Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde »

Ik hoop zeer dat het commentaar van Jeroen van der Sluys luid en duidelijk overkomt bij alle partijen.
Het hoofdbestuur van de NBV heeft met de 'dekking' van Tjeerd Blacquière door collega Simon Vink en de reactie daarop van Jeroen van der Sluys voldoende discussiestof voor de aanstaande jaarvergadering in april. Van der Sluys is voor mij erg overtuigend.
Ik heb het hoofdbestuur beide teksten (Vink en Vd. Sluys) toegezonden met het verzoek dat geheel in de rondvraag van de ALV van 9 april 2011 te behandelen en daarover een standpunt te bepalen dan wel een actie te ondernemen om een nader standpunt te kunnen bepalen. Het is eigenlijk nauwelijks geschikt voor een rondvraag, maar het staat de vergadering natuurlijk vrij om in te stemmen met een bestuursvoorstel om er een ingelast agendapunt van te maken.

Momenteel staat ten aanzien van neonicotinen en bijensterfte op de site van de NBV een standpunt van het hoofdbestuur dat echt niet te pruimen is. Als men daarop niet indringend terugkomt met wijzigingen en acties om de belangen van imkers echt te verdedigen, zal hen dat veel leden gaan kosten. Ik ken nu al diverse imkers die het lidmaatschap na de Zembla-uitzending direct hebben opgezegd. Ikzelf laat het afhangen van een radicale wijziging van standpunt. Zo niet, dan houd ik het ook voor gezien.
Laatst gewijzigd door wilde op vr 18 mar 2011, 11:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde
gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door gert »

Ik kan uiteindelijk net als Albert besluiten mijn lidmaatschap van de NBV te beëindigen.
Ik wil dit nu niet als drukmiddel in de strijd werpen.

Laten argumenten de doorslag geven.
Wanneer die worden genegeerd, ja, wat moet je dan met je vereniging?

Niet competenties of egoos, maar het gezonde verstand en juiste inzichten kunnen ons verder helpen.
Wat ik in ieder geval hoop, is, dat de NBV afstand neemt van de grievende opmerkingen van Blacquière over slecht imkeren, vooral van oudere imkers, onder wie ik mezelf reken.

Gert
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering »

gert schreef:
Wat ik in ieder geval hoop, is, dat de NBV afstand neemt van de grievende opmerkingen van Blacquière over slecht imkeren, vooral van oudere imkers, onder wie ik mezelf reken.

Gert
Zie mijn foto op de tweede pagina , en de gesproken tekst van de uitzending .

Jaap v P
gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door gert »

Ik heb jouw reactie gelezen + foto, Jaap.

Ik vind die reactie nogal primair.
De raat verdient geen schoonheidsprijs, maar daar kun je niet een generaal oordeel van laten afhangen.

Het gaat mij erom, dat Jeroen van der Sluys nogal sterke argumenten aanvoert voor een niet onbelangrijke rol van pesticiden bij bijensterfte.
Blacquière heeft die rol ontkend en ziet als belangrijke oorzaak zwak imkeren.

Wanneer de NBV moet concluderen dat Jeroen van de Sluys meer gelijk heeft dan men eerst wilde toegeven, zal ook de m.i. grievende opmerking van Blacquière aandacht moeten krijgen. Daar gaat met me om.


Gert
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Robbert »

We hebben een vloedgolf van 1 meter nodig om in heel europa alle kerncentrales onder de loep te nemen;
We hebben een vuurwerkramp nodig om strengere veiligheidsmaatregelen te verkrijgen rondom vuurwerk;
We hebben een cafebrand nodig om brandveiligheid in alle kroegen verplicht te verhogen.

We hebben nog meer bijensterfte nodig om het tij te doen keren. Maar dan kan het wel eens te laat zijn.

De NBV laat een trieste indruk op mij achter en ook Tjeerd heeft ergens onder water een verborgen agenda. De tijd zal het leren.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door jossmits »

Omdat ik in frankrijk woon ben ik lid van de franse bond. Toen ik nog in nederland woonde was ik lid van een nederlandse bond. Ik zou de bond om deze reden niet verlaten, wat lost dat op? Daarmee worden echt deze pesticiden niet verbannen. Ik zou wel proberen de bond de 'goede' richting op te krijgen. Eventueel door zelf in het bestuur te gaan zitten.
Ik geloof ook dat de belangrijkste oorzaak van de bijensterfte de(ze) pesticiden zijn. Ik heb me ook erg gestoord aan de opmerking dat het aan de (oude) imkers zou liggen. Ik hoor ook tot de 'oude' imkers. Dat neemt niet weg dat we naar alle mogelijke oorzaken moeten kijken. Ook naar ons zelf. Zijn onze methoden wel zo goed. Doen we ook niet 'rare' dingen. Bovendien moeten we ook al die dingen doen waar we zelf direct invloed op hebben, zoals bijvoorbeeld goede varroa bestrijding, proberen meer bijenplanten te krijgen. Proberen meer jonge imkers te krijgen en die goed op te leiden, etc. Zie het lijstje ook in het stukje van vd Sluis,

Jos
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering »

gert schreef:Ik heb jouw reactie gelezen + foto, Jaap.

Ik vind die reactie nogal primair.
De raat verdient geen schoonheidsprijs, maar daar kun je niet een generaal oordeel van laten afhangen.

Gert
Ik zal nooit een generaal oordeel vellen ,( en heb al in meer kasten van andere imkers gekeken ) maar gezien zijn uitspraken ,en gelet op het ontbreken van een voedselgordel die aanwezig MOET zijn om te kunnen overleven , hij is ook niet leeg geroofd , dan zouden de randen rafelig zijn . En maak je niet ongerust ook ik ben pas 68 jaar :D en nog geen oud mannetje .

Jaap v P
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde »

Jaap schreef:
Ik zal nooit een generaal oordeel vellen
Dat doet Blacquière wél en ik neem aan dat je het daarmee dan niet eens zult zijn. Ik ben ook 68 jaar en val vermoedelijk in de oudere categorie die hij bedoelt. Ik ken imkers in diverse leeftijdsgroepen, de meeste helaas ouder dan 50. Ik zie in die groep goede en slechte imkers, maar de oudere zijn beslist niet de slechtere. Als je het vroeger wat minder nauw nam, werd dat niet snel afgestraft. Nu zal dat eerder het geval zijn door diverse factoren van verzwakking van de bijen, waarmee iedere imker te maken heeft. Men kan dat in geringe mate compenseren door de dracht te beïnvloeden, zodat er voldoende goed stuifmeel binnenkomt. Daarnaast is uiteraard een voldoende hoeveelheid wintervoer nodig om de energie in stand te houden en de winter te overleven.

Het vernieuwen van raat, waar ik een voorstander van ben, helpt de vervuiling en besmetting met virussen en andere ellende waarschijnlijk iets te voorkomen. Het is echter niet heilig. In natuurvolken in holle bomen en schoorstenen wordt de raat nauwelijks vernieuwd en kan (kon) dan wel 10 jaar meegaan. Dat soort volken met goede zwarte raten zijn er echter nog nauwelijks door de bulk van ellende die de volken momenteel moeten verwerken: varroamijten, virussen, nosema ceranae, UMTS-straling, pesticiden, etc.
Er zijn imkers die zwarte raten prefereren boven lichtgekleurde. De raat wordt door de bijen voorafgaand aan gebruik immers stevig gepoetst en ontsmet met bijengif en propolis. Daarom hoeven zwarte raten niet per definitie slecht te zijn. Ik neem het zekere voor het onzekere en vervang jaarlijks meer dan 50%. Dat kan ook omdat ik mijn bijen laat zwermen, geen kunstzwermen maak, en dus veel kan laten bouwen. De kleur van de raat is dus niet bepalend voor de kwalificatie goed of slecht van de imker. Ik ben het met je eens dat het ontbreken van een voergordel in een raat uit de bovenkant van de kast wél bedenkelijk is.
Albert de Wilde
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door marc »

Ik blijf vinden dat wij imkers ons niet mogen laten meewiegen met de golven, zij het uit Wageningen, zij het uit Utrecht.
Er is touwens al een tijdje een getouwtrek gaande tussen die twee. Gaat het om de bijensubsidies waar Wageningen nu zo een beetje het alleenrecht op heeft, of zijn er andere ondergrondse redenen die wij niet (mogen) weten. Zembla maakt er een spel van engel (Jeroen van de Sluys) en duivel (Tjeerd Blacquiere, NBV) van, het ideaal scenario met een hoog dramagehalte, goed voor de kijkcijfers.
Tjeerd zegt dat de varroa de bij verzwakt en daardoor andere zaken (pesticiden) de kans geeft, Jeroen vindt dat Tjeerd de zaken omkeert en dat het de pesticiden zijn die de bij verzwakken waardoor de varroa kan toeslaan :pray:
Er hoeft geen zwarte piet uit het verhaal te komen, want ze hebben allebei gelijk... en tegelijk ook ongelijk.
Als hier op de thuisstanden een representatieve hoeveelheid bijenkasten (55) in een omgeving vol neonicotics en met een aanzienlijke varroadruk (ik behandel niet) toch jaar na jaar bijna alle volken sterk uitwinteren dan kan dat alleen maar betekenen dat er een factor in het spel is die de 2 andere factoren onderdrukt en er dus BOVEN staat.
Zouden wij eens niet allen ons gezond imkerverstand laten werken ipv van mee te surfen op de golven.
De laatste 10 jaar ging het subsidiegeld in hoofdzaak naar varroa, is het nu de bedoeling dat het de volgende 10 jaar volledig wordt opgebruikt aan pesticidenonderzoek in labo's waar geen natuurlijke situaties kunnen worden nagebootst ? Laat andere natuurminnende, antipesticide-groepen dat onderzoeken, waarom moet dat meteen in verband gebracht worden met bijensterfte, zit daar een strategie achter om aan bijenfondsen te komen ? Sinds de bij dagelijks nieuws is geworden, komen van overal aasgieren erop af die graag hun wagonnetje eraan hangen. Pesticiden laten verbieden via het bijenverhaal omdat het zo meer kans maakt. Er wordt geklaagd over inmenging van industrie in het onderzoek, in Frankrijk zijn er kapitaalkrachtige milieugroepen die ook onderzoeken betalen, is dat beter ?

Om steun voor de bijensterfte erdoor te krijgen (Europees of nationaal) moet er een gefundeerd dossier worden opgemaakt door univs en instituten. Wanneer de steun wordt goedgekeurd staan diezelfde univs en instituten als eerste in de rij om die subsidies te innen voor onderzoeken ! Deze gang van zaken is veel gevaarlijker en zorgt er o.a. voor dat er de laatste jaren al miljoenen bijengeld naar varroa-resistentie onderzoek is gegaan. Waar komt de imker in dit verhaal tussen, buiten enkele bonzen van de imkerbonden die over het hoofd gestreeld worden door de 'wetenschappers' en dan mee op de foto mogen staan om het echt te doen lijken.
Voor mij mag vanaf morgen volledig gezwegen worden over de bijensterfte, van de gelden die ter beschikking komen ziet imker of bij toch niets.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde »

Marc schreef:
Ik blijf vinden dat wij imkers ons niet mogen laten meewiegen met de golven, zij het uit Wageningen, zij het uit Utrecht.
Je schrijft ineens in het meervoud: wij imkers. Ik ben mans genoeg om zelf te oordelen en een keuze te maken. Wageningen valt geheel door de mand, maar dat mag jij anders beoordelen, als je mij maar de eigen ruimte voor een keuze laat. Ik laat mij niet een mening opdringen die niet de mijne is.
Albert de Wilde
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten