De Pseudoschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » vr 21 jan 2005, 12:14

Ik zie wel wat in het onderzoek dat Laura voorstelt. Daarmee kunnen we in ieder geval aantonen welke soorten pseudo schorpioenen varroa's lusten.
We kunnen er niet mee aantonen of deze schorpioenen ook werkelijk de mijten van de bijen afhalen, zie mijn eerste vraagtekens op de eerste bladzijde.
Een onderzoek zoals Piet nu gaat opstarten is dus zeker zinnig.

Ik zet nog wel vraagtekens bij de soort schorpioen die Piet gekozen heeft voor dit onderzoek. In de stukken die we op het internet kunnen lezen staan andere namen dan degene die ik van Piet te horen kreeg.


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 jan 2005, 13:15

Even de praktijk! Hoe krijg ik zonder beschadiging varroa van de bijen?
Simpel; Of je gaat met het bijenvolk opstap (gesloten op een kruiwagen) of je geeft een paar flinke klappen op de kast. Imkers die veel reizen hebben minder varroa's in hun volken. Het gaat er om dat bijen opbruisen. Dan vallen er varroa's op de schuiflade en zo kun je ze "vangen". Vervolgens houd je je vinger een paar millimeter de mijt en doordat ze warmte voelt springt ze daar naar toe!

Je kunt dit dus alleen maar doen in het voorjaar/zomer.
Hans.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door LWPisa » vr 21 jan 2005, 13:19

Kan je Varroa niet gewoon met koolzuurgas van bijen afhalen?
Een paar honderd bijen in een grote pot, koolzuurgas erbij via een gat in het deksel, laten staan todat alles op apegapen ligt en dan nog iets langer. Licht schudden/zwenken, hopen dat er mijten vallen en dan de pot voorzichtig leeggieten zodat de bijen bij kunnen komen. Met geluk zitten er mijten in de pot die je met een penseel/papiertje kunt manipuleren.

L.

(Koolzuurgas zonder toegang tot cillinders: neem een grote fles spa rood en drink daar 1/3 van op. Snel een schep(je) suiker erin en een ballon (plastic zak) erop. Verassend hoeveel gas daar uit komt.)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door maartenkleijne » vr 21 jan 2005, 16:58

€ 6.,-- voor 30 beesten is heel weinig in vergelijking tot de kostprijs, echt een tipje als bijdrage in de kosten.
Bovendien: naar Rotterdam rijden om ze op te halen kost ook bijna € 40,-- en dat heb ik er graag voor over.

Van wetenschappelijk onderzoek heb ik in deze geen hoge verwachtingen. Ik volg al vijftig jaar de onderzoeken en discussies over de invloed van vossen op de stand van konijnen. Inmiddels zijn de elkaar bestrijdende standpunten nog steeds ongewijzigd, behalve dat de voorstanders van vossen nu gelijk hebben gekregen. Maar dat is een politieke keuze en niet wetenschappelijk bewezen.

Ik volg een simpele redenering:
1. Bijen zijn insecten.
2. Bijen hebben vijanden, namenlijk diverse soorten luizen en mijten. Wij hebben nu toevallig de varroamijt in huis gehaald.
3. Pseudoschopioenen lusten luizen en mijten en zijn hun vijand.
4. Imkers -vrienden van bijen- zijn dus ook vrienden van pseudochorpioenen.

Nog iets anders: het ultieme antwoord op gezondheidsproblemen is meestal: de juiste balans van diverse bacterien en virussen. Dat weet de supermarkt tegenwoordig ook al.

Rovers zijn meestal dragers van bacterien en virussen waar zij zelf ongevoelig voor zijn maar waar hun prooi zwak van wordt. Dat is fijn voor de rovers.
Varroa's dragen bacterien en virussen waar bijen zwak van worden. Dat is fijn voor de varroa's.
Ik neem aan dat pseudoschorpioenen dragers van bacterien en virussen zijn war mijten zwak van worden. De schorpioenen zullen echter evolutionair niet de moeite nemen om virussen en bacterien te ontwikkelen waar bijen zwak van worden, want daar hebben ze geen voordeel van.
Het zou wel eens kunnen dat het eten van mijten niet de hoofdfunctie van de peseudoschorpioenen is, maar eerder dat zij een verandering van de micro-ecologie in de kast veroorzaken die ongunstig is voor mijten.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door heidecap » vr 21 jan 2005, 19:44

maartenkleijne schreef: Rovers zijn meestal dragers van bacterien en virussen waar zij zelf ongevoelig voor zijn maar waar hun prooi zwak van wordt. Dat is fijn voor de rovers.
Varroa's dragen bacterien en virussen waar bijen zwak van worden. Dat is fijn voor de varroa's.
Ik neem aan dat pseudoschorpioenen dragers van bacterien en virussen zijn war mijten zwak van worden. De schorpioenen zullen echter evolutionair niet de moeite nemen om virussen en bacterien te ontwikkelen waar bijen zwak van worden, want daar hebben ze geen voordeel van.
Het zou wel eens kunnen dat het eten van mijten niet de hoofdfunctie van de peseudoschorpioenen is, maar eerder dat zij een verandering van de micro-ecologie in de kast veroorzaken die ongunstig is voor mijten.
Goedenavond Maarten !

Ik zit even jouw stukje te lezen. Ik ben nogal simpel en snap er echt helemaal niets van! Lees het s.v.p. zelf nog even een keer door of hier echt staat wat je bedoelde te verwoorden ...

Volgens mij schreef je het om de pagina vol te krijgen?? Zo niet, bij mij wil er geen enkel kwartje vallen!

Maar, dit terzijde...

Ik zit nog steeds te wachten op een reaktie van Piet van Dugteren zelf. Via Jeroen heb ik vandaag telefonisch contact gezocht, maar niet gekregen. Wat jammer nou toch dat Piet zich hier op dit forum nog niet heeft kunnen roeren! Ik hoop dat zijn pc snel weer opgelapt is !
Wat al het bovenstaande betreft voel ik zelf wel iets voor het observatiekast-experiment van Hans van der Post.

Groeten, Thomas

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » vr 21 jan 2005, 23:54

Vandaag heb ik een email gestuurd naar Dr Barry Donovan in Nieuw Zeeland naar aanleiding van de onderstaande tekst op: http://www.fruitgrowers.org.nz/orchardist/abstracts/

Natural control for Varroa mite? by Dr Barry Donovan and Mark Hill
The potential biocontrol of the bee-kllling Varroa mite is discussed with reference to the pseudo scorpions reported by a South African beekeeper Mark Hale.
Issue: 73(9):20 Oct, 2000

Hopelijk vind ik ergens een expert die er iets over kwijt wil. Dat scheelt weer onderzoek :-)

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door maartenkleijne » za 22 jan 2005, 23:44

Bij mij viel opeens een kwartje door een paar dingen die ik ooit gelezen heb te combineren, en toen dacht ik: 'dat schrijf ik maar even op voor later gebruik'.
Toen ik ooit filosofie studeerde op de UVA zei 1 van mijn (hoog)leraren: 'lees alles wat je te pakken kunt krijgen, maar sla alles wat je niet gelijk begrijpt direct over; en als je het per ongeluk 10 jaar later weer leest snap je het opeens'.

Hennie, goed initiatief. Deze ZuidAfrikaanse imker wordt hier en daar genoemd, maar dit klinkt als een een serieuze analyse. Mooie site trouwens.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 24 jan 2005, 11:30

Heel eerlijk gezegd lijkt me dat schorpioenen gedoe helemaal niets!!!!!!!! Het is pruts en het heeft er alle schijn van dat die Piet een oplichter is. Mijn (simpele) maar overduidelijke redenering is als volgt: waarom hadden die schorpioenen , als ze 'gewoon' in Nederland al voorkwamen en schijnbaar 'werken' het varroa gat in de markt niet eerder opgevuld??

Nogmaals ik sluit me aan bij PPO-bijen (ik denk dat het vooronderzoek door hun uitgevoerd al een bepaalde (helaas negatieve) richting uitwijst) en Laura en verwijs nog eens naar mijn eerdere berichten. Ik pleit nogmaals voor een vooronderzoek nu door imkers zelf uitgevoerd. Daar zou ook best een observatieonderzoek (zoals Hans vd Post voorstelt) bijgevoegd mogen worden. Er zou dan met de dichtheden van schorpienen moeten worden gevarieerd.

j.p.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door maartenkleijne » ma 24 jan 2005, 15:36

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Heel eerlijk gezegd lijkt me dat schorpioenen gedoe helemaal niets!!!!!!!! Het is pruts en het heeft er alle schijn van dat die Piet een oplichter is.
Nou niet gaan mopperen JP!
Een ieder moet ermee doen wat 'm leuk lijkt maar niet 'tegen zijn' wat anderen leuk vinden, maar jezelf niet.
Het voorgestelde 'officiele' onderzoek lijkt mij vrij kostbaar in tijd en geld, dus zal ik het toejuichen als er mensen bereid zijn dat op zich te nemen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 24 jan 2005, 15:58

Het gaat er niet om wat leuk is, maar het gaat er om wat zinvol is. Daar moet de nadruk op liggen. Ik mopper niet, maar probeer de signalen om te vormen naar een bruikbaar en objectief scenario.

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten