Oxaalzuur gebruiken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door HeHo » wo 30 dec 2015, 00:46

Stopt de koningin met leggen tijdens vorstperiode.

Ja die stopt met leggen.
Zie onderstaande reacties 5 april 2013 ( zeer koud voorjaar )
zelfs in april stopt ze nog zie onderstaande teksten 2013

Vraag was, wat kan ik verwachten als ik volgende week als het warmer is voorjaars controle doe

HeHo schreef

verwacht niet teveel broed met dit weer.

Groetjes Henk


Ad Staals antwoord

Gisteren een gekeken, bedroevend weinig,'n beetje gesloten broed en wat eitjes. :pray:

ad staals

Jaap v P antwoord

Ik heb gisteren een kast binnen geplaatst ,en vandaag even gecontroleerd ,en ook hier bedroevend weinig broed . Ik heb als de wiedeweerga een raampje met stuifmeel gehaald en naast het broednest gehangen .

Jaap v P

Groetjes Henk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jaap v.Popering » wo 30 dec 2015, 11:12

Kan je zien dat elk jaar op zichzelf komt en niet te berekenen of beredeneren valt .

Ik heb een jaar meegemaakt ( ik denk ) begin tachtiger jaren van de vorige eeuw dat op het eind van de fruitbloei er nog vrijwel geen broed in de volken zat . Ik ging afrekenen bij deze teler en hij zei ;...Ik zal betalen maar ik heb geen enkele bij uit de kasten zien komen ." Ik had al mijn volken elke week een halve kg suiker wezen bijvoeren , niet meer opdat je elke week op beter weer hoopte .

Enkele jaren geleden is er bij mijn controle volken geen broedstop geweest .

Om deze reden zal je als imker dan ook altijd de vinger aan de pols moeten blijven houden .. :think: ..Het zal elk jaar opnieuw weer anders zijn ...

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 dec 2015, 15:05

Vanochtend een stand met 40 volken behandeld.
Volken zaten rustig in tros (zeker toen ik begon, later iets minder). Het ging perfect!
Bij de grote volken moest ik de bovenbak eraf heffen, anders ging het niet.
Er vlogen wel bijen op zo nu en dan, maar eigenlijk ging het zeer goed! Die bijen vlogen direct weer terug via het vlieggat.
Over algemeen staan de volken er goed voor. De meeste hebben meer dan genoeg voer.
2 volken waren weg (voer meteen geroofd) en twee andere zeer klein. Het zijn volken die al niet goed wilden in september, maar die ik tegen beter weten in die toch wilde behouden. Volgend jaar ga ik strenger zijn.

Ik heb in 2 volken goed bekeken. Hiervan 1 volk (wat er heel goed uitziet) met broed. Maar dit volk is laat uit een serre gekomen en volgens mij is dit volk nog niet broedvrij geweest.
Een ander volk zat zo diep onderin (met zoveel voer erboven) dat ik de ramen wel lost moest halen, anders kon ik er niet bij. Ook dit volk had geen broed.
Een ander volk heb ik deels los gehaald en daar heb ik ook geen broed gezien (maar het broed zou nog in de onderbak kunnen zitten in theorie).

Ik schat dat 85 a 90 procent van de volken broedvrij zijn.

Morgen doe ik stand 2.
JP

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door roelof1945 » wo 30 dec 2015, 15:59

Op mijn stand in het bos van Roggebotzand heb ik de laatste volken gesproeid met oxaalzuur, er lagen geen mijten op de lade
misschien dat ze nu gaan vallen.
De gele kornoelje stond alweer in bloei ook de wilg had witte katten deze beginnen uit te lopen, februari slingeren?

Gr. Roel

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » wo 30 dec 2015, 16:38

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Vanochtend een stand met 40 volken behandeld.
Volken zaten rustig in tros (zeker toen ik begon, later iets minder). Het ging perfect!
Bij de grote volken moest ik de bovenbak eraf heffen, anders ging het niet.
Er vlogen wel bijen op zo nu en dan, maar eigenlijk ging het zeer goed! Die bijen vlogen direct weer terug via het vlieggat.
Over algemeen staan de volken er goed voor. De meeste hebben meer dan genoeg voer.
2 volken waren weg (voer meteen geroofd) en twee andere zeer klein. Het zijn volken die al niet goed wilden in september, maar die ik tegen beter weten in die toch wilde behouden. Volgend jaar ga ik strenger zijn.

Ik heb in 2 volken goed bekeken. Hiervan 1 volk (wat er heel goed uitziet) met broed. Maar dit volk is laat uit een serre gekomen en volgens mij is dit volk nog niet broedvrij geweest.
Een ander volk zat zo diep onderin (met zoveel voer erboven) dat ik de ramen wel lost moest halen, anders kon ik er niet bij. Ook dit volk had geen broed.
Een ander volk heb ik deels los gehaald en daar heb ik ook geen broed gezien (maar het broed zou nog in de onderbak kunnen zitten in theorie).

Ik schat dat 85 a 90 procent van de volken broedvrij zijn.

Morgen doe ik stand 2.
Zou het dan toch kunnen dat de bijen instinctmatig weten dat er nog stevige vorst op komst is?

MVG CP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 dec 2015, 17:00

@ CP: Waar leid je dat uit af?
JP

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Primus » wo 30 dec 2015, 18:00

Jelte Pieter Dijkstra schreef:@ CP: Waar leid je dat uit af?
Jelte-Pieter,

Sommige jaren plakken de bijen de in een korf het vlieggat zo goed als dicht sommige jaren doen ze dat niet. Vroeger zegden oude imkers dat ze daaraan zagen of het een harde winter werd of juist niet. Kan even goed met andere zaken te maken hebben, dat weet ik ook niet.
Ik stel alleen vast dat bijen perfect weten wanneer de langste en ook de kortste dag er zijn geweest. Omdat ze verschillende zaken aanpassen aan deze datums bv, na de langste dag broedaanzet verminderen, voorbereidingen tegen de winter. Ook na de kortste dag veranderd er wel wat in een volk, terug starten van broed, de kast opkuisen enz. Dus de bijen weten ook zonder kalender dat er wat veranderd in een seizoen, zouden ze dan ook niet kunnen weten of er nog veel vorst zou kunnen komen?? wie dit weet kan het zeggen. Er is meer tussen hemel en aarde dat wij met al ons verstand nog niet hebben opgelost veel weten we ondertussen van de bijen maar geloof me er zijn nog veel onbeantwoorde vragen.

MVG CP

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Dirk C » wo 30 dec 2015, 19:31

Ik schat dat 85 a 90 procent van de volken broedvrij zijn. 
Volgens mij schat je dat toch fout in.
Je hebt twee volken bekeken waarvan er eentje wel broed had.
Ik denk dat ruim meer dan de helft van de volken broed heeft.
Sommige een weinig, andere iets meer. :whistle:

Groeten,
Dirk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 dec 2015, 20:24

Volgens mij schat je dat toch fout in.
Je hebt twee volken bekeken waarvan er eentje wel broed had.
Ik denk dat ruim meer dan de helft van de volken broed heeft.
Sommige een weinig, andere iets meer. :whistle:

Groeten,
Dirk
Mss ben ik te laat...het zou kunnen. Ik had beter voor de Kerst kunnen bestrijden, maar ik had een belangrijk familie event :neutral: .
Ik leid het ook af uit actief volken zijn.....sommige zitten echt in tros en ik geloof er niks van dat deze broed hebben. Er zijn ook volken die minder in tros zitten en wel vliegen met (stuifmeel). Deze zullen wel broed hebben waarschijnlijk.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuur gebruiken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 dec 2015, 20:25

Ik zal morgen nog eens wat grotere volken openen en eens zien.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten