...en het was toch imidacloprid

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door maartenkleijne » ma 09 apr 2012, 16:53

Leuk idee Jaap, ik doe alleen niet aan handel.
Maar als je ze hier op het forum aanbiedt......
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » ma 09 apr 2012, 17:02

maartenkleijne schreef: Maar als je ze hier op het forum aanbiedt......
Dat zou ik wel willen maar durf het niet onder die naam .

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door alfa vulgaris » ma 09 apr 2012, 17:32

Jaap v.Popering schreef: Ik ga Koninginnen telen ,en jij verkoopt die onder de naam van NEONICOTINOIDE resistente Konininnen
Echt waar,het is wetenschappelijk,deze voelde ik aankomen.

:D

Het klinkt gek,maar misschien is het echt wel zo.
Deze optie vloog ook door m'n hersens,echter kwam hij snel in het bakje onzin en vergeten..

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door maartenkleijne » ma 09 apr 2012, 17:39

NEONICOTINOIDE-resistent is wel vrij extreem!
Ik lees net dat NEONICOTINOIDE een halfwaarde in het milieu heeft van 860 dagen, ruim 2 jaar.
Dat wil zeggen: als het 1x per jaar gebruikt wordt, is in jaar 2 het NEONICOTINOIDE-gehalte in het milieu al hoger dan in jaar 1.
De bijen die dat overleven hebben onbeperkt de kans om aan hun resistentie te werken.
De insecten die worden bestreden hebben het ook goed, want tegen de tijd dat zij zelf resistent worden (en dat worden ze) zijn al hun natuurlijke vijanden allang uitgestorven. Nananananana..........
gr,
m

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door A.A. Staals » ma 09 apr 2012, 17:54

alfa vulgaris schreef: Nu moeten we natuurlijk wel eerlijk zijn en de bijen er waarschijnlijk maar 3 of 4 weken staan i.p.v 23 weken.
Veel staan langer dan 23 weken (tot 35).

ad staals

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door maartenkleijne » ma 09 apr 2012, 20:13

http://blogs.scientificamerican.com/obs ... O_20120409
Hier nog wat onderbouwing van het nieuws.
gr,
m

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door marc » ma 09 apr 2012, 20:35

Aan rubriekbeheerder : ik vind het zelf niet kunnen dat ik in mijn vorig bericht de juiste merknaam van product, dat gebruikt werd bij het vandalisme hier, vernoemd heb.
Kan verkeerde lezers op gedachten brengen... Het was een antwoord om hardleerse Alfa te overtuigen.
Als ook Alfa akkoord is, stel ik voor dat ons beide berichten (12u23 en 18u03) worden weggehaald. Dragen ook niets bij aan het onderwerp.


Op verzoek van de beide heren heb ik in dit bericht 'ingebroken' en de beide berichten die hierboven vermeld staan verwijderd. Overigens bent u daartoe ook zelf bij machte. Groet, Bart de Coo (Rubriekbeheerder)
Laatst gewijzigd door marc op ma 09 apr 2012, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » ma 09 apr 2012, 20:38

maartenkleijne schreef: Ik lees net dat NEONICOTINOIDE een halfwaarde in het milieu heeft van 860 dagen, ruim 2 jaar.
......
Gaat het dan over deze text ??? Houtconserveringsmiddel ??
Gebruik in houtconservering

Clothianidine is in de Europese Unie sinds 1 februari 2010 ook toegelaten als biocide van producttype 8 (houtconserveringsmiddel, enkel voor industrieel of professioneel gebruik), om hout te beschermen tegen insecten zoals termieten en de huisboktor.[5] Er zijn wel beperkingen aan deze toepassing verbonden; zo mag pas behandeld hout niet in contact met de bodem komen om verliezen naar bodem en grondwater te voorkomen.
[bewerken] Eigenschappen en gevaren

Clothianidine heeft een lage tot matige acute toxiciteit voor zoogdieren, maar is toxisch voor ongewervelde waterdieren. In december 2010 werd bekend dat binnen de Amerikaanse Environmental Protection Agency twijfel was en is over de toxiciteit voor bijenpopulaties.[6][7]

Mogelijke effecten op de mens zijn neurotoxische effecten en lichte irritatie van de ogen. In dierproeven zijn effecten vastgesteld die kunnen wijzen op endocriene disruptie. Bij een normaal gebruik wordt echter geen risico voor het publiek verwacht (blootstelling aan residuen van de stof in de voeding).

De stof is zeer persistent in de bodem (halfwaardetijd typisch 830 dagen), is vrij mobiel in de bodem en kan naar het grondwater lekken of aflopen naar oppervlaktewater (vandaar de beperking bij het gebruik als houtconserveringsmiddel).

Jaap v P

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door jomme » do 12 apr 2012, 12:07

Jaap v.Popering schreef:
maartenkleijne schreef: Ik lees net dat NEONICOTINOIDE een halfwaarde in het milieu heeft van 860 dagen, ruim 2 jaar.
......
Gaat het dan over deze text ??? Houtconserveringsmiddel ??
ik denk dat het over dit gaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Clothianidine
Nu geloof ik ook niet alles wat op wiki staat maar je moet wel alles lezen he!
Waarschijnlijk is dat houtconserveringsmiddel geconcentreerder wat niet wegneemt dat het als insecticide geen probleem zou opleveren.
je zou ook kunnen lezen dat het als houtconserveringsmiddel beperkt wordt maar niet als sproeistof...

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: ...en het was toch imidacloprid

Bericht door alfa vulgaris » zo 15 apr 2012, 00:19

Vandaag een wat merkwaardige en waarschijnlijk trieste ontdekking gedaan.

In Mei 2010 had ik een mini bijnstal gebouwd met wat balkjes van één van Nederlands grootste tuincentra.
Ik had uiteindelijk toch maar voor geïmpregneerd hout gekozen.
Waar het precies mee was geïmpregneerd wist/weet ik niet,maar het had wat een groenige uitslag en was er al snel achter dat nadat ik ermee gewerkt had ik er jeuk van kreeg en geïriteerde ogen.
Achteraf spijt dat ik het had gekocht,maar toch gebruikt.

Al snel kwam ik er natuurlijk achter dat de bijenstal moest worden aangepast en bleven er uiteraard een paar gaten in het hout over waar draadeinden in hadden gezeten.
Ik kan me nog herinneren dat er een metselbij was die de gaten als nestgelegenheid zag en hier nestjes in had gebouwd.

In het voorjaar van 2011 heb ik de boel weer verbouwd en de balkjes belanden in de opslag bij omgevingscondities.
Vandaag had ik deze balkjes nog eens door de handen,omdat ik wat verf over had en besloot dit dan maar op die balkjes te smeren.

Toen deed ik wat mij betrefd een wat trieste ontdekking...de broedcellen van de metselbij waren niet uitgelopen.Ik heb inmiddels redelijk ervaring met de metselbijen en heb dit eigenlijk nog niet vaak meegemaakt dat er niks uitloopt.

Er valt natuurlijk weinig te zeggen over wat de reden van niet uitlopen is,maar ik trek mijn conclusies en gebruk dat spul niet weer of juist om te kijken of het inderdaad met het hout te maken heeft.

Geeft eigenlijk niks...gewoon een metselbij zonder vooruitziende blik die zich niet meer voortplant.

Ik moest dit even kwijt.
Alfa

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 59 gasten