo veel volken verlies, ik leef ook met je mee. Er zijn al vele imkers die ook al klappen hebben gehad, en er zullen waarschijnlijk (jammer genoeg) nog velen volgen voor dat de oorzaak bekend wordt. Komend jaar maar vele schone jonge volkjes maken, om er weer bovenop te komen.
Els Kleijnendorst schreef:
Die laatste, nu dode bijen, zaten in ieder geval op een kluitje bijeen op de raat (dus anders dan bij de overige 7 volken). Het verwonderde mij toch nog hoe lang ze het met z'n 200-den nog overleefden en vlogen.
Haal vandaag de kast naar huis en zal dan ook een aantal bijen nog onder de microscoop bekijken.
Els die paar bijen zullen waarschijnlijk de raten ook wel bepoept hebben. Ook is het waarschijnlijk dat ze vol Nosema zitten. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Ach, en zo prutsen wij imkers maar wat aan (gelukkig pakken de Amerikaanse wetenschappers hun onderzoekingen aanzienlijk voortvarender aan dan die in Europa. Maar we mogen niet mopperen, ze gaan nu (pas [:(!]) gezellig vergaderen.)
Groet,
Els
Ik heb het niet willen zeggen, maar ik sluit me graag aan bij jouw gedachte.
Geld voor onderzoek hebben ze niet,(of verkeerd besteed) dus laten we dan maar een vergadering beleggen. Misschien horen we dan wat die anderen al ontdekt hebben. [V]
Positief gedacht: Eindelijk, beter laat dan nooit.

Hennie....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten