Thymovar.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Thymovar.

Bericht door Romée van der Zee » do 17 mei 2001, 22:35

Romée van der Zee
Deelnemer # 2
verstuurd 17-05-2001 23:11
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Els,
1. De (effectiviteits)percentages slaan op het aantal dode mijten, en natuurlijk niet het aantal bijen.
2. Je hebt geheel gelijk met je opmerking dat de werkzaamheid van het middel afneemt bij een lagere temperatuur. Zie daarvoor wat ik afgelopen maandag over thymol schreef.

3. Volgens van Heemert en Veenstra is een groter broednest (bij 2baksvolken) de reden voor een betere effectiviteit van het middel. Ik sluit niet uit dat het anders ligt. Uit proeven van Calderon e.a. blijkt dat de effectiviteit groter wordt als het broednest in omvang afneemt. Zonder broed wordt een percentage van 96,7 % behaald.
Daarnaast blijkt uit meerdere tests, dat in kleine volken (dat is iets anders dan een kleiner broednest) de effectiviteit afneemt.

4. De effectiviteit van het middel ligt binnen dezelfde grenzen, als vrijwel alle andere Thymoltoepassingen.

5. Het is een bekend gegeven, dat produkten op basis van essentiële oliën, grote individuele verschillen laten zien in hun effectiviteit. Het is jammer dat in het artikel in Bijen vooral gesproken wort over gemiddelden per stand. Wel blijkt uit de gemiddelde mijtenval bij Rademacher, dat bij dit middel eveneens een grote variatie aanwezig is.

6. Ik heb moeite met de betiteling als biologisch product. De werking van deze biologische producten is gebaseerd op chemische verbindingen, in dit geval thymol, die in de plant van nature aanwezig zijn. Ik vind het een inflatie van het begrip biologisch.

Romée

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Thymovar.

Bericht door Els Kleijnendorst » do 17 mei 2001, 22:37

Vandaag viel bij mij het mei-nummer van Bijen in de brievenbus. En dat blader je als imker, onder het genot van een kopje koffie, toch direct even door.
Ah, een stukje tekst over wasmotten, het artikel over de echte koekoeksbloem '“ daar heeft Arjen Neve ons gisterenavond nog over verteld en schitterende dia's van getoond. Vervolgens wordt er, een voor mij, onbekend middel in de strijd tegen de varroamijt besproken (blz. 148) onder de kop: Thymovar: nieuw biologisch product voor behandeling van bijenvolken met varroamijt. Dat is interessant!

Enige citaten uit dit artikel:
'Een nieuw middel gebaseerd op een etherische olie dat nu beschikbaar is voor de bijenhouderij.'

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Thymovar.

Bericht door Leo van der Heijden » ma 21 mei 2001, 22:36

Leo van der Heijden
Deelnemer # 16
verstuurd 21-05-2001 23:07
--------------------------------------------------------------------------------
Romée en els,
Na het artikel over Thymovar gelezen te hebben, heb ik ook nog wat opmerkingen.
Het gegeven dat Thymovar in grote volken beter werkt dan in kleine volken komt naar mijn idee doordat grotere volken de kast beter op temperatuur kunnen houden. Voel de warmte van de dekplank van een groot volk maar eens. Ook zal een groot volk een betere (actievere)luchtstroom in de kast hebben dan een klein volk. Door de hogere temperatuur zal de Thymol beter verdampen en door de betere luchtstroom zal deze damp beter door het volk verspreid worden.
Waar ik moeite mee heb is de eerste zin op bladzijde 149 in Bijen.
'Door de verdamping van de etherische olie uit de plaatjes ontstaan er in de bijenkast concentraties van de vluchtige olie die de varroamijten doen verdwijden, maar door de volwassen bijen goed worden verdragen.
Wat wordt bedoelt met verdwijnen? Er wordt gesproken over varroabestrijding, gaan de varroamijten dan niet gewoon dood. Ik kan mij nog voorstellen dat de mijten door de lucht van de Thymol de kast uit lopen maar verdwijnen? In het niets?

Ik heb bij Roel ten Klei geïnformeerd over de kosten. Voor de behandeling van 5 volken komen de kosten op fl. 55, - gulden. Of dit voor een éénmalige of voor een tweemalige behandeling (zoals wordt aanbevolen) is werd er niet bij vermeld.

Ik heb mijn bijen nu 3 jaar achtereenvolgens met alleen de darrenraatmethoden behandeld. Dit voorjaar zijn de volken zwakker dan dat ik gewend ben. Ook komen er meer vleugelloze bijen voor dan voorgaande jaren. Ik moet mijn volken dus een nabehandeling gaan geven in augustus / September.
Ik twijfel tussen het gebruik van Mierenzuur en Thymovar. Kan iemand een gemotiveerd vergelijk maken tussen deze twee middelen?
Leo.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Thymovar.

Bericht door Romée van der Zee » wo 23 mei 2001, 22:37

Romée van der Zee
deelnemer # 2
verstuurd 23-05-2001 10:10
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Leo,
Met verdwijnen van mijten bedoelen zij doden, zo mag je vermoeden uit wat aan mijtenval op pag. 148 is weergegeven. Ik vind het ook verwarrend omdat er de suggestie vanuit gaat dat ze door bv de geur het bijenvolk zouden verlaten.
Wat betreft de kosten zou je bij de apotheek kunnen vragen wat Thymol kost, de werkzame stof uit Thymovar. Je zou dan een biotechnische bestrijding kunnen combineren met inzet van Thymolkristallen gedurende twee weken.

Voor een degelijke vergelijking tussen mierenzuur en thymol heb ik even geen tijd. Het lijkt me dat Thymol vriedelijker is, omdat het de cuticula (=uitwendig skelet, "huid") van de bij niet etst. Zoals je weet is dat bij bijen wel enigszins het geval.

Je zou enkele volken ook niet kunnen behandelen. Er zijn inmiddels nogal wat imkers die meer dan 8 jaar hun volken goed hebben weten te houden zonder het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Zoals je weet denk ik dat inteeltschade bij mijten daarvoor de verklaring vormt, gecombineerd met een bijenras dat in staat is een natuurlijke afweer te bieden.
Ed Pieterse geneest zijn Russische volken ook niet meer.
Romée
p.s. Ik heb op de dossierpagina's een aantal interessante nieuwe links naar Thymolonderzoek opgenomen.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Thymovar.

Bericht door Leo van der Heijden » zo 16 sep 2001, 00:52

Thymovar
Het gebruik van Thymovar in de praktijk.
Omdat ik niet de tijd had en de materialen om een 'thymolraampje'

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Thymovar.

Bericht door Leo van der Heijden » ma 08 okt 2001, 23:24

Thymovar
Het gebruik van Thymovar in de praktijk.
OP 9 september op de raten van de boven broedbak (BB) 2 strips Thymovar gelegd. (zie vorige bijdrage aan het Imkerforum)
Op 15 september ongeveer 400 mijten op de 'varroa lade'

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Thymovar.

Bericht door Leo van der Heijden » zo 21 okt 2001, 16:09

Ik had mijzelf voorgenomen om de verdere ontwikkeling van de mijtval te berichten op het forum. Dan hoop je dat de gegevens kloppen bij de verwachting die je ervan hebt. Dat valt nu, twee weken later, tegen. Maar omdat je van 'fouten'

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Thymovar.

Bericht door Oude Essink » zo 21 okt 2001, 22:18

Met dit laatste overzicht van Leo van der Heijden stel ik mij voor het
onderwerp Thymovar thans af te sluiten; het loopt al sinds mei en biedt m.i.
met woord en wederwoord een aardig overzicht over wat er op te merken valt.
Ondanks dat het middel niet officiëel is toegestaan,hebben meerdere imkers er inmiddels ervaring mee opgedaan. Er is geen enkel bezwaar om indien nieuwe resultaten of ontwikkelingen daartoe aanleiding geven het onderwerp opnieuw
te openen. Vooral Leo heeft ruim aan het onderwerp bijgedragen en als hij meer gegevens heeft, hoop ik dat hij deze als "nieuw onderwerp" weer opvoert zodat het een nieuwe actualiteit krijgt. Met waardering voor ieders bijdrage,
hennie oes

Afbeelding

Edited by - Oude Essink on 22/10/2001 12:13:17

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten