ronde bijenkasten tegen varroamijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Hennie Peters » di 01 feb 2005, 21:33

Johan,

VAT = Value Added Tax
oftwel BTW.

groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Henk Klok » di 01 feb 2005, 23:37

Als antwoord kreeg ik een document met daarop de beschrijving van het onderzoek en de resultaten.
Ik heb het document van Johan op de site geplaatst:
Experiment.doc

Groet,
Henk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 feb 2005, 10:47

Beste mensen,

Eerlijk gezegd vind ik de brief wel leuk maar niet zo heel veel uitwijzen.

Hoe moet ik dit nou lezen:
The colonies operating in rotating system need to be rotated every 12 hours by 90 degrees from the intensive growth period (swarming), every 6 hours by 45 degrees in winter (collection-free) time.
Verder vind ik het onderzoek over de varroa een beetje vaag en niet veel zeggend (wat is een minimum aan varroa?)hoe het er nu staat.
We noticed that by the diagnostic treatment used at the end of the season the number of mites reproduced is minimal in experimental colonies.
The number of mites overwintering in the colonies examined in autumn remains under 10, which is similar to the result of colonies treated with chemicals, and assures a healthy population for the next year.
Ik vind die tien wel heel laag.

j.p.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 feb 2005, 10:55

Beste Johan,

bedankt dat je een e-mail naar onze Hongaarse collega's wilde sturen. Zou je nog iets kunnen vragen over aggressiviteit bij de volken. Zijn ze door mogelijke verstoring aggressiever/prikkelbaarder?
En verder komen de volken door de rotatie ook langzamer op gang in vergelijking tot normaal behandelde volken??? Simpelweg doordat de draaiende stand ervoor zorgt dat de koningin niet 24 uur per dag haar eitjes (in 'verkeerdomstaande' cellen') kwijt kan.

j.p.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 feb 2005, 16:37

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Beste mensen, Eerlijk gezegd vind ik de brief wel leuk maar niet zo heel veel uitwijzen. Hoe moet ik dit nou lezen: j.p.
Nou JP gewoon in het Nederlands Je gaat naar de site van de Hongaar of beter gezegd je kopieert de link en zet deze op de volgende site http://babelfish.altavista.com/ vul vervolgens de taal in waarin het staat en waar het naar toe vertaald moet worden. Er gaat wel eens wat mis; broed wordt ik kroost vertaald maar een kniesoor -dat ben jij niet- die dat zelf even niet "vertaald".
Er is ook een mogelijkheid om 150 woorden te vertalen dit laatste heb ik gedaan met de tekst die Henk klok in het Engels op het forum heeft gezet. Zie hieronder.

Een voorbeeld JP:
Experiment results
Location: Öttevény, apiary of Lajos Kónya
De kolonies die in roterend systeem werken moeten om de 12 uren door 90 graden van de intensieve de groeiperiode (het zwermen) worden geroteerd, om de 6 uren door 45 graden in de winter (inzamelingvrije) tijd. De omwentelingsperiode duurt vanaf mei tot het midden van juni. Dit ritme van omwenteling is geschikt om het zwermen te verhinderen, bijten de bijen de wiegen in aanvankelijk stadium af. Het resultaat van omwenteling wordt maandelijks geïnspecteerd. Wij onderzochten het niveau van mijtbesmetting in full-grown insecten en in afgedekte broedcellen in de laboratoriumomstandigheden. De mijten die in afgedekte bloedcellen worden gevonden werden gerangschikt als full-grown mijt, proto - en dentonimfa, en ook betreffende de cellen in wie zij werden gevonden. Het onderzoek behandelde elke keer 80-100 stukken van 19-20 day-old bloedcellen per kolonie. De resultaten bewijzen dat er een significante afwijking in vergelijking met de controlegroep was, d.w.z. het langzamer verhoogde aantal mijten in afgedekte bloedcellen. In experimenteel a-priori bereiken de koninginnen een leeftijd van 2 jaar, en in het derde jaar vervangen. Hun ras is: "Krajnai" met 100% goede kwaliteiten, die uit buitenlandse koninginkwekers voortkomt.

Hans
PS Oja in het Fries vertalen is nog niet mogelijk!:D[}:)]

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 02 feb 2005, 16:57

Beste (papa/opa) Hans[;)]:D,


ik moet eerlijk toegeven dat ik verbluft ben over de goede translatiemogelijkheden van zo'n internetvertaalmachine. Opmerkelijk. Misschien toch maar eens gebruiken.

Maar goed Hans, mijn Engels is redelijk en waar ik op doel is het volgende.
om de 6 uren door 45 graden in de winter (inzamelingvrije) tijd
Ik meende dat de motor 's'-winter stil stond. Daar doel ik op. Ik denk een schrijffoutje.

Verder, tja idd wanneer komt er een Friese vertaalmachine??[?][?]

j.p.

jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door jveldik » wo 02 feb 2005, 21:54

J.p.

Ik had bij PPO de vraag neergelegd of zij al iets wisten over dit type kast. Ook zij kregen de beschrijving van het resultaat van het onderzoek.

Twee stukjes uit de antwoord mail van PPO.

"Echter, de bijgevoegde beschrijving van deze proeven is niet heel duidelijk dus ik kan niet na gaan of dit wetenschappelijk verantwoord onderzoek is."
"Concluderend: het ziet er veel belovend uit maar totdat ik een goeie wetenschappelijke beschrijving van het onderzoek zie durf ik het niet met zekerheid te zeggen."

PPO heeft gezegd dat wanneer zij meer te weten komen over dit type kast, zij dit publiseren in Bijen.

De toekomst zal het leren!!!

m vr gr

Johan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 feb 2005, 22:51

jveldik schreef:
J.p.
Ik had bij PPO de vraag neergelegd of zij al iets wisten over dit type kast. Ook zij kregen de beschrijving van het resultaat van het onderzoek.
PPO heeft gezegd dat wanneer zij meer te weten komen over dit type kast, zij dit publiseren in Bijen. De toekomst zal het leren!!!m vr gr Johan
Jammer dat PBO bijen de weg naar het forum nog niet weet!!!
Hans

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Frans vanTongeren » wo 02 feb 2005, 23:06

Als ik een bij was in zo'n draaikast.., zou ik geen prettig gevoel krijgen bij
* het aanzetten van koninginnedoppen.
* Ook de honingmaaksters zullen flink de balen krijgen van dat aanvankelijke gedruip van nectar.
* Het volk zal wellicht stress krijgen, als er geen zwermplannen op tafel kunnen komen.
* De koningin legt maar door en ze zal te weinig koninginnestof produceren, waardoor er wellicht teveel eierleggende werkbijen gaan ontstaan.
Er ontstaat agressie in zo'n kast, zoals Wim Vos en Albert inschatten.
Als imker zul je je teweer moeten stellen tegen deze bijen-ergernis..
(Ik heb nog een gloednieuw imkerjack te koop; 10% korting)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 03 feb 2005, 15:06

"Echter, de bijgevoegde beschrijving van deze proeven is niet heel duidelijk dus ik kan niet na gaan of dit wetenschappelijk verantwoord onderzoek is."
"Concluderend: het ziet er veel belovend uit maar totdat ik een goeie wetenschappelijke beschrijving van het onderzoek zie durf ik het niet met zekerheid te zeggen."
Hoi johan en hans, en alle anderen,

Ja tot die conclusie was ik ook al gekomen. Zie mijn eerdere berichten. Ik onderschrijf het bevenstaande citaat. Veel belovend, maar afwachten m.b.t. tot de varroa.

j.p.

P.S. idd Hans ik dele jou mening rondom PPO bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten