Varroa destructor: een geslaagde promotie.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Varroa destructor: een geslaagde promotie.

Bericht door Leo van der Heijden » wo 27 jun 2001, 21:57

19-8-2001 no 16 verstuurd 27-06-2001 23:10 --------------------------------------------------------------------------------Hennie,Ik was ook aanwezig en ik kom er nu pas achter dat ik naast je gezeten heb. (twee legen stoelen ertussen). Ik heb namelijk even gekeken bij "wie is wie op het forum" Ik sta er ook op. eerste serie, rechts onder. Op de een of andere manier kwam je mij ook al bekent voor maar dat heb ik met meer mensen uit de imker wereld die je om de 3 of 4 jaar ziet op een bijeenkomst van imkers. 'S avonds ben ik ook nog op het feest geweest en een gesprek bijgewoond van de Zweedse professor dhr. de Fries. Deze is met een onderzoek bezich op een geisoleerd eiland waar de varroa mijten in de bijenvolken niet bestreden worden. Dit is het derde jaar en de verwachting is dat de komende winter het volken het loodje moeten gaan leggen. Wat dhr de Fries bezich houd is dat het niet in het belang van de varroa mijt is dat de volken uitsterven. De varroa mijt is dan ook gedoemd om uit te sterven. De verwachting is dan ook dat er een "meganisme" onstaat waarbij er een situatie onstaat waarbij de honingbij kan overleven. Hoe of wat dat moet nog onderzocht worden.Hennie ik heb de zelfde wens uitgespoken dat Johan Calis en Willem Jan Boot beide in de gelegenheid worden gesteld om nog veel onderzoek te kunnen doen in het belang van de gehele imkerij.mvg. Leo.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Varroa destructor: een geslaagde promotie.

Bericht door Oude Essink » wo 27 jun 2001, 21:57

Vanochtend verdedigde Johan Calis zijn proefschrift over de interactie Varroa-gastheer honingbij met verve.
Ik was erbij en geef heet van de naald een impressie (uitvoeriger verslagen zullen ongetwijfeld volgen).
Bijen als onderwerp voor een dissertatie is in Nederland (helaas)uitzonderlijk;
Johan Calis en Willen Jan Boot horen erbij: beide leerlingen van Joop Beetsma, die voor ons te vroeg overleed, die zich enorm verheugd zou hebben over deze tweede promotie over de Varroamijt en hoe ermee om te gaan: een toch Wagenings suksesreden waarom Johan zijn dissertatie aan Beetsma opdroeg. Het werd een welliswaar
niet bijzonder drukke, maar voor het onderwerp redelijk bezochte, levendige en boeiende happening.
Een paar punten die mij bijbleven:
1. in 1904 beschrijft Oudermans in Java de Varroamijt en noemt hem Varroa Jacobsoni.
Onder die naam staat de mijt bekend;
maar deze mijt plant zich alleen voort in het gebied van Papoea Nieuw Guinea en komt in het Westen niet voor! Er zijn derhalve meer soorten Varroa en sinds kort spreekt men over onze mijt liever met de naam Varroa Destructor.
2. Algemeen bekend is, dat de mijt vooreerst op de Oosterse bij (a.Cerana) voorkomt die er een goed samenleefverband mee heeft; de mijt daar produceert alleen nageslacht in darrebroed; dat is maar beperkte tijd voorradig en tot een explosie leidt dit niet.
Calis onderzocht met zijn vrienden in Vietnam wat er gebeurt als je een op onze Westerse bij georienteerde Varroa bij de Cerana onderbrengt (en omgekeerd); resultaat was, dat de in de werkstercellen kruipende
mijten geen kans tot reproductie kregen omdat die cellen onmiddelijk werden opengekrabd
3. Een goed toegepaste darrenraatmethode (gecombineerd met zwermbehandeling) kan 95%
van de mijt wegvangen; Ook de nieuwere behandeling met zuren geeft goede mogelijkheden om aan chemische behandeling te ontkomen. Echter Wie niets doet,raakt 99% van zijn volken kwijt.
De discussie was erg levendig onder andere door de aanwezigheid van een Zweedse Professor die van wanten wist en de ontspannen manier waarop Johan zijn opponent
parreerde. Leuk was ook de vraag van een andere vrouwelijke prof of het verhinderen van reproductie in het darrenbroed niet meer gevaar voor het werksterbroed zal opleveren
(immers ook mijten zijn creatief als het om het behoud van de soort gaat). Het is de bedoeling-aldus Johan in zijn repliek- dat er geen keus is: zorgen dat er geen werksterbroed is d.m.v. de zwermmethode.
Ik heb Johan geluk gewenst met de fraaie dissertatie en zijn voorbeeldige verdediging ervan; hij kreeg de dr.bul uitgereikt met de kwalificatie "goed" (als ik het goed heb is dat een 7.)
Binnenkort vertrekt Johan naar Zuid-Afrika omdat er bij de Kaapse bij van allelei te beleven valt: Veel sukses! wij hopen nog veel van jullie te horen.
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten