Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » zo 25 apr 2010, 20:28

Opnieuw Tinus. Dat is wellicht belangrijk, maar ik doe er geen onderzoek naar, en het is niet het onderwerp van deze reeks.
Als ik meer tijd had zou ik het uitzoeken. Maar dat heb ik jammergenoeg niet.
Romée

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door bee-watch » ma 26 apr 2010, 17:24

Inmiddels heeft de nationale pers het invertsuiker probleem "opgepikt" in de diverse media.
Op het forum komt het probleem nu ook in zeker 4 topics voor en het zou belangrijk zijn om hier dat probleem samen te voegen.
Forumbeheerder graag redigeren!

Het is alleen weer Romée van der Zee die dit onderwerp beantwoord[^]. De WUR mensen hebben het te druk met delegeren(dit probleem ligt dus niet aan de imkers!) en de NBV vindt het nog te vroeg[:0] om te reageren wordt geschreven.

Nu een vraag;
Wat zijn de exacte symptomen van een vergiftiging van de bijen door een te hoog HMF gehalte in de te voeren HFCS?

Amerikaanse imkers zouden hier ook al langer problemen mee hebben, maar nergens is te vinden wat er precies gebeurt met de bijen.
Dode bijen in de kast?. dood op het moment dat ze het gaan consumeren? en wat doet het dan met de bijen?
Indien dat duidelijk is, kunnen de imkers dit misschien zelf op hun eigen situatie projecteren.
De hoeveelheid nog aanwezige 'eigen' honing wat de bijen nog hadden kan dan ook een indicatie zijn van het moment van verdwijen of dood gaan.

Ben benieuwd naar een goed onderbouwd antwoord!

Hoe wordt HMF waarde gemeten, en welke instanties doen dat?

ACE
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door ACE » ma 26 apr 2010, 20:24

bee-watch schreef:
Inmiddels heeft de nationale pers het invertsuiker probleem "opgepikt" in de diverse media.
Op het forum komt het probleem nu ook in zeker 4 topics voor en het zou belangrijk zijn om hier dat probleem samen te voegen.
Forumbeheerder graag redigeren!

Het is alleen weer Romée van der Zee die dit onderwerp beantwoord[^]. De WUR mensen hebben het te druk met delegeren(dit probleem ligt dus niet aan de imkers!) en de NBV vindt het nog te vroeg[:0] om te reageren wordt geschreven.

Nu een vraag;
Wat zijn de exacte symptomen van een vergiftiging van de bijen door een te hoog HMF gehalte in de te voeren HFCS?

Amerikaanse imkers zouden hier ook al langer problemen mee hebben, maar nergens is te vinden wat er precies gebeurt met de bijen.
Dode bijen in de kast?. dood op het moment dat ze het gaan consumeren? en wat doet het dan met de bijen?
Indien dat duidelijk is, kunnen de imkers dit misschien zelf op hun eigen situatie projecteren.
De hoeveelheid nog aanwezige 'eigen' honing wat de bijen nog hadden kan dan ook een indicatie zijn van het moment van verdwijen of dood gaan.

Ben benieuwd naar een goed onderbouwd antwoord!

Hoe wordt HMF waarde gemeten, en welke instanties doen dat?


ik las ergens in dit of een ander draadje dat de bijen diarree hebben ( neem aan dat het een actueel bericht was) misschien dus veel viezigheid op de vliegplank????

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Piet Jager » ma 26 apr 2010, 21:59

HFCS = High Fructose Corn Syrup, glucose-fructosestroop, fructose-glucosestroop, glucosesiroop

In Amerika wordt HFCS soms gegeven aan bijen als vervanging voor de honing. Uit onderzoek blijkt dat deze stof giftig voor bijen wordt als het boven een temperatuur van 45 graden komt.

Uiteindelijk kom je uit bij HFCS als veroorzaker van een toxische, giftige, omgeving. Een toxische omgeving is een omgeving waarin bepaalde zaken giftig zijn. Schadelijk voor de gezondheid

HFCS (High Fructose Corn Syrup) is de eerste fructose-glucosesiroop die ontwikkeld werd. In Amerika was, en is, de maïs dankzij speciale subsidies en wetten als de Farm Bill, supergoedkoop. Doordat er overschotten ontstonden moest er iets met de maïs gedaan worden om het te verwerken. HFCS is sinds eind jaren 70 op de markt.
Coca-Cola was het eerste bedrijf dat HFCS ging gebruiken om zo de concurrentie met Pepsi aan te gaan. Al snel volgden andere frisdranken, sportdranken en vruchtensappen. En daarna werd het een ingrediënt van talloze bewerkte producten zoals snoep en koek, maar ook hartige snacks als chips en worst, ketchup, yoghurt, brood, salade-dressings, soepen enz.
Om HFCS te maken wordt een deel van de in zetmeel aanwezige glucose omgezet in fructose door middel van hydrolyse. Dit hoeft niet per se met maïs te gebeuren, maar kan ook met andere zetmeelrijke producten, zoals aardappels of tarwe gedaan worden.
Als het gehalte aan fructose in de droge stof ten minste 90% is, dan mag de stroop HFCS genoemd worden (bron: hyfoma.com).

!Piet

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » di 27 apr 2010, 18:33

In de berichten hierboven worden enkele vragen gesteld.
Ik zal over HMF uitgebreid schrijven, maar word op dit moment volkomen in beslag genomen door urgente zaken.
Waarschijnlijk in combinatie met het evaluatie rapport van de monsters die wij hebben afgenomen en waarvan de HMF waarde en de fructose/sucrose ratio is berekend.

Deze hele HMF problematiek verstoort ook de statistische bewerking van de uitwinterings data. Als de formulieren over enkele weken binnen zijn, zal ik ieder die ingevuld heeft een email sturen, waarin ik vraag of gebruik gemaakt is van de bewuste invert suiker oplossing.
Romée

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door macwlem » di 27 apr 2010, 22:35

Ik stel voor de vraag dan toch wat te verfijnen. Er zijn genoeg imkers die nl hun eigen siroop maken en dit doen via verwarming. Hierdoor kan ook een extreem hoog HMF gehalte ontstaan en dus hetzelfde gevaarlijke effect hebben!

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » di 27 apr 2010, 23:17

Beste macwlem,
wil je het nog verder verfijnen. Bedoel je met "hun eigen siroop maken" een invert siroop (ik denk dat bijna niemand dat doet) of een gewone biet (kristal)suikeroplossing zonder enige toevoeging. In het laatste geval, waarom denk je dat hierbij hoge HMF waarden ontstaan.
Romée van der Zee

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door macwlem » wo 28 apr 2010, 07:02

Ik denk dan vooral aan toevoegingen van zuren zoals citroenzuur of azijn aan de suikeroplossing. Ook vermengen sommige imkers honing aan hun suikerwater.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door m.kolsters. » wo 28 apr 2010, 09:48

Nog een keer als ik zelf suiker met water kook en dit aan de bijen voer met een beetje chloor (lavel)wat heeft dat voor gevolg voor de bijen.
De imkers bij ons aangesloten gebruiken bijna allemaal wat ander(hun eigen manier)van in voeren
Deze hebben allemaal ook doden bijen, het gaat om een derde van de volken
De imkers die Ambrosius gebruikten hebben zo als ik ook een derde uitval.
Mijn bijen zijn gezond en staan op de bestuiving, en groeen snel.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Sterfte 2009-10 en Varroa bestrijding in Aug. 2008

Bericht door Romée van der Zee » wo 28 apr 2010, 10:09

Het zou me verbazen als er veel imkers zijn die zuren (bv azijn) toevoegen. Ik ben er nog nooit een tegengekomen. Ik weet wel dat er mensen zijn die er kruiden aan toevoegen. Ook dat lijkt me niet wijd verspreid. De gemiddelde imker lengt bietsuiker uit de supermarkt aan met water, of koopt een geinverteerde suikeroplossing bij de handel.
Ik raad het sterk af om zelf te inverteren. Honing toevoegen aan een 'gewone' suikeroplossing is prima.
Romée van der Zee

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten