oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

oxaalzuur

Bericht door joselito » vr 17 jul 2009, 20:23

Afgelopen week ben ik in Duitsland inkopen gaan doen. Ik heb er onder andere oxaalzuur gekocht aan 3.5 € voor 250 gram.
Na de aankoop van een verdamper en een masker is dit toch wel een erg goedkope manier van behandelen, minder dan 3 eurocent per behandeling.
Bovendien is het effectief, goed verdraagzaam voor de bijen, laat het geen residuen achter en mijten kunnen er niet resistent tegen worden. Wat kan een mens nog meer wensen [:)]
Alleen moeten de bodems een beetje aangepast worden zodat het gemakkelijk uit te voeren is, ook in de zomermaanden zonder dat er bijen omkomen of dat er steken vallen.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door pim123 » za 18 jul 2009, 01:13

Die verdampers zijn wel duur toch ? Of heb je een goedkoop adres ?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door joselito » za 18 jul 2009, 13:27

neen helaas niet en ik ben op dat vlak niet echt een knutselaar om zelf iets in elkaar te steken

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door LWPisa » za 18 jul 2009, 15:59

Het licht is gezien. Ik denk dat oxaalzuur het beste is wat we hebben van alle "organische" middelen.

Ik zou het bij broed niet toepassen, het is echt wel corrosief maar goed dat is mierenzuur ook. Je zou een multibox af kunnen plakken en met je verdamper een zwerm behandelen.

Heb je een gasverdamper of een varrox Joselito?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door joselito » za 18 jul 2009, 16:23

ik heb een varrox verdamper.Oxaalzuur is veel minder corrosief dan mierenzuur. Ik heb een jaar met mierenzuur behandeld en alle afstandsbeugels begonnen te roesten. Met oxaalzuur is dat niet het geval. Ook kasten met broed heb ik al behandeld en dit 3 maal elke 4 dagen zonder dat ik één dode bij voor de kast vond. Met mierenzuur echter brachten ze hopen dode jonge bijen naar buiten.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door LWPisa » za 18 jul 2009, 21:50

Ok een varrox...dan zou ik ook een wagentje maken voor de accu.

Mieren of oxaalzuur zijn grofweg even corrosief alleen gebruik je oxaal veel minder frequent. 3 x per 4 dagen in volken met broed? Hoe ziet het broed er nu uit? Valt er iets?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door joselito » zo 19 jul 2009, 01:10

Ik heb dit gedaan met de zesramers die het broed van de productiekasten gekregen hadden. Een mijt gaat als ze geboren wordt niet dadelijk terug in een andere cel. Ze verblijft een paar dagen op de bijen. Dus als je 4 maal behandelt met een tussentijd van 4 dagen (sorry moest 4 maal zijn) dan heb je de broedcyclus overbrugd (12 dagen gesloten broed)
Ik raad dit niet aan als een bedrijfsmethode want het is een hoop werk. Maar in een noodgeval (veel bijen met misvormde vleugels) is het zeker een optie en ik vind het veel minder schadelijk dan mierenzuur voor de bijen.
In het geval van de zesramers lagen er bij sommigen telkens honderden mijten op de schuif.
Afgelopen winter ben ik 2 maanden afwezig geweest waardoor ik geen winterbehandeling heb kunnen geven en daar betaal ik nu de prijs voor.
Ik keek altijd nauwgezet als ik de kasten nakeek of ik geen mijten zag op de bijen en het leek allemaal goed mee te vallen tot ik bijen zag kruipen in het gras en iedere dag meer. Toen ging er een alarm luiden.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door Jaap v.Popering » ma 20 jul 2009, 21:02

joselito schreef:
Alleen moeten de bodems een beetje aangepast worden zodat het gemakkelijk uit te voeren is, ook in de zomermaanden zonder dat er bijen omkomen of dat er steken vallen.


Oxaalzuur behandeling met de varrox verdamper kan ook bovenlangs , de damp komt toch wel in heel de kast terecht en dan hoef je de bodems niet aan te passen. Na de behandeling moet je iets langer wachten totdat de kristallen neergeslagen zijn .
En een accu meeslepen , och hij weegt een klein beetje meer dan een bak bier [8D]

Het is enkel in Nederland NIET toegestaan.


Afbeelding

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door joselito » di 21 jul 2009, 08:38

Jaap v.Popering schreef:
[
Oxaalzuur behandeling met de varrox verdamper kan ook bovenlangs , de damp komt toch wel in heel de kast terecht en dan hoef je de bodems niet aan te passen. Na de behandeling moet je iets langer wachten totdat de kristallen neergeslagen zijn .



Dit is ook een goed idee. Het makkelijker te wisselen dan een bodem.

malle pietje
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur

Bericht door malle pietje » do 13 aug 2009, 21:35

Dit word op de volken gedruppeld.
http://www.youtube.com/user/DanmarksBF# ... V2cycUvbLk

good goan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten