Bijensterfte door insecticiden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Jaap v.Popering » za 23 mei 2009, 21:19

pxsloot schreef:
Je '8500 bijen' redenering gaat mank; het gaat om de 171 imkers, niet eens de 171x5 volken: elke 5 monsters werden gemengd en dan pas beoordeeld.



Blijft overeind dat 850 volken gelijkmatig verdeeld over heel Nederland bemonsterd zijn .

Ik ga hier verder niet uitvoerig over uitweiden omdat ik bij de monsterneming betrokken was .

Jaap v P

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Romée van der Zee » zo 24 mei 2009, 13:02

Aan deze discussie heb ik actief deelgenomen. De komende 2 weken ben ik echter onbereikbaar wegens workshop, bemonstering etc. en zal ik daarom niet kunnen antwoorden.
Ieder een waardevolle voortzetting gewenst in deze alle kanten uit- en inwaaiende reeks.
Romée

Johan Borgeld
Berichten:65
Lid geworden op:zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Johan Borgeld » zo 24 mei 2009, 21:25

Hoi Romée,

Ik ben dit draadje gestart, dank voor je actieve bijdrage.
Wens je de komende weken veel succes met je workshops , bemonstering etc.

Groet Johan

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door henkvanderscheer » wo 27 mei 2009, 19:39

Voor diegenen die niet wachten willen:

Volgens dr. C. Otten in het Deutsches Bienen Journal van juni 2009 was dit jaar de wintersterfte in Duitsland zeer gering; gemiddeld ongeveer 11%. Hij produceert het volgende staatje.

Bundesland; % verliezen (aantal antwoorden)

Baden-Württemberg 11,4 (159)
Beieren 10,1 (365)
Berlijn 1,8 (5)
Brandenburg 18,8 (31)
Hamburg 8,5 (6)
Hessen 6,5 (249)
Mecklenburg Voorpommeren 8,4 (15)
Nedersaksen 6,4 (98)
Noord-Rijnland-Westfalen 13,5 (1123)
Rijnland-Pfalz 11,4 (997)
Saarland 7,3 (71)
Saksen 8,7 ( 54)
Saksen-Anhalt 11,0 ( 28)
Sleeswijk-Holstein 3,0 ( 59)
Thüringen 7,7 ( 86)

De meeste sterfte komt voor in Brandenburg. Zijn daar de imkers het domst of worden daar neonicotinen het meest toegepast? Of zou het toch gewoon toeval zijn? Dat is een optie die in de “Poll Question” bij Piet Jager helaas niet voorkomt. Leuke “Poll” trouwens.

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door pxsloot » do 28 mei 2009, 14:30

rapport van Coloss, maart 2009, waarin Blaquiere en van der Zee samen vertellen over de monitoring van ziektes en sterfte: http://www.coloss.org/publications/Zagreb%20Proceedings/at_download/file. Hun artikel staat op pagina 30.

"Het sterftecijfer van 43% in het westelijke deel van Nederland wijkt significant af van de rest van het land, terwijl de Varroa bestrijding gelijk was. Dit kan worden geinterpreteerd als aanwijzing voor andere oorzaken dan Varroa."

Als dat het standpunt is dat wordt ingenomen naar Coloss, waarom dan toch in de media (voor en na het verschijnen van dat Coloss rapport) roepen dat Varroa de grote boosdoener is. Ik snap dat niet.

Ik hoop echt dat er geld vrij komt voor monitoring over een periode, waarbij per volk meerdere monsters van bijen, was, stuifmeel en honing worden genomen door het seizoen.
Momentopnames zijn belangrijk, maar trends meer.

grgr

Peter S.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door marc » do 28 mei 2009, 23:16

Henk van der Scheer :
Of zou het toch gewoon toeval zijn? Dat is een optie die in de “Poll Question” bij Piet Jager helaas niet voorkomt. Leuke “Poll” trouwens.

Je kan dat 'toeval' een naam geven : 'het weer'. Periode van slecht weer (aanhoudende regen, te koud, te droog...) = weinig, geen of slecht stuifmeel = zwakke volken = sterfte
Daar kan Piet nog wat aanpassen, ja. Bv. in punt 8. Weer & klimaat.

Ik volg al een tijdje dit debat dat volgens mij niets te maken heeft met het fenomeen bijensterfte. Als dat zo was dan moesten streken met intensieve landbouw systematisch meer sterfte kennen dan natuurgebieden. In de eerste zit ik (Belgisch Haspengouw met vruchtbare akkers en veel fruitplantages). Ik heb nog steeds geen bijensterfte gekend terwijl wellicht overal rondom imidacloprid en andere neonicotinoiden worden gebruikt en dagelijks wel iemand zijn plantage sproeit.
In een uitgestrekt natuurlijk kader zoals de Ardennen, ver weg van alle landbouw, zitten imkers met veel sterfte. Dit valt toch niet te rijmen.
Het echte bijensterftebeeld is er één van late herfst- winter en vroege voorjaar. Veel te laat om nog te spreken van invloed van pesticides, die werken onmiddellijk in op een volk en halen een volk veel eerder onder uit (zie Duitsland vorig jaar).
Bijenvolken kunnen inderdaad teloor gaan aan pesticides, net zoals aan storm/onweer, spechten, everzwijnen, beren... maar noem dat geen oorzaken van DE bijensterfte.
Het enige waar pesticides onrechtstreeks ingrijpen in DE bijensterfte is de achteruitgang van de drachtplanten, de biodiversiteit. Onze natuur wordt er eentje van netels, paardenbloem, distels, kraaien, gaaien... al het andere dreigt te verdwijnen.

Wanneer gaat men eens terug de bomen in het bos zien. Bezorg de bijen eens terug wat ze nodig hebben ipv van af te gaan op al dat 'wetenschappelijk' geleuter. Het lijken wel politiekers die om de haverklap iets moeten publiceren om aandacht te krijgen. Ieder imkerblad en imkerforum springt er dan met de klauwen op. Eerst varroa dan IAPV dan N. ceranae. Ook Romée en haar Coloss collega's kunnen niets meer dan de laatste berichten verzamelen en uitvergroten want een onderzoek van het voedselaanbod doorheen het bijenjaar is niet haalbaar met de standaard vragenlijstjes.
Het verhaal van Spaans onderzoeker Higes die N. ceranae ontdekte en de hoge bijensterfte in Spanje dat jaar, daar volledig aan toeschreef, werd wereldnieuws. Dat N. ceranae al 10-tallen jaren, ook in gezonde volken voorkomt, en dat Higes zijn besluit trok na een periode die in Spanje bekend staat als de droogste 12 maanden sinds de weermetingen daar, daar wordt niet verder over nagedacht precies.

Daarom is die 'weerfactor' zeer belangrijk want ingrijpend op de stuifmeelvoorziening van het volk.

Nutteloos debat binnenkort, het komt weer neer op wie scoort in de publieke opinie en misschien nakende Nederlandse subsidies voor onderzoek in de wacht sleept, het breken van de voorrechten die Wageningen nu geniet. Een belangrijk punt op de agenda van beide uniefs, voor de arme bijenwereld van weinig tel.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door Jaap v.Popering » za 06 jun 2009, 12:07

Romée van der Zee schreef:

Beste Jaap, als jij wat dat betreft een goed idee hebt en mee wilt werken aan de uitvoering, dan sta ik daarvoor geheel open.




Romée.

Vorig jaar heb ik je al door middel van mail laten weten waarom ik die cijfers onbetrouwbaar vind .
Ook over hoe een dergelijk onderzoek volgens mij zou moeten gebeuren , maar dat kost tijd en geld.
__________________________________________________________________

Hoi Romée,

Ik ben dit draadje gestart, dank voor je actieve bijdrage.
Wens je de komende weken veel succes met je workshops , bemonstering etc.

Groet Johan
________________________________________________________________

De andere forumgangers wil IK bedanken voor hun actieve bijdrage .

Jaap v P

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door pxsloot » zo 07 jun 2009, 22:17

henkvanderscheer schreef:Waarom heeft Zwitserland zoveel last van abnormale sterfte, hoewel daar neonicotinen niet zijn toegelaten?


Beste Henk,

Kun je me vertellen waar je hebt gelezen dat neonicotinoide bestrijdingsmiddelen verboden zijn in Zwitserland? Ik ben daar geinteresseerd in.

Het enige dat ik heb kunnen vinden is dat deze stoffen juist niet verboden zijn (antwoord op vragen, ingediend op 22 maart 2007 in de National Rat): http://www.pda.ch/dotclear/index.php?2007/08/16/107-insektizide-mit-imidacloprid-oder-fipronil
en dat bij het uitzaaien van zaadgoed dat met Clothianidine is behandeld, maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat het stof dat los komt van de zaden in het milieu terecht komt (13 mei 2009): http://www.parlament.ch/d/suche/seiten/geschaefte.aspx?gesch_id=20093318


grgr

Peter S.

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door henkvanderscheer » ma 08 jun 2009, 16:33

Beste Peter,

Jouw verwijzing is duidelijk: neonicotinen zijn in Zwitserland toegelaten voor behandeling van zaaizaden van o.a.mais. Ik heb me dus vergist en dat is niet zo mooi. Ik was in de veronderstelling dat neonicotinen wel in Zwitserland waren toegelaten, maar dan voor bespuitingen (op fruit) en o.a. in druppelbehandelingen in diverse kasteelten en niet voor zaaizaden.

Ik heb er diverse nummers van de Schweizerische Bienen-Zeitung maar eens op nagelezen, omdat imkers meestal goed geïnformeerd zijn over dit soort zaken in hun land. In het april-nummer van dit jaar staat een informatief artikel over neonicotinen, geschreven door H. Leuenberger bestuurder van de Zwitserse imkervereniging. Daarin dringt hij aan op intrekken van de toelatingen en op een verbod van dit soort middelen, met name clothianidine, onder verwijzing naar de sterfte in 2008 van alle vliegbijen van ruim 10.000 volken in het gebied van de Boven-Rijn in Duitsland.

Het antwoord van de Zwitserse Bundesrat van 09-03-2009 staat ook afgedrukt. Dat antwoord komt er op neer dat het verzoek wordt afgewezen. Men acht het risico niet groot en niet aannemelijk dat neonicotinen de oorzaak zijn van de abnormale sterfte. Dit omdat slechts 5-10% van het maisareaal wordt behandeld met clothianidine en dan in een dosering die 2,5x lager is dan toegepast in het gebied van de Boven-Rijn. En omdat abnormale sterfte ook optreedt in de berggebieden van Zwitserland waar helemaal geen grote landbouwculturen aanwezig zijn.

Henk van der Scheer

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte door insecticiden

Bericht door pxsloot » di 09 jun 2009, 10:31

En als iemand zich afvraagt waarom ondanks de gevonden overschrijdingen van imidacloprid in oppervlaktewater er niets gebeurt:

http://www.imkerplatform.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=45:bestrijdingsmiddelen-catch-22&catid=1:bestrijdingsmiddelen

Ik ben overtuigd van de wetenschappelijke methode, maar zonder intuitie komt ook de wetenschap nergens. Je mag je niet achter 'geen statistische causale verbanden' verschuilen, als je dat zo uitkomt.

grgr

Peter S.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten