Buckfast minder last van Varoa dan zwarte bijen ??

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Buckfast minder last van Varoa dan zwarte bijen ??

Bericht door Kroese » di 21 aug 2001, 14:12

Duidelijk minder Varoa besmetting bij mijn Buckfast bijen, dan bij de "zwarte" zwermpjes die ik heb.
Afgelopen Vrijdag heb ik al mijn Buckfastvolken behandeld met mierenzuur. (Ik pas mierenzuur toe, vanaf het begin dat er mee geexpirimenteerd werd).
Ik wilde deze oogst meenemen naar mijn beginners cursus. Zaterdag ochtend heb ik het verzameld, er zat bijna niets in deze Buckfastvolken. Ik was verbaasd, en vroeg mij af of het mierenzuur nog wel werkte, en al niet te oud was.

Ik heb toen nog diezelfde morgen bierfiltje's met 5 mililiter onder de 4 "zwarte" 6 ramers gelegd. Dit waren zwermen die ik elders geschept heb, van onbekende herkomst. Ik gebruik deze zwermpjes vaak voor de koninginneteelt. 3 van deze 6 ramers hebben sinds 2 a 3 weken een Buckfast moer, maar er zijn nog geen jonge Buckfastbijen geboren. De overige 6 ramer heeft nog een zwarte moer, die er ook nog aan moet geloven. 3 uur nadien, vlak voor ik naar de cursis ging heb ik deze oogst verzameld. Het verschil was enorm. Ik heb ze niet geteld, maar het verschil van 4 * 6 ramers, en 8 "grote" kasten, was zeer groot. Mijn mierenzuur werkte dus nog steeds, daar lag het niet aan. Ik had op de tegels voor de kasten af en toe wel eens een vleugelloze bij gezien, maar dit waren altijd "zwarte" bijtjes.

Het valt me trouwens toch op dat de besmetting de laatste jaren laag is. Dit in tegenstelling met meer dan 10 jaar geleden. Toen deed ik van alles om die mijten er maar uit te krijgen / houden. Ik heb toen een paar jaar de arrest raam methode toegepast, in combinatie met mierenzuur. De ramen met gesloten broed verzamelde ik van alle kasten. Ik zette b.v. 10 ramen gesloten broed in een BK, met daaronder een lege HK. In deze HK legde ik een metalen kruik, verpakt in een krant als verwarming. Boven op de raten legde ik een groot stuk filt papier met 50 ml mierenzuur erin. Dit liet ik 3 uur afgesloten staan. Daarna goed luchten, en terug in de volken geplaatst. Het broed liep gewoon uit, maar de door de arrestraam methode verzamelde mijten die in dit broed zaten, hadden het niet overleefd. Na het uitlopen van het broed lagen er rode straten van de dode mijten op de Varoalade. Dit was toen enorm veel, vooral t.o.v. wat er nu nog uitkomt, denk ik dat het gewoon heel wat minder is dan vroeger. Ik had toen nog wel het merendeel "zwarte volken".

Nu ik dit verschil zie tussen die "zwarte" 6 ramers, en mijn grote Buckfast volken, krijg ik toch het gevoel dat het Varoa probleem in "zwarte" volken welliswaar groter is. Maar blijkbaar kunnen alle bijensoorten er inmiddels beter mee leven, dan ruim 10 jaar geleden.

Een lid van de KI groep, behandeld zijn volken al meer dan 5 jaar niet meer tegen Varoa. Hij heeft van oorsprong Buckfast lijnen van Ulf Grohn. Hij heeft hiermee al een paar jaar op lage Varoa besmetting geselecteerd. Met succes blijkbaar, want hij heeft nog steeds zeer goede volken. Sinds 2 jaar geleden heb ik ook lijnen van Ulf Grohn in mijn volken. Wie weet, kunnen deze Buckfast bijen het wel net zo goed als de "Russische" Primorski volken.

Hennie Kroese............

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Buckfast minder last van Varoa dan zwarte bijen ??

Bericht door Oude Essink » di 21 aug 2001, 22:40

Hallo Hennie,
Met vreugde lees ik je ervaringen en met dezelfde vreugde kan ik berichten, dat ik die ervaring deel, maar dan met Carnica en ook met " allergaartje". De opmerking is niet op onderzoek, maar op gevoel gebaseerd. Ook nu weer (ik ben ze al aan het inwinteren) leg ik de witte onderleggers om de natuurlijke uitval te tellen; bestreden, behoudens gesloten darrenbroed verwijderen, heb ik verder niet; maar ik tref nauwelijks Varroa aan; al eerder mocht ik melden, dat ik bijen op de vliegpank een mijt heb zien verwijderen van de rug van een collega alvorens haar toe te staan de kast binnen te gaan. Hoopvol?? ik hoop het, maar de eerste jaren zullen we allert moeten blijven en waar nodig bestrijden; van de mijt komen wij niet meer af; maar als onze bijen er mee om kunnen gaan, zijn wij goed af en hebben wij niet voor niets gevochten! je voornaam-genoot
hennie oes

Afbeelding

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Buckfast minder last van Varoa dan zwarte bijen ??

Bericht door Romée van der Zee » wo 22 aug 2001, 16:10

Hallo Hennie (en Hennie),
Je waarneming dat in jouw grote volken minder mijten, na een mierenzuurbehandeling, voorkomen dan voorheen vind ik interessant. Je conclusies t.o.v. de zwarte bij vind ik kort door de bocht.
1. Dat er weinig mijten vielen na je behandeling zegt niet alles. In grote volken kunnen bijen beter ventileren en zo voorkomen dat het mierenzuur in het broednest komt. De werking van mierenzuur is afhankelijk van het weer en de verhouding kastomvang en volksgrootte. Het is dus ook mogelijk dat je dit jaar met weinig resultaat behandeld hebt. Wellicht was het resultaat beter in de zesramers omdat juist deze factoren verschillend waren.
2. Je vergelijkt de bestrijding in je grote volken met zwermpjes van onbekende herkomst. Het is wat makkelijk dit zwarte bijen te noemen. Het kunnen heel wel Buckfastbijen (Adam selecteerde immers niet op kleur) zijn, of hybriden. Los van het bijenras weet je bovendien niet wat de voorgeschiedenis is. Conclusies zijn eigenlijk niet te trekken.
3. Je neemt aan dat een mogelijke afname van mijten aan het bijenras te danken is. Het is meer voor de handliggend dat een eventuele afname aan veranderingen bij de mijten ligt. Dit zou ook in lijn zijn met aanpassing die parasieten over het algemeen snel maken.
4. Zelf imker ik al enige jaren zonder behandeling. Ik schrijf ook al heel lang dat bestrijding het onmogelijk maakt om waar te nemen wat er eigenlijk gebeurt. Dat vind ik de winst van allerlei imkers, zoals Ed Pieters, en jullie Buckfastman, die niet meer bestrijden. Ze kunnen waarnemen dat in de interactie tussen bijen en mijten allerlei zelfregulerende processen optreden, zoals bv inteeltschade bij mijten.

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Buckfast minder last van Varoa dan zwarte bijen ??

Bericht door Kees Overeem » wo 22 aug 2001, 22:49

Dit jaar heb ik ook het idee dat er in mijn (Buckfast)volken minder varroamijten zitten dan andere jaren. Sterker nog, ik heb het hele seizoen nog niet een varroamijt gezien.
Omdat ik met spaarkasten werk waarbij het broednest in 2 broedkamers zit, trek je altijd met de controle een hele serie darrecellen los die de bijen tussen de boven- en onderbak hebben gebouwd. Meestal zie je in deze (verzegelde) cellen dan wel wat varroamijten kruipen, dit jaar dus nog niet. Tot nu toe was mijn bestrijdingswijze: om het andere jaar Apistan-strips in het najaar.
In het jaar volgend op een jaar zonder behandeling vond ik wel meer mijten en ook wel eens aangetaste bijen, maar nog nooit heb ik aan de varroa een volk verspeeld.
Hoewel ik erg vies ben van de reguliere middelen tot nu toe, en daarbij erg bang voor de komende resistentie, is er nog geen enkel alternatief middel (of methode) waar mijn bijen en ik mee kunnen leven.
De reden van mijn reaktie is echter de volgende:
Vorig jaar betrok ik van Kjeld Brandstrup een teeltmoer van de lijn KB479 gepaard met de darrenlijn KB 232.
Zoals ik altijd doe wilde ik op de tiende dag de doppen overhangen in de broedstoof, waar ze dan op dag twaalf uitlopen. Er waren bij de eerste teelt 3 pleegvolken die elk 25 goede doppen hadden. Tot mijn stomme verbazing waren echter de helft van de moeren uitgelopen en stonden de overige op het punt om dat te doen, en dat in alle drie de volken. Je gaat dan twijfelen: verkeerd gerekend?, nee te oude larfjes?,nee
Ook de drie eorop volgende teelten gaven hetzelfde beeld, alleen hing ik nu de doppen op de negende dag over en op de tiende liepen ze uit.
Later hoorde ik dat dit het resultaat is van een poging om de broedduur te verkorten, alleen is het de vraag of het ook opgaat voor de werksters en de darren van deze moeren. Volgend jaar zal ik een onderzoek daarnaar doen.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Buckfast minder last van Varoa dan zwarte bijen ??

Bericht door Kroese » vr 24 aug 2001, 23:41

Beste Romee,
[HK]Natuurlijk zijn mijn bevindingen niet wetenschappelijk onderbouwd, maar gebaseerd op een aantal moment opname's. Langzaam meerdere van dit soort waarnemingen doen geeft je dan een bepaald gevoel, die je dan aan de hand van 1 verhaal probeert te vertellen.
Ik wil op een paar van jouw stellingen reageren, tussen jouw tekst door.
(overigens prima opmerkingen(daarom heb jij 5 sterren, en ik nog geen een.(grapje, ik wil ze niet hoor!. Bij de oude versie kon je die sterretjes uitzetten, ik houd niet meer van rapport cijfertjes)))
[Romee]1. Dat er weinig mijten vielen na je behandeling zegt niet alles. In grote volken kunnen bijen beter ventileren en zo voorkomen dat het mierenzuur in het broednest komt. De werking van mierenzuur is afhankelijk van het weer en de verhouding kastomvang en volksgrootte. Het is dus ook mogelijk dat je dit jaar met weinig resultaat behandeld hebt.
[HK] Allemaal juist, maar ik draai ook al een tijdje mee, en ken de invloeden van de verschillende omstandigheden. Ik heb dit jaar nog nergens mee behandeld. Darren raat heb ik wel bij een paar volken weggesneden die niet voor de darren teelt gebruikt werden. Bij zeker 5 grote volken heb ik zelfs darren raat bijgehangen van selectie volken. Deze darren had ik voor de KI nodig. Je zou dan zelf kunnen zeggen, dat deze volken meer kans hebben op een mijten besmetting.
[Romee]Wellicht was het resultaat beter in de zesramers omdat juist deze factoren verschillend waren.
[HK]Toegevoegde informatie op de genoemde behandeling is dat ik bij 1 van de grote kasten zelf 10 Ml op de bodemla en gelijktijdig ook nog eens 10 ml bovenop gelegd heb. Dit omdat ik de werking van het mierenzuur betwijfelde. Normaal ga ik niet zo hoog met 85% mierenzuur. Bij deze kast liepen de bijen uit de kast en gingen een warrige baard aan de buitenkant vormen. Bijkomend was de temperatuur ook zo'n 22 graden. Dit werkt ook mee bij de verdamping. De 6 ramers waren met hun 5 Ml, en hun kleinere vlieggat veel rustiger.
[Romee]2. Je vergelijkt de bestrijding in je grote volken met zwermpjes van onbekende herkomst. Het is wat makkelijk dit zwarte bijen te noemen.
[HK] Sorry, maar dit waren echt door en door zwarte bijen, aan de boven en de onderkant.
[Romee]Het kunnen heel wel Buckfastbijen (Adam selecteerde immers niet op kleur) zijn, of hybriden.
[HK] Kjeld Brandstrup heeft ook tamelijk donkere lijnen aan de rugzijde, maar aan de buikzijde is toch altijd de "leerbruine" gloed te vinden.
[Romee]Los van het bijenras weet je bovendien niet wat de voorgeschiedenis is. Conclusies zijn eigenlijk niet te trekken.
[HK]Natuurlijk kun je niet over echte "zwarte bijen" spreken, wat er zo nog los rond vliegt is wel "verkleurd / verbasterd" door de diverse import invloeden.
[Romee]3. Je neemt aan dat een mogelijke afname van mijten aan het bijenras te danken is.
[HK]Uiteindelijk beweert met dit ook van de primorski, waarom kunnen andere bijen combinatie's deze eigenschap ook niet hebben. (gekregen is te kort in tijd, maar het kan ingeteeld zijn, bewust, of onbewust)
[Romee]Het is meer voor de handliggend dat een eventuele afname aan veranderingen bij de mijten ligt. Dit zou ook in lijn zijn met aanpassing die parasieten over het algemeen snel maken.
[HK]Als het aan de aanpassing van de parasieten ligt, dan zouden alle bijen hiervan profiteren. Mijn kleine (onwetenschappelijke) observatie is afwijkend. Dan is er ook nog de bewering die je leest en ook hoort, dat een zwerm zeer weinig mijten meeneemt, en dit in het broed achterlaat. Het zijn zwermen, die op
kunstraat gezet zijn, zonder broed bijhangen. Ze bouwen de kunstraat altijd zo mooi uit.
Ze kunnen wel (her)besmet worden van vervliegende Buckfastbijen.
[Romee]4. Zelf imker ik al enige jaren zonder behandeling. Ik schrijf ook al heel lang dat bestrijding het onmogelijk maakt om waar te nemen wat er eigenlijk gebeurt. Dat vind ik de winst van allerlei imkers, zoals Ed Pieters, en jullie Buckfastman, die niet meer bestrijden. Ze kunnen waarnemen dat in de interactie tussen bijen en mijten allerlei zelfregulerende processen optreden, zoals bv inteeltschade bij mijten.
[HK]Meestal, als je niet meer behandelt, dan kun je na een jaar of 3 problemen krijgen bij het uitwinteren. Sommige volken komen net over de drempel heen, en zijn misschien in staat de mijten onder de duim te houden, andere storten in elkaar. Hoe is het jou vergaan na een paar jaar. Kun je hier
wat van vertellen, dat lijkt me wel interessant.
Groetjes Hennie Kroese.......................





Edited by - kroese on 03/08/2001 23:59:38

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Buckfast minder last van Varoa dan zwarte bijen ??

Bericht door Kroese » vr 24 aug 2001, 23:49

Mijn 2e bijdrage staat op 3-8-2001 gedateerd. Dit moet 24-8-2001 zijn.

staat de systeem klok verkeerd?????

Hennie Kroese.........

Edited by - kroese on 03/08/2001 23:51:08

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Buckfast minder last van Varoa dan zwarte bijen ??

Bericht door Romée van der Zee » zo 26 aug 2001, 18:35

Hallo Hennie,
De servertijd stond inderdaad verkeerd. Dat ligt aan de provider die met de serverdatum rommelt. Mij verrast dat ook iedere keer. Maar ik heb het kunnen corrigeren, zoals je ziet.

De sterren drukken nu niet meer de waardering uit, maar het aantal ingezonden berichten. Dat ik nu bovenaan sta komt doordat ik oude berichten van velen (o.a. van jou) verplaatst heb, en die zijn nu bij mij opgeteld. Schrijf veel en ook jij zult in de sterren vallen.

Na je bovenstaande reactie neem ik aan dat het mierenzuur goed gewerkt heeft, en dat er weinig mijten in je volken gevallen zijn. Dat komt overeen met mijn oppervlakkige waarneming dit jaar. Relatief weinig mijten, na 4 jaar niet behandeld te hebben.

Wat betreft die zwarte bijen. Jij, als koninginnenteler, weet dat je pas van een zwarte bij kunt spreken als er aan een aantal kenmerken voldaan is. Het geeft nodeloos een negatief beeld van apis mellifera mellifera als je onbekende bijen, met een donkere kleur, zwarte bijen noemt.

Dat volken na 4 jaar in elkaar storten wordt veel te gemakkelijk aangenomen. Dat er primorskii bijen zijn, die beter opgewassen zouden zijn tegen varroamijten, is te danken aan het feit dat ze nooit behandeld zijn.
Imkers willen er nooit aan dat mijten zelf een belangrijke rol bij de afname van hun eigen schadelijkheid spelen. Imkers zitten teveel met hun neus in de bijen, en denken dat daar alle verklaringen liggen. Vreemd eigenlijk.
Naar mijn mening, die ik regelmatig op het forum onderbouwd heb, ligt de sleutel in de interactie tussen bijen en mijten.
Laten we maar experimenteren, en goed waarnemen. Daarom was ik blij met je stukje.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten