Roer & vogels

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Roer & vogels

Bericht door Bart de Coo » do 07 jan 2010, 23:21

Besten,

We hebben het nog niet gehad over het aanhoudende winterweer. Ik denk dat er twee dingen zijn die onze bijtjes op dit moment bedreigen. Het eerste ding is roer. Het zou best wel eens kunnen dat menig imker over een tijdje zijn kasten ondergepoept terugvindt, nu de bijen zo lang binnen moeten blijven. Heb ik gelijk? En wat zou je kunnen doen als het inderdaad zo ver komt?

Verder lees ik op imkerforum.de dat menigeen op dit moment zijn bijen belaagd ziet worden door vogels. Oei. Binnenkort maar eens kijken of ik beschadigingen aan mijn spullen kan waarnemen. Maar ja, mocht dat zo zijn, dan kun je alleen maar lijdzaam toezien. Tegen vogels doe je toch niks.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Roer & vogels

Bericht door Wim Joosten » do 07 jan 2010, 23:27

Tegen vogels zou je gaas kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Wim

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

[url="http://www.bijenhouden.nl/pagina/10jaarimkerforum.htm"]Deelnemerlijst 10 jaar imkerforum[/url]

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: Roer & vogels

Bericht door pim123 » do 07 jan 2010, 23:27

Vogelvoer in de buurt van de kasten strooien ?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Roer & vogels

Bericht door A.A. Staals » do 07 jan 2010, 23:50

Bart de Coo schreef:Heb ik gelijk?


Nee!

ad staals

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Roer & vogels

Bericht door AndreasH » vr 08 jan 2010, 08:14

Zo verschrikkelijk lang zitten ze toch nog niet binnen??

Overigens, gewoon een vogelhuisje ophangen en vetbollen in de boom. Dan heb je van die vogels ook geen last meer :-) Overigens wel heel regelmatig voeren. Vogeltjes hebben schijnbaar een nogal behoorlijk grote cirkel van 'n paar kilometer waarin ze zoeken naar voer. Als ze op de ene dag iets vinden en de volgende dag niet meer, dan is het rendement minder groot dan helemaal niet voeren. (bron: vogelbescherming)

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Roer & vogels

Bericht door macwlem » vr 08 jan 2010, 08:44

Om aan een "lange zit" direct een darmziekte als roer te verbinden lijkt me wat ver gaan. Volgens mij hebben we net pas enige (3) weken iets dat op winterweer lijkt, dat is m.i. toch niet echt lang, te meer als je ook nog bedenkt dat veel volken nog tot ver in november hebben gevlogen.

Ook het vogelprobleem zal veeleer te maken hebben met dode bijen rondom de kast(en) die nu welkom voedsel zijn, dan met hordes vogels die kasten proberen open te wrikken :D

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Roer & vogels

Bericht door A.A. Staals » vr 08 jan 2010, 09:38

Als je "schone" suikers geeft als winter voer hebben de bijen geen last van afval stoffen. Veel afvalstoffen krijgen ze van het eten van stuifmeel. Als ze weer een broednest hebben kunnen ze op korte tijd hogere nood krijgen als nu.

Wat vogels betreft,gun ze ook iets. Ik nog nooit echt schade gehad van meesjes. De enige die echt schade kan veroorzaken is de specht.

ad staals

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Roer & vogels

Bericht door Ruinerweg » vr 08 jan 2010, 09:38

Hoe moet dat dan toch met die arme [;)] bijen in Noorwegen, Zweden en Rusland.[:0]
En om Canada niet te vergeten!!!

En wat die vogels betreft: de buizerd en de havik houden mijn landje goed in de gaten, ook de sperwer heeft zijn vaste eetplekjes hier!:D

Groet,

Roel [url][/url]www.ruinerimkers.nl

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Roer & vogels

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 08 jan 2010, 09:52

Hoi Bart,

Ik denk dat een goede koude periode voor de bijen beter is dan een een lange kwakkelwinter. Om warm te blijven hebben ze een kleine wintertros en nemen ze het voer langzaam op.
Bij wat warmere winters is de tros groter en nemen ze meer voer op. De activiteit in de tros is groter en dus de verbranding ook.

Jaap

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Roer & vogels

Bericht door Kees Overeem » vr 08 jan 2010, 18:59

Beste mensen; (Bart)
Stop toch eens met dat soort onzin-ideeen!!
Wij doen toch niet mee met die gekke gedachtes dat een lange strenge vorstperiode wel korte metten maakt met allerlei ongedierte??
Voor het goed overleven van insekten e.d. is droogte van belang en is koude absoluut geen bedreiging.
Er gaat voor het goed overwinteren niets boven een periode van 3 maanden droog vriezend weer!!
En omdat er nu steeds sneeuw ligt zie je de activiteit van mezen en andere insekteneters, zonder sneeuw waren ze er ook heus wel en zoals gezegd eten ze hoofdzakelijk de natuurlijke sterfte op.
Echte schade zou door spechten worden aangericht.
vr

Kees Overeem
Vergeleken met Oosteuropa en verder, waar ook volop bijen worden gehouden, stelt onze Hollandse winter niets voor!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten