De Pseudoschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » ma 24 jan 2005, 16:55

Lennard,

Er zat inderdaad een typefoutje in de naam, er is voldoende over dit beestje te vinden als je exact de juiste naam invoert: pselaphochernes


Ik heb overigens een bericht ontvangen van Donovan. Ik heb hem gevraagd of ik zijn bericht mag plaatsen. Als hij daarmee instemt dan vertaal ik zijn email en plaats het hier.
Voorlopig een klein stukje dat mogelijk iets op kan leveren:
In 1891 publiceerde een duitser genaamd A. Alfonsus een stukje in een duits bijenblad over Chelifer cancroides die leefde in bijenkasten(of korven), en hij suggereerde dat deze mijten at. (Hennie: "acarine mites" bedoeld hij de tracheenmijt?) Ongeveer 100 jaar geleden werden de pseudo's zeldzaam en sinds de 1920's zijn ze niet meer waargenomen.
Weet iemand iets te vertellen over het bijenblad dat hier wordt genoemd, of de duitser?

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hans van der Post. » ma 24 jan 2005, 21:30

J.P Schrijft: Heel eerlijk gezegd lijkt me dat schorpioenen gedoe helemaal niets!!!!!!!! Mijn (simpele) maar overduidelijke redenering is als volgt: waarom hadden die schorpioenen , als ze 'gewoon' in Nederland al voorkwamen en schijnbaar 'werken' het varroa gat in de markt niet eerder opgevuld??

Nu ja dat kun je wel zo hard opschrijven[:)] maar wie zegt mij dat die pseudoschorpio's allang niet aan het werk zijn! Er zijn toch voorbeelden te over waar er geen bestrijding tegen varroa wordt gedaan toch overleven deze volken!
Hans.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » di 25 jan 2005, 08:26

Hierbij alvast de emails van en naar dr. Barry Donovan (DonovanB(APENSTAARTJE)crop.cri.nz)
Een vertaling volgt zodra ik tijd en vooral zin heb. Ik vind het niet erg als anderen mij een deel van de vertaling uit handen nemen :-)


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 25 jan 2005, 12:14

Via een persoonlijke mail kreeg ik het verzoek om mijn uitlating zoals oplichter terug te nemen. Ik ben dat niet van plan omdat mijn gevoel omtrent het verkopen van de pseudoschorpioenen gisteravond alleen maar is versterkt en ik achter mijn bewoordingen blijf staan.

Ik heb opgezocht wat oplichten eigenlijk betekent: bedriegelijk benadelen. Bedriegelijk betekent op zijn beurt weer: misleiden, anders lijken dan iets is. Ik denk dat dit nl. ook het geval.

Ik heb hiervoor enkele argumenten:

Ten eerste de man kan niet eens de moeite nemen om zich even voor te stellen op het forum. Een defecte computer vind ik een beetje slap excuus;

Ten tweede: er staat tot nu toe geen enkele organisatie/instantie/vereniging achter dit experiment;

Ten derde: er wordt geld voor gevraagd wat per behandeling in de tientallen euro's kan lopen. (Als ik uitga van 6 pseudoschorpioenen per volk; als een imker tien volken heeft is ie al 60 euro kwijt);

Ten vierde: er is tot nu toe geen enkel bewijs dat deze schorpioentjes 'werken'.'Als we Laura (PPO bijen) moeten geloven dan is er niet eens eenduidig antwoord;

Ten vijfde: er is altijd een kans op een plaag van biostrijder in plaats van plaagbestrijding door de biobestrijder;

Etc.

Toch ben ik van mening om nog een enkele nuance te moeten plaatsen. Ik wil toch uitgaan van de beste intenties van de schorpioenenkweker Piet ......, maar met de huidige kennis blijft mijn terminatie geoorloofd. Ik zou dus voor een andere aanpak willen pleiten.

Hans jou opmerking is correct en misschien de werkelijkheid.

j.p.

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door tory » di 25 jan 2005, 19:41

Ik wacht nog maar even met de schorpioentjes en houd het maar even bij mezelf als schorpioen. Ik las dat ze mijten e.a. gespuis opeten, maar bij gebrek daar aan zich mogelijk zouden kunnen richten op de bijen zelf; Je weet ook niet de invloed op het interne milieu, lange termijn gevolgen als schorpioenenplaag e.d..
Wel heel interessant en ik blijf met aandacht de discussie eerst maar even volgen.
Bert.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Oude Essink » di 25 jan 2005, 20:05

Via een persoonlijke mail kreeg ik het verzoek om mijn uitlating zoals oplichter terug te nemen. Ik ben dat niet van plan
Hoi Jelte Pieter,
Wat is dat nu?? Wij zitten toch niet in een concurrentiepositie, waarbij je je tegenstander via allerlei verdachtmaking uit de weg moet ruimen!! Ik stoor mij aan je gebruik van wooren als "oplichter" hier op het forum waar wij geacht worden te discussiëren in alle oprechtheid het beste zoekend en op basis van wederzijds respect, zolang er geen redenen zijn de ander te wantrouwen.
In de studentenkroeg kun je zoiets hanteren omdat je toehoorders dat soort termen weten te plaatsen; hier op het forum ben je nodeloos kwetsend; een serie drogredenen om je krachttermen goed te praten helpen niet. Houd je liever aan de zaak zelf. Jij zelf ziet niets in die scorpioenen, een ander probeert het uit. Ieder z'n meug; maar niet elkaars goede bedoelingen aantasten zolang daar geen grond voor is.

hennie oes

Afbeelding

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door hbeugeling » wo 26 jan 2005, 08:32

Beste mensen. Even geen computer kunnen gebruiken. Al lezend ben ik bijzonder enthousiast geworden en wil mij graag aanmelden voor een experiment. Ik vraag mij alleen af of het raadzaam is er in deze periode mee te beginnen. Ik heb in december een oxaalzuur behandeling toegepast en vraag me af of ik hiermee niet de schorpioenen om zeep zou helpen.
Overigens ben ik van mening dat we met de bestrijding van de Varroa-mijt in een situatie zijn beland die je nog net toelaatbaar kunt noemen. Al die chemische middelen dragen niet bij tot een beter milieu en is volgens mij niet echt diervriendelijk te noemen.
Thomas, geef maar een gil wanneer de proef gestart wordt.

patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door patrick » wo 26 jan 2005, 11:51

erg boeiend onderwerp die pseudodingens. Graag zou ik mij er ook in verdiepen, doch is dit mijn eerste kennismaking met die beestjes. Ik prefereer ook biologische bestrijding boven de chemische. Verder heb ik 4 jaar bijen en nu 8 kasten. Afgelopen jaar met mierenzuur 60° gebruikt met een na behandeling van Perizine in november.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 26 jan 2005, 15:16

Hoi Jelte Pieter,
Wat is dat nu?? Wij zitten toch niet in een concurrentiepositie, waarbij je je tegenstander via allerlei verdachtmaking uit de weg moet ruimen!! Ik stoor mij aan je gebruik van wooren als "oplichter" hier op het forum waar wij geacht worden te discussiëren in alle oprechtheid het beste zoekend en op basis van wederzijds respect, zolang er geen redenen zijn de ander te wantrouwen.
Akoord en mee eens
In de studentenkroeg kun je zoiets hanteren omdat je toehoorders dat soort termen weten te plaatsen;

Akkoord en mee eens
hier op het forum ben je nodeloos kwetsend; een serie drogredenen om je krachttermen goed te praten helpen niet.


Hier ben ik het minder mee eens. ik vind mijn redenen niet echt gedrogten. Ze zijn bedoeld om imkers en bijen te beschermen. Niet meer en niet minder. Als er ter zijner tijd meer gegevens op tafel komen en er meer openheid wordt geetaleerd zal ik mijn beeld nuanceren. En verder basta.

j.p.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters » wo 26 jan 2005, 18:08

Henk Klok heeft met zijn vertaalcomputer de engelstalige emails vertaald. Beiden hebben we nog een aantal slecht lopende zinnen aangepakt. Het verdient geen literatuurprijs maar het is toch nog wel redelijk leesbaar

groet,
Hennie

==============================

Beste Dr. Donovan,

Gedurende de laatste weken heb ik bijna al mijn avonden doorgebracht met een zoektocht naar informatie over het controleren varroa mijten met pseudoschorpioenen.
Ik was blij toen ik de website (http://www.roseworthy.adelaide.edu.au/APES/dir.html) met uw e-mailadres vond, en vooral laatste zin waarin uw interesses opsomt:
"biocontrole van Varroamijt met pseudoschorpioenen".
Op 11 Januari plaatste iemand een bericht over pseudoschorpioenen op een Nederlands imkerforum en sindsdien heb ik bijna alles verzameld wat ik kon vinden over dit onderwerp. De informatie is vrij schaars en zelfs een bericht op een Amerikaans forum resulteerde niet in enige antwoorden.

Het bericht op het Nederlandse forum was een vraag naar deelnemers voor een experiment. Dit experiment wordt gehouden om te weten te komen of de pseudoschorpioenen zullen helpen om varroa in onze bijenkorven te bestrijden.
Wanneer het een succes is zal een volgende experiment in mei op grotere schaal volgen. Eerst aarzelde ik een beetje om pseudoschorpioenen in mijn kasten te laten maar naarmate ik meer over het leerde, raakte ik overtuigd dat deze behandeling veel natuurlijker is dan elke andere. Een Nederlandse imker kweekt een grote hoeveelheid van de pseudoschorpioen "pselaphocherner". Er zou een fout in de naam kunnen zitten, hij spelde het toen ik hem over de telefoon sprak.
Kunt u ons wat advies geven in deze kwestie, bijvoorbeeld, gebruiken wij het juiste type pseudoschorpioen of is er een betere keus? Hoeveel hebben wij er nodig om in onze bijenkorven los te laten? Lopen de bijen in gevaar, enz. enz.

Hennie Peters

==============================

Hallo Hennie,

Dank je voor je interessante e-mail.

Ik ben ongeveer vijf jaar geïnteresseerd in het mogelijke gebruik van pseudoschorpioenen voor varroa bestrijding. Net als jij heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk informatie te vinden, en net als jij vond ik dat er zeer weinig beschikbaar is. Kortom, wat ik heb gevonden, is dat er ongeveer acht soorten pseudoschorpioenen beschreven worden, die in bijenkorven in Afrika en Azië worden gevonden en die tot de soort Ellingsenius behoren. Deze pseudo (schorpioen) soorten leven samen met de bijen, en worden alleen in bijenkorven gevonden. Zij jagen op allerlei kleine schepsels die anders schade aan bijen zouden veroorzaken. Over één soort in het voormalig Belgisch Kongo werd gemeld dat zij bijen aanvielen wanneer zij met bijen in een kleine ruimte werden geplaatst. Ik heb gehoord dat een Zuidafrikaanse onderzoeker een manuscipt in de maak heeft waarin de soort Ellingsenius besproken wordt, dus veel meer informatie over de identiteit enz. van deze soorten zou spoedig beschikbaar kunnen zijn.

Ik heb contact met een indiase wetenschapper, Dr. Flora Paul, die een indiase soort van Ellingsenius heeft gevonden die oorspronkelijk bij de oostelijke honingbij, Apis Cerana voorkwam, levend in een bijenkorf van de westelijke honingbij, Apis Mellifera, die in India werd ingevoerd. Van deze pseudo soort werd in een dissertatie gemeld dat zij een gretig consument van varroa zou zijn.

In 1891 publiceerde een Duitser, A. Alfonsus, een bericht in een duits imkertijdschrift over Chelifer Cancroides die in bijenkorven leefde, en hij suggereerde dat het acarinemijten at. Nochtans werden pseudos ongeveer 100 jaar geleden schaars in bijenkorven in Europa, en zijn zij niet meer gesignaleerd sinds de jaren '20.
Pseudos hebben schuilplaatsen nodig, zoals barsten in hout , om hun zijden nesten te maken, en ik vraag mij af of de introductie van glad gezaagde bijenkasten de voortplanting van de C. cancroides verhinderde? Alfonsus dacht dat de achteruitgang van pseudos de acarinemijt de mogelijkheid gaf zich te vermenigvuldigen en zo de meeste bijenvolken in Engeland en die in delen van het continent te doden.

In Zuid-Afrika publiceerden Dr. Allsopp en anderen een document in 2003 waarin zij rapporteerden dat zij zo weinig pseudos in bijenkorven vonden dat zij geen varroa zouden kunnen bestrijden. Opnieuw denk ik dat er zich weinig pseudos in Zuidafrikaanse bijenkorven bevinden omdat zij zich in de moderne bijenkasten niet kunnen voortplanten.

Dr. Paul en ik hebben geprobeerd om geld in te zamelen voor onderzoek naar pseudos, maar helaas zonder succes.

Ik denk dat je voor de meeste kans op succes met Chelifer Cancroides zou moeten experimenteren. Je zou een taxonomist moeten benaderen om te vernemen of is de naam Chelifer Cancroides nog de correcte naam is voor de soorten. Als varroa wordt gegeten, zal het belangrijk zijn om te uit te vinden of de honingbijen worden aangevallen. Misschien worden de eieren en/of de kleine larven gegeten?
Zelfs al zou een klein deel daarvan worden opgegeten, zolang varroa onder controle wordt gehouden, overtreft het goede het slechte. Om pseudos de mogelijkheid te geven om in de bijenkast te overleven zul je waarschijnlijk in broedplaatsen moeten voorzien.

Als je wilt kan ik je een exemplaar van mijn artikel dat in The New Zealand Beekeeper in 2000 is gepubliceerd toezenden. Is het adres onderaan je email jouw postadres?

Barry Donovan.

======================

Hallo Barry,

Dank je voor je reactie. In je bericht heb ik meer informatie gevonden dan ik op internet in weken kon vinden.

Ik zou nooit voor Cancroides gekozen hebben. Ik las in één of ander document dat die het broed zal eten wanneer de varroa mijten op zijn. Ellingsenius Hendrickxi kan werksters aanvallen en opeten en misschien zelfs de koningin wanneer meer schorpioenen samenwerken.
Ik kan me niet herinneren in welk document ik deze informatie heb gelezen, zou het één van van jou kunnen zijn:-)
Ellingsenuis Fulleri was tot dusver mijn favoriet, maar ik heb geen idee hoe het te identificeren zodra ik er een te pakken krijg. Weet je misschien websites die mij kunnen helpen deze beestjes te identificeren, of internationaal beschikbare boeken?

Ik vermoed dat de pseudo's die voor het februari-experiment werden gekozen op een koude en natte keldervloer in Rotterdam werden gevangenen en daarom niet het meest geschikt zijn. De imker die de pseudo's voor het experiment kweekt woont in Rotterdam en ik ben bang dat wij niet veel keus hebben, daar dit waarschijnlijk de meest voorkomende in ons gebied zou kunnen zijn.

Ik ben zeer geinteresseerd in je artikel in 'The New Zealand Beekeeper'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten