Varroa bestrijden in het voorjaar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:
Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » ma 07 apr 2014, 20:48

Vanaf vandaag beeindig ik het tellen van mijten in volk 1 en 2, in volk1 vielen en 151totaal, en volk 2 wat meer 282 mijten.
Het bestrijden van mijten in het voorjaar was wel nodig, volk 2 was anders ten dode opgeschreven.
Volk1 is een fanatiek volkje en is al behoorlijk in gewicht gegroeid, binnenkort wordt er een broedkamer tussen gezet met ramen met voorbouw,
hiermee wil ik overgaan naar natuurbouw zonder gebruik van een drie hoek latje, het strookje voorbouw heb ik met vloeibare was aangegoten.
Nog een laatste opmerking over residuen, Bijen@WUR Varroa bestrijding met Amitraz en andere synthetische bestrijdingsmiddelen als je dat leest
vindt ik mierenzuur een beter middel om de mijten te bestrijden.
Misschien dat etherische olieen, Bee vital hive clean en andere middelen geen residuen achter laten ik weet het niet.
Na een week of 5 laat ik u een foto zien hoe het met de groei van volk 1 is gegaan.

Groet, Roel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Hans van der Post. » ma 07 apr 2014, 22:54

roelof1945 schreef: [...............]Nog een laatste opmerking over residuen, Bijen@WUR Varroa bestrijding met Amitraz en andere synthetische bestrijdingsmiddelen als je dat leest[................]
Groet, Roel
Mmm denk dat je het niet goed leest. Het kan niet dat Bijen@WUR Amitraz aanbeveelt.
Het is in Nederland een niet goedgekeurd bestrijdingsmiddel tegen varroa.
!Hans.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » di 08 apr 2014, 08:48

Hans van der Post. schreef:Het is in Nederland een niet goedgekeurd bestrijdingsmiddel tegen varroa.
Voor mij is het wel duidelijk Hans, maar hoe zit het met de imkers die het wel gebruiken?

Groet, Roel

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door jossmits » di 08 apr 2014, 09:32

Die zijn in overtreding, zoals met alles wat je doet wat eigenlijk niet mag. Je mag alleen in nederland toegelaten middelen gebruiken.
Dat is het inconsequente van de WUR brochure. Daar worden andere middelen (oxaalzuur, mierenzuur) besproken die ook in nederland geen toelating hebben, maar "gedoogd" worden.

Jos

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door marc » di 08 apr 2014, 10:04

Het gaat er eigenlijk allemaal niet om of het gevaarlijk is of niet maar het kan gewoon niet als je een natuurproduct aflevert.
Wie dat wil kan gerust net voor of in honingtijd behandelen met zuren maar verkoop dan geen honing maar zet 'aangezuurde honing' o.i.d. op het etiket of eet hem zelf op.
Hetzelfde voor mede. Als je die maakt van je wintersuiker noem het dan geen mede maar 'gesuikerde mede' of 'fruitwijn met honingtoets' o.i.d.
Naar wat ik de laatste weken allemaal vernomen heb van imkers, haalde ruim meer dan de helft de wintervoeding er niet uit en dat is dit jaar nogal wat. Het gaf dit voorjaar heel wat extra werk, maar dat zal nu juist het probleem zijn voor veel mensen.
Ik ben bijna door mijn eerste slingering heen, ongeveer 20 emmers overtollige wintervoeding geslingerd. Dan wordt de slinger grondig gekuist vooraleer ik straks mijn mirabellenhoning slinger.
De voldoening van het afgeleverde natuurproduct is voor mij groter dan van minder werk of gemakkelijk geldgewin.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » do 10 apr 2014, 19:00

marc schreef:Ik ben bijna door mijn eerste slingering heen, ongeveer 20 emmers overtollige wintervoeding geslingerd.
Iedere imker is verantwoordelijk voor eerlijke honing verkoop en dan mag geld geen rol spelen aangezien geld toch een
rol speelt vervallen de normen.
Het slingeren van de winter voorraad was bij mij niet bekend, wel de volle kantramen er uithalen en vervangen voor
nieuwe of uitgebouwde ramen.
In vroegere jaren hadden wij suiker wat ongeschikt was voor consumptie dat was zo bitter je dacht er geen moment aan
om dit met honing te mengen.
Een oplossing voor zuivere honing niet meer met suiker voeren de dracht van juli is dan het wintervoer of in september
de heidehoning, heb goede ervaring dat de bijen prima overwinteren op heidehoning.
Ook deze winter heb ik verschillende volken overwinterd op eigen honing het scheelt een boel werk en de bijen
gedijen er goed op.
Het welzijn van de bijen staat bij voorop, een boterham met honing hoort er ook bij als het maar niet belangrijker is
dan geld, want een hond wil het nog niet eten.

Groet, Roel

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door FerryB » do 10 apr 2014, 19:15

Nou mijn hond is helemaal gek van honing.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » do 10 apr 2014, 21:13

roelof1945 schreef:
marc schreef:Ik ben bijna door mijn eerste slingering heen, ongeveer 20 emmers overtollige wintervoeding geslingerd.
Iedere imker is verantwoordelijk voor eerlijke honing verkoop en dan mag geld geen rol spelen aangezien geld toch een
rol speelt vervallen de normen.
Het slingeren van de winter voorraad was bij mij niet bekend, wel de volle kantramen er uithalen en vervangen voor
nieuwe of uitgebouwde ramen.
In vroegere jaren hadden wij suiker wat ongeschikt was voor consumptie dat was zo bitter je dacht er geen moment aan
om dit met honing te mengen.
Een oplossing voor zuivere honing, niet meer met suiker voeren de dracht van juli is dan het wintervoer of in september
de heidehoning, heb goede ervaring dat de bijen prima overwinteren op heidehoning.
Ook deze winter heb ik verschillende volken overwinterd op eigen honing het scheelt een boel werk en de bijen
gedijen er goed op.
Het welzijn van de bijen staat bij voorop, een boterham met honing hoort er ook bij als het maar belangrijker is
dan geld, want een hond wil het nog niet eten.

Groet, Roel

Ferry, heb je wel een hond?

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door FerryB » do 10 apr 2014, 22:34

Zeker wel een echte jachthond een Heidewachtel heeft de hele jachttraining en de hele mikmak gedaan en gehad.
Als ik met de honing emmers aankom dan loopt ze al achter me aan en als ik de honingpot uit de kast haal dan staat ze al klaar om hem af te likken na gebruik.
ook het hondje van Ferry junior is helemaal leip van honing.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » vr 25 apr 2014, 21:22

Het is nu 2 weken geleden dat ik de laatste keer mijten heb geteld van 2 volken.
Vandaag weer gecontroleerd maar geen mijten gezien, ik vermoedt dat het mierenzuur in maart goed heeft gewerkt.
De volken doen het bijzonder goed, de zwarte bijen staan op 11 broed en 11 honingramen en zaten helemaal vol met broed
en honing hier heb ik 4 volle broedramen afgenomen voor een broed aflegger deze wordt gebruikt voor de koninginnen kweek.
Het andere volk een F2 staat op 22 broed en 22 honingramen, een broedkamer staat boven op honingkamers in die broedkamer zitten ramen met strookje wafel er zijn al 5 ramen half uit gebouwd met natuur bouw dit ziet er prachtig uit
en is wittig gekleurd.
U kan zich afvragen waarom zet iemand een broedk. bovenop de honingkamers, ik hoef alleen maar het deksel op te lichten
om in de kast te kijken hoe ver ze zijn met de raatbouw, deze ramen met natuurbouw worden niet geslingerd
is de broedk.vol gebouwd wordt deze op de andere broedk. geplaatst en de honingkamers daar weer bovenop.
Met dit weer willen de bijen goed bouwen en ze staan naast een appelboomgaard van 20 ha dus dracht genoeg.

Groet, Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten