...en het was toch imidacloprid

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door alfa vulgaris » ma 09 apr 2012, 04:47

Ik heb nog iets.

We maken ons allemaal zo druk om de sterfte van de gedomesticeerde honingbijen,maar is er ook iemand die de sterfte danwel toename van de 400 andere soorten bijen in Nederland onderzoekt?


Merops apiaster

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door A.A. Staals » ma 09 apr 2012, 07:00

alfa vulgaris schreef:Het ziet er mij naar uit dat deze twee felle voorstanders van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen elkaar nogal tegenspreken.

Meneer Staals,kunt u ook bewijzen dat de bijen er daadwerkelijk van geproefd hebben?
Het antwoord:"Het was een bedekte teelt" voldoet.

Of meneer van Poperingen had ik moeten begrijpen dat de teler er langer op had moeten spuiten?
Volgens mij zijn wij geen voorstanders van gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, maar er niet op tegen als dit geen bijensterfte geeft. We geven natuurlijk de voorkeur aan het inzetten van allerlei "beestjes" om op biologische wijze schade aan het gewas te voorkomen.
Je hebt het geraden: Bedekte teelt.
In het geval van Jaap: is er te kort geleden op gespoten, wat de bijen weerhoud er op te vliegen.

ad staals

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door alfa vulgaris » ma 09 apr 2012, 07:38

Het enige wat ik kan Ad op dit moment is je op je woord geloven natuurlijk.
Zien is bij mij geloven,alhoewel ik Hans Klok heb ontmoet en geloof ik niet wat hij doet.

Ik moet zeggen dat het wel een erg interessante is dat bijen in de bedekte teelt er niet aan kapot gaan.
Belangrijk voor mij,want zij moeten wel bespoten voedsel eten.
Nu moeten we natuurlijk wel eerlijk zijn en de bijen er waarschijnlijk maar 3 of 4 weken staan i.p.v 23 weken.

Als het zo is wat je zegt zou je kunnen stellen dat het geen acute vergiftiging veroorzaakt.
Geen acute vergiftiging is op zich ook erg logisch want hoe kunnen de bijen anders het voedsel of water nog naar het volk terug brengen. :clap: Deze conclusie had ik voor mijzelf reeds getrokken.
Mochten maispollen acute vergiftiging veroorzaken heeft de haalbij in mijn beleving hier natuurlijk weinig last van.

Ook een interessante is dat zomerbijen maar 6 tot 9 weken leven i.p.v 23 weken dus zal je er in de zomer weinig van merken lijkt me.
De winterbijen zouden wel lang genoeg kunnen leven om dus een chronische vergiftiging op te lopen gestrookt met de resultaten van dit laatste onderzoek.

Bedankt voor de reaktie Ad.
Je ziet ik ben nog steeds (onder)zoekende :D

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door marc » ma 09 apr 2012, 10:53

Ik ken 3 imkers in de groene Ardennen (buiten koeien in de weide, geen landbouw kms in de omtrek) die de voorbije winter af te rekenen hadden met grote verliezen : 5/8 - 11/13 - 12/18. Ik moet dit jaar zwijgen omdat ik alle volken in de bijentuin kwijt raakte aan iets veel ergers dan ziekten en pesticiden (nl. jaloerse imkers). Maar alle voorgaande jaren was hier geen sprake van bijensterfte in het zwaartste landbouw- en fruitteeltgebied van België. Kunnen hier geen conclusies uit getrokken worden ? Moeten we er nu weer miljoenen aan labogeld aan spenderen (Europa : 3.75 miljoen euro voor de volgende 3 jaar) om, afhankelijk van het uitgangspunt van de onderzoekers en de ingesteldheid van de lezer, hun conclusies te aanvaarden of te verwerpen. Het is toch logisch dat die onderzoekswereld een waas rond het onderwerp creëert om het onderzoek (€) levende te houden.

Een van de mensen waar ik de meeste waardering voor heb om zijn kijk op het bijengebeuren is Randy Oliver (Scientific Beekeeping).
Ik geef je even zijn gedacht op het alom besproken onderzoeksrapport van Harvard :

We should see a red flag go up when an investigator starts a study
(in this case originally well designed), and then when he doesn't get the
results that he wanted, then increases the dosages by huge multiples (in
this case, increasing the low dose to 200x stronger, and the high dose to
40x stronger).

The question that we're debating is not to see who is right or wrong, it is
to see whether field-realistic doses of certain insecticides cause harm to
bees. The Harvard study found that they didn't. And when they didn't,
they found that sky high doses had a small effect, even less than would be
expected.


De laatste maanden zijn er heel wat 'moderne" imkers met zware verliezen, die al jaren hun beperkte sterfte wijten aan hun goede varroabehandelingen, nu plots allemaal gaan praten over pesticiden.
De pesticidenwolk zwelt aan, een bom aan onderzoeksgeld wordt gereserveerd voor onderzoek... en de universiteiten spannen allemaal hun bogen om zo veel mogelijk binnen te halen.

Waarom het zo moeilijk maken. Bijen zijn ook maar zonnediertjes, die volledig afhangen van de natuur (en mens). Dat zij de laatste jaren langer actief zijn, zonder dat er op de meeste plaatsen ook voedselaanbod bijkomt (integendeel), heeft zijn weerslag op hun overlingskansen. Neem nu 2011 : de lente was een zomer, de zomer was een herfst en in de herfst werd het weer zomer...
Wat is de weerslag daarvan op bloem en bij denk je ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 apr 2012, 11:32

Voorop ben ik tegen overmatig gifstoffen gebruik en juich het gebruik van "plaag beestjes" op gewassen toe!Vertaalt door Bing Translator
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=25844
In de zomer van 2010, heeft de onderzoekers een in situ studie in Worcester County, Massachusetts, gericht op hoe imidacloprid kan hebben veroorzaakt de CCD uitbraak repliceren uitgevoerd. Over een periode van 23-week, zij gecontroleerd bijen in vier verschillende bee werven; elke werf had vier bijenkasten behandeld met verschillende niveaus van imidacloprid en één besturingselement korf. Na 12 weken van de imidacloprid toediening, waren alle bijen in leven. Maar na 23 weken, 15 uit 16 van de bijenkasten imidacloprid-behandeld — 94% — was gestorven. Die blootgesteld aan het hoogste niveau van het bestrijdingsmiddel eerst stierf.

Als je dit zo leest dan is "het waar" zeker voor de niet imker.
Even terug naar de bron de bewijslast op forumpagina 1: Hier zie je ook weer dat het middel aan de bijen wordt toegediend.
Dit is geen veldproef maar op laboratorium niveau; onderzoeken bij welk percentage gif, bijen doodgaan.
En hier trappen alle de niet ervaren zijn; "in het bijenhouden" in!
- radio, tv, krant en sommige die nog maar kort op dit forum zijn.

Veldproeven zijn: de bijenvolken staan op plaatsen - in dit geval - waar regelmatig op gewassen wordt gespoten ter bestrijding van............ in dit geval met stoffen waar imidacloprid in zit.

Een vergeten veldproef. Zoiets speelde in de begin tachtige jaren vorige eeuw, waar men was vergeten een veldproef te doen met een middel tegen schimmel-achtige bij peer en appel.
Dit middel werdt bij bloei gespoten de bijen hadden bij de lab.proeven geen uitval.
In het veld lagen bergen bijen dood onder vliegplank. Wat bleek: bijen konden wel tegen het gespoten stofje maar dit veranderde de geur van de bij. Bij tuiskomst - even voor leken - worden haalbijen door wachtbijen bij thuiskomst besnuffeld of ze wel in de kast thuis horen.
Is dit niet het geval worden ze onverwijld afgemaakt! Dit was toen het geval, vergeten een veldproef te houden.

Dus als Jaap van Popering voorstelt een veldproef te doen dan is het niet de proef die ze Worcester County hebben gedaan.
!Hans.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jeroenvt » ma 09 apr 2012, 12:19

Anyweg, het blijft raar dat de toelating nog steeds gebaseerd is op oude onderzoekstechnieken, waarbij de kennis van stapeling nihil is en waarbij eerst toelating wordt verleend en daarna pas onderzoek wordt gedaan.

Feit blijft dat men voor profit middelen in het milieu brengt die misschien niet de dader maar zeker verdachte zijn en die misschien niet de bijen doodt maar zeker wel grote percentages aquatische soorten in het oppervlaktewater. En dat onderzoek is wel degelijk gedaan. Die middelen die uit Japans onderzoek dus wel schadelijk zijn voor de mens en waarvan het zuiveren van drinkwater straks weer op de maatschappij wordt afgewend.

Ik stel voor dat gebruikers van biologisch voedsel een korting krijgen op de drinkwaterprijs.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door alfa vulgaris » ma 09 apr 2012, 12:40

Ik moet nog even opmerken:

Ik heb de indruk dat dit onderwerp sneller gaat dan Zembla en dat we er niet over uitgepraat raken :D

Dit onderwerp doet me ook denken aan een uitspraak van een gepensioneerde ex-collega:

"If you can't convince them,then confuse them"

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten:24
Lid geworden op:zo 27 nov 2011, 11:59
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Skinkie » ma 09 apr 2012, 12:52

marc schreef:Een van de mensen waar ik de meeste waardering voor heb om zijn kijk op het bijengebeuren is Randy Oliver (Scientific Beekeeping).
Randy heeft ook zitten shoppen in het artikel en ongeveer 30 regels aan onzin geschreven. Randy claimt dat er niet naar Varroa en Nosema is gekeken. Dat staat zo duidelijk in het artikel dat ik me afvraag of hij het artikel zelf compleet heeft gelezen. (Even een mailtje naar hem getikt hierover.)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » ma 09 apr 2012, 16:14

alfa vulgaris schreef:
Ik moet zeggen dat het wel een erg interessante is dat bijen in de bedekte teelt er niet aan kapot gaan.
Belangrijk voor mij,want zij moeten wel bespoten voedsel eten.
Nu moeten we natuurlijk wel eerlijk zijn en de bijen er waarschijnlijk maar 3 of 4 weken staan i.p.v 23 weken.

D
De Bijen waar ik op dit moment wat problemen mee heb zullen tot begin Augustus in een bedekte teelt hun werk blijven doen . en dat in deze regio met vele volken .

En het was inderdaad even een slippertje in mijn schrijven , zoals Ad al schreef bedoelde ik de tijdsduur na het spuiten .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » ma 09 apr 2012, 16:26

maartenkleijne schreef: We weten nu dat bijen kunnen sterven van lage dosis imidacloprid, maar er zijn ook bijen die in gebieden waar veel imidacloprid wordt gebruikt toch prima overleven.
Maarten

Ik heb hier nog eens over nagedacht , en misschien kunnen wij daar samen wel een slaatje uit slaan .

Ik ga Koninginnen telen ,en jij verkoopt die onder de naam van NEONICOTINOIDE resistente Konininnen te koop :whistle: Over de prijs zullen wij het wel eens kunnen worden denk ik :whistle: een tientje of 7 :think:

Is niet zo veel , ik heb vandaag een Nederlandse Imker op de Bijenmarkt zien lopen , en hij hing helemaal scheef , :wink: Zijn portemonnee denk ik :dance:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten