Levensduur Varroamijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Levensduur Varroamijten

Bericht door Leo van der Heijden » za 07 jul 2001, 22:19

19-8-2001 no 16
verstuurd 07-07-2001 10:31
--------------------------------------------------------------------------------
Vrijdagavond, bijna een week later zijn er geen levende mijten meer in de petrischaal te vinden. Wel vond ik er een paar naast de petrischaal in de vensterbank. Enkele hebben dus kans gezien om te ontsnappen. Mogelijk dat er nog, ontsnapte, levende mijten zijn. Maar 6 dagen blijven leven zonder eten vind ik voor deze beestjes ook al een hele prestatie.
Leo.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Levensduur Varroamijten

Bericht door Leo van der Heijden » za 07 jul 2001, 22:19

Beste lezers,
Omdat ik incidenteel lezingen geef over honingbijen in het algemeen heb ik een verzameling gemaakt bestaande uit kleine petrischalen met daar in gelijmd per petrischaal een werkster, dar, koningin, hommel en wesp. Omdat in het verhaal ook de Varroamijt ter spraken komt heb ik afgelopen zaterdag uit een darrenvangraat een dertig tal mijten gevangen en in een petrischaal gedaan. Omdat ik de mijten uit de net leeg geschudde raat heb gevangen leefde deze mijten nog. In literatuur over Varroamijten wordt vaak geschreven dat deze mijten maar enkele uren tot een dag zonder direct contact met bijen kunnen leven.
Het is inmiddels donderdagavond en de meeste mijten leven nog steeds. Dit had ik niet verwacht. De petrischaal staat in de huiskamer, niet in direct zonlicht. Ik ben benieuwt hoelang ze het volhouden.
Ik hou u op de hoogte.
Leo.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Levensduur Varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 31 aug 2001, 22:51

Ik vond het wel passend om bij dit onderwerpje een vraag of reactie te plaatsen.

Bij het vandaag geplaatste bericht door FvT en geschreven door Minne Bonnema wordt gesproken over de onderlade bij varoa bestrijding. In dit geval bestrijding door middel van mierenzuur.
Maar hoe zit het nu precies met die onderlade? In dit artikel wordt gesuggereerd dat mijten die eenmaal door het mierenzuur zijn 'geveld' en onder op de bodem vallen weer opstaan uit hun (bedwelmde)dood(ik meende trouwens dat dit aan maar een persoon was toevertrouwd) en vervolgens zo weer in de kast lopen en hun weer in symbiose stellen met een van onze werkneme(st)er(s). We weten uit bovenstaand gegeven dat varoamijten lang kunnen leven(op kamertemperatuur dat wel). En ik heb gezien dat ze op de raten hun soms goed kunnen bewegen! Maar dit beschreven verloop, is dat wel waar?! Ik hoor het telkens meer van mede imkers die me waarschuwen voor 'klimmende mijten'.
Zelf vraag ik me ten zeerste af of dit waar is. Ik heb maar bij enkele kasten varoaladen. En ik heb geen discipline (is wel gebleken) om op vaste tijdstippen op die varoalade te kijken. Kan hier dus niks over zeggen. Maar heb ook kasten zonder varoalade. Ik heb in het voorjaar kasten behandeld met oude apistan strips en lavendel-olie. Ik heb nu gecontroleerd via de darren te slachten en tref eigenlijk helemaal geen mijten meer aan. Een van deze kasten had geen varoalade. Maar ook bij mijn buurman die nog nooit een kast met lade heeft gehad en bij de bijen van mijn opa een flink aantal jaren geleden toen er van open bodems nog helemaal geen sprake was ging de varoabestrijding altijd uitermate goed via o.a. apistan.
Dus daarom de stelling. Een varolade voegt helemaal niks toe aan de directe bestrijding van de varoa. Uitsluitend kan een varolade een indicatie geven over de hoeveelheid varoa in een volk!
Of gelden er voor mierenzuur andere wetmatigheden?

J.P.D.

:?::?:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten