Bijensterfte door insecticiden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Bart de Coo » za 23 mei 2009, 09:38

Martin schrijft:

Jaap we zijn met ruim 2000 'leden' op dit forum, als ze eind van dit jaar allemaal door geven hoeveel volken ze inwinteren, en hoeveel uitwinteren, volgen jaar, dan krijg je missichien wel een beter van de sterfte cijfers. Iets om misschien verder uit te werken?


Dat gebeurt al, Martin. Kijk eens op http://www.beefriends.org van Romee van der Zee! Voortaan meedoen dus!

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Jeroenvt » za 23 mei 2009, 10:14

henkvanderscheer schreef:
Kop op, niet zo somber over de mogelijkheden van de wetenschap. Uiteindelijk zijn we daardoor ook verlost van het idee dat witte wieven, trollen en kabouters bestaan. We geloven nu toch ook dat de aarde rond is en om de zon draait en niet andersom (met dank aan Gallileï). Door de wetenschap weten we nu dat het niet bestrijden van varroamijten tot een abnormale sterfte van volken leidt die zijn weerga niet kent (met dank aan het Unije-project en het experiment van prof. Fries op Gotland).

En natuurlijk is abnormale bijensterfte een complex probleem, waarbij meerdere factoren een rol spelen. Dus niet alleen onwetendheid en onkunde van imkers. Dat neonicotinen de belangrijkste oorzaak zouden zijn, wil er bij mij echter niet in. Waarom is er dan dit jaar geen abnormale sterfte terwijl het gebruik van neonicotinen alleen maar is toegenomen. Waarom heeft Zwitserland zoveel last van abnormale sterfte, hoewel daar neonicotinen niet zijn toegelaten?

Als er een causaal verband bestaat tussen het landbouwkundig gebruik van neonicotinen en de abnormale sterfte van bijen, dan komt dat dankzij de wetenschap vast boven water. Tot dan of tot de volgende hype.

Henk van der Scheer

PS
Nog één punt: “Waarom “dwarsliggen” en niet gewoon meedoen met een verzoek aan de minister”, is gevraagd. Simpel: zo’n verzoek gaat trammelant geven met LTO-Nederland en de confrontatie moet je alleen aangaan als er overtuigend bewijs is. Op trammelant om de trammelant zit de bijenhouderij m.i. niet te wachten.


Beste Henk,

Ik kwam ietwat somber over, maar daar is denk ik ook wel reden toe. Ik ben niet anti-wetenschap (ooit nog een poging tot studeren in Wageningen ondernomen), weten is niet verkeerd, echter toepassen is een ander ding. Daarvan heb ik het idee dat men tot het gaatje gaat, uitrekenen hoeveel gif een organisme kan verdragen en dat toepassen. Of de Monsanto-methode, het organisme aanpassen zodat er nog meer gif overheen kan. Ik denk dat er zoveel verschillende stoffen door ons in het milieu gebracht worden dat de optelsom niet meer specifiek voor een probleem te benaderen is. Zoiets als de theorie van het alles, die ook door "normale" wetenschappers al niet meer te vatten is. Ik denk ook niet dat de kaartjes neonicotinoide en bijensterfte zomaar op elkaar gelegd kunnen worden. Alleen denk ik dat je het als onderdeel van het probleem ook niet zo makkelijk van de kaart kunt vegen en varroa als primaire oorzaak kunt aanwijzen. Voor bijen is het probleem nu zichtbaar, maar er zijn ook binnen de gezondheidszorg dit soort vragen.

Overigens zijn er ook neonicotinoide-kaartjes uit het buitenland Of treedt men daar wel op tegen overschrijding? En ook sterftecijfers?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Romée van der Zee » za 23 mei 2009, 10:22

J. van Popering stelt dat er geen landelijke monitoring plaats vindt.
Dat is onjuist.

De Monitor Bijensterfte vindt sinds 2003 landelijk plaats. In voorheen Bijen, tegenwoordig Bijenhouden, wordt daarvan verslag gedaan. Het onderzoek wordt sinds 2007 gesteund met een bijdrage uit het onderzoeksfonds van de NBV.
Dit jaar wordt ook deelgenomen door de leden van de ABTB. Het ANI bestuur schreef mij dat zij hun leden in het najaar zullen voorstellen om vanaf volgend jaar ook mee te doen.
Op dit moment hebben 826 imkers de vragenlijst ingevuld. In iedere provincie zijn afdelingen gevraagd om van al hun leden de uitwinteringsgegevens te verzamelen met behulp van de Coloss vragenlijst. Daardoor kan ook vastgesteld worden of er regionale verschillen zijn. Het lijkt er op dat deze zich opnieuw voordoen. In een deel van Zuid Holland, de Utrechtse heuvelrug doorlopend op delen van de Veluwe is de sterfte aanzienlijk hoger dan bv in Noord Holland ten Noorden van Amsterdam, Friesland enz. Daar wonen, om de bovenstaande discussie te persifleren, dus dit jaar de slechte en goede imkers.

Komende maandag en dinsdag organiseer ik in Amsterdam een workshop voor Coloss wetenschappers over monitoring. Ik hoop dan te vernemen hoe de vlag er elders in Europa bijhangt.
Romée van der Zee

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door martin b » za 23 mei 2009, 13:18

Bart ik wist het niet [:I], zal het in vervolg invullen.

martin

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Romée van der Zee » za 23 mei 2009, 15:03

Bart de Coo schreef:

Dat gebeurt al, Martin. Kijk eens op http://www.beefriends.org van Romee van der Zee! Voortaan meedoen dus!

Groet,

Bart

Bedankt Bart.
De Monitor Bijensterfte kan dit jaar voor het eerst op http://www.beemonitoring.orgworden ingevuld. De site http://www.beefriends.org is gereserveerd voor speciale monitor projecten, zoals het eilanden en landelijk project.
grtn
Romée

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Jaap v.Popering » za 23 mei 2009, 19:14

Romée van der Zee schreef:
J. van Popering stelt dat er geen landelijke monitoring plaats vindt.
Dat is onjuist.

De Monitor Bijensterfte vindt sinds 2003 landelijk plaats.

Op dit moment hebben 826 imkers de vragenlijst ingevuld.


Romée.

Vind jij echt dat het getal 826 representatief is voor heel Nederland ????


Jaap v P

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door pxsloot » za 23 mei 2009, 19:48

Bureau Intomart en Maurice de Hondt denken dat enquetes onder 1200 mensen representatief zijn voor alle Nederlanders (zetelverdeling etc). Kijkcijfers (miljoen bedragen zijn daarmee gemoeid) worden bepaald door 2800 kijkers.
WUR laat imkers monsters nemen van 100 bijen uit 5 volken. En voor hun rapporten hebben ze 171 imkers die monsters laten nemen.

Dus een enquete onder 10% van de imkers zou je best 'echt representatief' kunnen noemen.

(maar misschien spreek ik voor mijn beurt)

grgr

Peter S.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Jaap v.Popering » za 23 mei 2009, 20:36

pxsloot schreef:
WUR laat imkers monsters nemen van 100 bijen uit 5 volken. En voor hun rapporten hebben ze 171 imkers die monsters laten nemen.

Dus een enquete onder 10% van de imkers zou je best 'echt representatief' kunnen noemen.

(maar misschien spreek ik voor mijn beurt)



Voor alle duidelijkheid

35 bijengezondheidscoórdinatoren.

Bij 170 Imkers maal 5 volken .

850 volken maal 100 bijen is 8.500 bijen

gelijkmatig verdeeld over heel Nederland

Bovendien is een ankette via de computer zeer selectief omdat een bepaalde categorie Imkers NIET op deze site komt, en zeker niets invult .

Jaap v P

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door pxsloot » za 23 mei 2009, 20:59

[quote="Jaap v.Popering"][/quote]

Hai Jaap,

zo'n discussie is een eigen draadje waard.

Je '8500 bijen' redenering gaat mank; het gaat om de 171 imkers, niet eens de 171x5 volken: elke 5 monsters werden gemengd en dan pas beoordeeld.

En je reageert erg selectief; de grote boze buitenwereld neemt wereld beslissingen op basis van kleinere getallen.

grgr

Peter S.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Romée van der Zee » za 23 mei 2009, 21:08

Jaap v.Popering schreef:


Bovendien is een ankette via de computer zeer selectief omdat een bepaalde categorie Imkers NIET op deze site komt, en zeker niets invult .

Jaap v P


De gegevens die door de afdelingen verzameld worden, staan los van de via http://www.beemonitoring.org verzamelde gegevens. De afdelingscoordinator stuurt mij de uitkomsten van de vereniging (vaak verzameld per telefoon) op. Ik verwerk het in de database.
De uitwinteringsmonitor is nog niet afgerond, er moeten nog een aantal afdelingen inleveren. Uiteindelijk zullen meer dan 1000 imkers de vragenlijst hebben ingevuld.
Voor een statistisch correct uitgevoerde monitoring is volgens het ook door Coloss gevolgde protocol 5% van de populatie nodig. Wij komen op 20 a 25 % uit, bovendien ruimtelijk goed verdeeld. Om dit resultaat te bereiken is dan ook een grote inzet van de betrokken afdelingen en vooruit ook van mij noodzakelijk. Er is mij geen land bekend met een zo hoge deelname.
Natuurlijk zou ik het nog mooier vinden als ik van nog meer imkers de gegevens zou ontvangen.
Beste Jaap, als jij wat dat betreft een goed idee hebt en mee wilt werken aan de uitvoering, dan sta ik daarvoor geheel open.

Om op de imidacloprid discussie terug te komen. Ik probeer samen met een statisicus te zien of er enige relatie bestaat tussen de uitwinteringssterfte en imidacloprid gebruik. Ik verwacht eigenlijk niet dat die er uit komt rollen. Wellicht kunnen we als resultaat een betere onderzoeksvraag formuleren voor veldonderzoek.
De belangen die aan het gebruik verbonden zijn, en de mogelijke schadelijke gevolgen voor insecten vragen een zorgvuldige benadering.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten