Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:
Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Flevobij » vr 28 dec 2012, 19:31

Kroese schreef: Ik heb de meeste DUHOKA 10Raams volken op 6-9 ramen bijen zitten.
En de 2 hoog staande DUHOKA 6Ramers zitten op 3 -6 ramen met bijen.
Ik heb het onderwerp m.b.t. oxaalzuurbehandeling aandachtig gevolgd. Graag wil ik Hennie Kroese hierover een aantal vragen stellen.

Behandelt u uw volken ook direct nadat ze vrij laat in het jaar van de heide komen ?
U heeft DuHoKa ramen. Moet u door deze grotere ramen niet meer dan 5 ml. per straatje druppelen ? Overigens zag ik in het Imkerpediea filmpje dat u 35 ml afmeet, en dan de volkjes in uw stal toch nog iets meer oxaalzuur gaf. Dus neem ik aan dat de 5 ml per straatje niet heel nauwkeurig aangehouden moet worden.
Behandelt u alle volken of alleen de volken met grotere mijtenval ? U schreef eerder dat je ze niet moet pesten indien niet nodig. Maar hoe baseer je of een volk weinig, licht of zwaar besmet is ? Is hier een test voor of is het alleen gebaseerd op mijtenval op de lade, wat volgens sommigen weer geen goede basis is ?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

Met beste groet,

Flevobij

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door p.zwartepoorte » vr 28 dec 2012, 20:29

Jp
Dat plesiek wat ik gebruik zijn gewoon puinzakken van de bouw :D die vraag ik aan de tegelzetter
Dat grote volk zit op 11 ramen en doordat ik na het inwinteren niet meer gekeken heb schrok ik dat het volk zo hard gegroeit is en daar voor vond ik ze te klein voor 2 bakken ik heb de kast vanmorgen gevoelt en is nog behoorlijk zwaar
Ik heb elk volk 1,5 jerrycan met suiker gegeven dat moet toch wel voldoende zijn ?
Ik als beginnend imker denk wel dat ik mooie volken heb dit jaar was dat ene volk wat ik had ook zo als die grote nu na de winter en ze hebben het netjes gedaan met honing halen :D
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 dec 2012, 20:49

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Echter broed aanzetten is sterk afhankelijk van volksgrootte, plaats, tijd, ras, kasttype, etc.
Zeer belangrijk zal ook de aanwezigheid van stuifmeel zijn . Het dilemma wat nu gaat spelen is of de larven voldoende stuifmeel in hun voeding krijgen .
Het volk wat ik gefotografeerd heb is hetzelfde waarvan ik in de herfst een foto plaatste met de grote voorraad hiervan . Ik heb de ervaring dat in de zomer een volk zonder stuifmeel ook geen eitjes produceert , maar ik denk dat er te weinig bekend is over het stuifmeelgebrek in de winter .

Ook zal bij deze volksontwikkelingen een zeer grote aanslag op de voedselvoorraad gedaan worden , met als gevaar dat bij een invallende winter het volk het contact met het voedsel kan verliezen , met sterfte als gevolg .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » vr 28 dec 2012, 20:58

Flevobij schreef:Behandelt u uw volken ook direct nadat ze vrij laat in het jaar van de heide komen ?
Ja, dan met MZ, maar ik heb alle volken ook al ruim voor de Heide(direct na de Linde) met MZ behandeld.
Deze MZ behandeling doe ik in combinatie met het separeren van mijn pleegvolken. Maar daar heb ik al eens eerder over geschreven.
U heeft DuHoKa ramen. Moet u door deze grotere ramen niet meer dan 5 ml. per straatje druppelen ?
Nee, een volk waarvan de tros verdeeld zit over 2 BK's simplex ga je ook niet dubbel behandelen.
Overigens zag ik in het Imkerpediea filmpje dat u 35 ml afmeet, en dan de volkjes in uw stal toch nog iets meer oxaalzuur gaf. Dus neem ik aan dat de 5 ml per straatje niet heel nauwkeurig aangehouden moet worden.
Tijdens het druppelen tel ik dan, en kijk beter in de diepte, daarom gaf ik iets meer.
Nu vul ik tot 50 ml, en tel tijdens het druppelen/kijken, en stop dan. Iets meer is geen direct probleem.
Behandelt u alle volken of alleen de volken met grotere mijtenval ?
Ja, allemaal. Zoals in de discussies ook al naar voren is gekomen, is dat vooraf tellen ook niet altijd klopt. Die ervaring heb ik ook, volken die eerst weinig te zien gaven, bleken soms toch wel aardig wat mijten te laten vallen, zodra het broed grotendeels is uitgelopen.
U schreef eerder dat je ze niet moet pesten indien niet nodig.
Dat slaat op meer dan 1 keer behandelen, zoals men met oxaal verdampen beweert te kunnen.
Maar hoe baseer je of een volk weinig, licht of zwaar besmet is ? Is hier een test voor of is het alleen gebaseerd op mijtenval op de lade, wat volgens sommigen weer geen goede basis is ?
Ik kijk wel naar de lades, maar behandelen ga ik toch doen, zie het vorige antwoord.
Ik wil het nieuwe jaar zo schoon mogelijk beginnen, met een laag begin aantal.
Zoals ik al zei, heb ik de ervaring er geen schade van te hebben.
Ik snijd nooit geen darrenraat weg, omdat ik die darren gewoon nodig heb voor de stand bevruchtingen.
Wel sproei ik water/oxaal op mijn schudzwermen, dat gaat prima, omdat die geen broed meekrijgen.
Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.
Met beste groet,
Flevobij
Laatst gewijzigd door Kroese op vr 28 dec 2012, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Erik Konijn » vr 28 dec 2012, 21:11

Beste Hennie,
Je typt dat je mz gebruikt na de linde dus voor de heide dracht. Kan dit geen kwaad voor de honing?
Gr Erik

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » vr 28 dec 2012, 21:22

Erik Konijn schreef:Beste Hennie,
Je typt dat je mz gebruikt na de linde dus voor de heide dracht. Kan dit geen kwaad voor de honing?
Gr Erik
Direct na de linde dus= ongeveer 20 Juli hier.
MZ is dan wel in een hogere concentratie in het volk, maar ik heb ooit eens ergens gelezen dat dit binnen 1-2 weken weer onder de norm zit. En de bijen gaan meestal tussen de 5-10 Augustus naar de heide, (een klein deel van de volken dan), de rest blijft thuis, en haalt geen honing overschot meer, ik begin half augustus met langzaam opvoeren.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Erik Konijn » vr 28 dec 2012, 22:45

bedankt voor je reactie

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door petro » za 29 dec 2012, 13:56

Mijn plan was te behandelen gisterochtend,enkel was de temparatuur hier bij het opstaan al 7 graden in de tuin.
Dus dat ging niet door.
Petro

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » za 29 dec 2012, 15:16

petro schreef: Dus dat ging niet door.
Petro
Misschien is het beter te wachten tot het eerste broed gesloten is :roll: :think:

Jaap v P

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Primus » za 29 dec 2012, 15:22

Vandaag, één dag na behandelen gaan controleren op mijtenval van 14 volken. Bij 2 volken zijn tientallen mijten gevallen dus zwaar besmet bij de andere volken bijna geen mijtenval. Wie kan nu verklaren waarom er 2 volken zwaar besmet zijn en de rest niet? Alle volken werden in de zomer op hetzelfde tijdstip en identiek hetzelfde behandeld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten