De verdwijnziekte slaat toe II

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door jjmvaningen » wo 07 feb 2007, 17:46

Van mijn 7 volken vlogen er zaterdag ook 7. Ze waren druk bezig de dode bijen uit de kast te plaatsen. Er werd druk grijs stuifmeel binnen gehaald.
Wel viel mij op dat bij de twee grootste (en m.i. sterkste) volken er alsnog enorm veel mijten zijn gevallen, terwijl alle volken behandeld waren met apistan (1 strip/kast gedurende 8 weken). De andere 5 volken hadden bijna geen tot geen mijtenval.
Tillende aan de achterkant, zit er nog voldoende voer in (tenslotte hadden ze elk 15 kg suiker, naast de herftsopbrengst). In het najaar is veel (hedera) stuifmeel gehaald.

Ik zie wel in het voorjaar bij de wisseling winter/zomerbijen hoe de boel er binnen bij staat.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 09 feb 2007, 09:43

Het gaat goed of het gaat slecht met mijn bijen.
De mening daarover is verdeeld bij mij thuis.
Alle 12 volken en 1 reserve volkje op een zes-ramer leven nog. Dus gaat het goed. Daar mijn vrouw liever ziet dat ik wat minder volken zou hebben vindt zij dat het niet goed gaat.[;)]

Twee kasten zitten al wel met de tros onder tegen de dekplank aan en die heb ik een pak apifonda ter beschikking gegeven door een gaatje in de zak te maken en deze op het voergat te leggen (voergat in de dekplank heb in nu aan de achterkant van de kast). Ze zijn er nog niet aan begonnen dus ik denk dat ze nog wel wat voer in de kast hebben. Mochten ze voer gebrek krijgen dan hoeven ze in iedergeval alleen maar even naar boven te kijken.

Verder is het gewoon afwachten.

Jaap

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Dirk Blanken » vr 09 feb 2007, 18:50

Een aantal van mijn volken zitten ook tegen de achterkant en ben ook van plan om ze zo snel mogelijk de mogelijk te geven aan een alternatief dus een pak apifonda
Ev. de dekplank omdraaien want de gaten zitten aan de voorkant.

Dirk


Mochten ze voer gebrek krijgen dan hoeven ze in iedergeval alleen maar even naar boven te kijken.

Verder is het gewoon afwachten.

Jaap
[/quote]

dertiende

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Barry Sp » ma 05 mar 2007, 16:32

Hoi hoi!

Bij mij is dit jaar de verdwijn ziekte goed toe geslagen van de 11 bijenvolken heb ik er nog maar twee van over terwijl ik ze het zefde ingewinterd heb als het jaar er voor!

B.Speet

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door de vos roger » ma 19 mar 2007, 13:40

Gisteren op de plantenruildag in Poeke eens navraag gedaan over dode bijenvolken.Op sommige plaatsen was het zeer erg en verloren imkers gans hun bijenstand.Maar weer was het plaatselijk gebonden,net alsof het besmettelijk was.Onze eminente Prof.Jacobs deelde ook in de klappen naar hij mij vertelde was 80% van zijn thuisstand verdwenen.En ook in zijn omgeving waren grote verliezen vastgesteld.In mijn onmiddellijke omgeving is alles nog goed,maar tien à vijftien km verderop hebben ze er ook mee te kampen.
Volgend jaar onze beurt? Ik hoop alvast van niet.
groetjes

roger

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Ria van den Berg » vr 23 mar 2007, 06:05

In de V.S. schijnt het ook zo plaatselijk te zijn. Een bijenhouder plaatst bijen bij een bestaande stand (er zijn daar veel die in Florida overwinteren) en alle bijen daar hebben er last van. Maar een stand verderop kan OK zijn.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

carpin
Berichten:4
Lid geworden op:wo 11 apr 2007, 14:53
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door carpin » wo 11 apr 2007, 15:09

Ik heb een simpele theorie hier over, volgens mij ligt het aan de genetisch gemodificeerde planten.
Het bijenlichaam herkent de stoffen van deze planten niet meer en gaat er aan dood, wie weet ook door het dicht slippen van het een of ander of kan het in deze vorm niet verwerken.

Hetzelfde gebeurt er bij de mens met industrieel geharde vetten, het lichaam herkent deze stoffen niet en het word niet opgeruimd, het blijft liggen als slib.
Resultaat, de aders slippen dicht en we krijgen een hartinfarct.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door de vos roger » wo 11 apr 2007, 21:01

Carpin,ik en nog vele anderen hebben zich ook al die vraag gesteld of deze ggo's niet verantwoordelijk zijn voor de bijensterfte,maar zolang het niet bewezen is blijft het gissen natuurlijk.


Genetisch gemodificeerde organismen
Wonder of monster?

Terwijl het gros van de consumenten nog niet wakker ligt van de mogelijke nadelen van ggo's, die langzaam (gehinderd door Europese en nationale wetgevingen én door warenhuizen en distributeurs die het zaakje nog niet vertrouwen) maar zeker gemeengoed worden op de markt, en voor- en tegenstanders vervallen in een welles-nietes, wordt de roep om objectieve, neutrale info over ggo's groter. Maar zoals dat gaat bij wetenschappelijke onderzoeken spreken die elkaar soms tegen. Zodat zekerheid over de effecten van ggo's er allicht pas over enkele tientallen jaren zal zijn, wanneer het misschien al te laat is: de ggo's hebben hun mogelijk negatieve invloed al laten werken op milieu en mens; of men heeft gewoon geen keuze meer.
De kwestie draait immers inmiddels - deels dankzij de wetenschappelijke onzekerheid - niet meer zozeer om de vraag of ggo's nu schadelijk zijn of niet, of de mens een wonder of een monster gecreëerd heeft, als wel om de vraag of de consument binnenkort, wanneer de mulitnationals een monopolie verwerven, nog wel de keuze heeft tussen ggo's of een niet-gemodificeerd alternatief...


roger

carpin
Berichten:4
Lid geworden op:wo 11 apr 2007, 14:53
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door carpin » zo 29 apr 2007, 23:24

Kwam dit artikeltje tegen dat ik ook wilde delen met het forum.
Gaat over dat waarschijnlijk een schimmel de boosdoender is.

Experts may have found what's bugging the bees
A fungus that hit hives in Europe and Asia may be partly to blame for wiping out colonies across the U.S.
By Jia-Rui Chong and Thomas H. Maugh II, Times Staff Writers
April 26, 2007

A fungus that caused widespread loss of bee colonies in Europe and Asia may be playing a crucial role in the mysterious phenomenon known as Colony Collapse Disorder that is wiping out bees across the United States, UC San Francisco researchers said Wednesday.

Researchers have been struggling for months to explain the disorder, and the new findings provide the first solid evidence pointing to a potential cause.

But the results are "highly preliminary" and are from only a few hives from Le Grand in Merced County, UCSF biochemist Joe DeRisi said. "We don't want to give anybody the impression that this thing has been solved."

Other researchers said Wednesday that they too had found the fungus, a single-celled parasite called Nosema ceranae, in affected hives from around the country '” as well as in some hives where bees had survived. Those researchers have also found two other fungi and half a dozen viruses in the dead bees.

N. ceranae is "one of many pathogens" in the bees, said entomologist Diana Cox-Foster of Pennsylvania State University. "By itself, it is probably not the culprit '¦ but it may be one of the key players."

Lees hier verder
http://www.latimes.com/news/la-sci-bees ... storylevel

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe II

Bericht door Kroese » zo 29 apr 2007, 23:48

carpin schreef:
Kwam dit artikeltje tegen dat ik ook wilde delen met het forum.
Gaat over dat waarschijnlijk een schimmel de boosdoender is.

Other researchers said Wednesday that they too had found the fungus, a single-celled parasite called Nosema ceranae, in affected hives from around the country '” as well as in some hives where bees had survived. Those researchers have also found two other fungi and half a dozen viruses in the dead bees.

N. ceranae is "one of many pathogens" in the bees, said entomologist Diana Cox-Foster of Pennsylvania State University. "By itself, it is probably not the culprit '¦ but it may be one of the key players."

Lees hier verder
http://www.latimes.com/news/la-sci-bees ... storylevel
Daar komt toch weer de Nosema Ceranae opduiken!

Iets verder stond in dat artikel nog het volgende:

"If N. ceranae does play a role in Colony Collapse Disorder, there may be some hope for beekeepers.

A closely related parasite called Nosema apis, which also affects bees, can be controlled by the antibiotic fumagillin, and there is some evidence that it will work on N. ceranae as well."

Fumagillin is een andere merknaam voor Fumidil-B wat nu in Europa niet meer is toegelaten. Hiermee werd vroeger nosema Apis bestreden.

Hennie......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten