Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Piet Jager » zo 09 sep 2001, 19:14

In een 10-raams volk heb ik 5 oude strips van 3 à 4 jaar oud gehangen en het regende de eerste paar dagen varroamijten. Daarna in een 8-raams volk 4 oude strips gehangen, aan weerskanten 1, middenvoor 1 en middenachter 1. Het regende niet alleen varroamijten, maar er kwamen zelfs vele (ruim 100) jonge, dode bijen mee naar buiten. Na drie uur heb ik bij het laatste volk 2 strips er maar weer uitgehaald, daar ik dit nog nooit eerder had meegemaakt. De laatste 4 oude strips had ik van te voren met een scherpe schildersdriehoek op een vlakke metalen plaat goed schoon gekrabd, daar deze nogal oud waren. Waarschijnlijk zijn ze daardoor opnieuw geactiveerd. Elk jaar berg ik de schoon gekrabde strips, luchtdicht verpakt, in een donkere kast op. Ook al lijken de strips schoon, dan toch nog een paar keer de scherpe schildersdriehoek goed vlak, met de nodige druk, er over heen trekken om ze opnieuw te activeren!

Putterpiet

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Romée van der Zee » zo 09 sep 2001, 20:18

Hallo Piet,
De aktieve stof Tau-fluvalinaat, is stabiel en wordt alleen onder invloed van licht afgebroken. (Daarom kunnen resten van fluvalinaat stabiel in de honing voorkomen!)
De schildersdriehoek lijkt me meer een pittoreske toevoeging. Je loopt het risico dat een flink deel van het fluvalinaat in het verleden afgebroken is, zodat je nu met een te lage dosis behandelt. Daardoor zouden relatief veel enigszins beschadigde mijten in leven blijven, waardoor resistentie nodeloos versneld wordt. Ik bedoel dat je tamelijk zeker moet zijn, dat de strips nauwelijks aan daglicht zijn blootgesteld. Aangenomen dat dit zo is, dan heb je met de dubbele hoeveelheid gewerkt. Dit zou overigens niet de oorzaak van de dode bijen verklaren, omdat daarvoor weer een aanzienlijk grotere hoeveelheid nodig is. Wat zat er eigenlijk nog aan die schildersdriehoek.
Romée

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Piet Jager » zo 09 sep 2001, 20:58

Dag Romee,

Luchtdicht en 200% donker opgeborgen, Romee! Sommige strips zijn nog helder doorzichtig, andere zijn wat bruin (amberkleurig) doorzichtig. De schildersdriehoek gebruik ik alleen bij de bijen en nergens anders voor! Nadat ik 2 strips van die 4 had verwijderd, kwamen er aanzienlijk minder dode, jonge bijen op de vliegplank te liggen. Natuurlijk heb ik ook naar een verklaring voor die dode, jonge bijen gezocht, daar ik dit met nieuwe strips nog nooit had meegemaakt. De 2 strips middenvoor en middenachter hingen echter in de zelfde straat en uiteraard min of meer in het broednest. De jonge, uitlopende bijen konden dus geen kant op. Deze 2 strips heb ik dan ook verwijderd en er kwamen direct aanzienlijk minder dode, jonge bijen op de vliegplank te liggen. Als die oude strips nog zo goed werken is er m.i. ten opzichte van nieuwe strips geen gevaar voor resistentie.

Putterpiet







Edited by - Piet Jager on 09/09/2001 21:36:43

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 09 sep 2001, 21:38

Hallo Romee en Piet,

en in het bijzonder welkom voor Piet, want een hele tijd heb ik niet veel meer van je gehoord! Leuk dat je er weer bent. Maar even over die varoastrips. Als je op de oude strips goed met een hamer slaat, krijg je hetzelfde effect als met de verfkrabber. De werkzame stof komt dan opnieuw uit het binnenste rubber vrij.

J.P.D.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Piet Jager » zo 09 sep 2001, 22:12

Hallo Jelte,

Jij brengt me op een idee! Eerst met de schildersdriehoek goed schoon krabben en daarna even activeren in de bankschroef. Als hij er weer uit komt zie je op beide kanten van de strip een geribbelde oppervlak door de '˜grip'˜ van de bankschroefbek. Het oppervlak van de strip wordt daardoor tevens vergroot, waardoor er meer afgifte is door het toegevoegde nieuw oppervlak.

Putterpiet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 09 sep 2001, 22:33

Hallo Piet,

Het valt inderdaad te proberen. Van belang is dat je de strip zoveel mogelijk knoeit! Zodat het opgesloten en daarom inactieve binnendeel actief wordt.
Veel succes toegewenst!

J.P.D.

:clap:

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Romée van der Zee » zo 09 sep 2001, 23:07

Hallo Jelte P. en Piet,
Dat de strips effectief zijn, zeker als je ze zo bewaart en bewerkt, geloof ik graag. Maar je kent de dosis niet. Je verhaal illustreert de onzekerheid, die zo ontstaat. Dat lijkt me toch wel een bezwaar. Ik houd niet van gokken met bestrijdingsmiddelen.
Het bewerken van de strips, zoals jullie beiden propageren, leidt tot verspreiding van het tau-fluvalinaat op de werktuigen.
Romée

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Piet Jager » zo 09 sep 2001, 23:20

Hallo Romee,

De dosis die er door de fabrikant is ingebracht kan nooit meer zijn, alleen de dosering kan altijd door meerdere omstandigheden variabel zijn. Hergebruik van strips spaart het milieu tegen het gebruik en aanmaak van nieuwe aantallen strips. Verspreiding door werktuigen, als die er zou zijn, is m.i. miniem en zal door het daglicht snel worden afgebroken.

Putterpiet



Edited by - Piet Jager on 09/09/2001 23:39:45

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Romée van der Zee » zo 09 sep 2001, 23:44

Hallo Piet,
Nee, ik geloof evenmin in het wonder van de fluvalinaat-vermenigvuldiging. Maar omdat er wellicht minder werkzame stof in de strips zat, ging je, op goed (on)geluk, meer strips gebruiken. En als je niet meer strips had gebruikt, had je wellicht ondergebruik gehad, met als gevolg snelle resistentie.
En hoeveel die bankschroef nog bijdroeg aan een verhoogde werking weet je ook niet.
Het argument van hergebruik geldt alleen, als het middel verantwoord wordt ingezet.
Romée

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Piet Jager » ma 10 sep 2001, 10:23

Jouw stellingname is duidelijk en begrijp ik volkomen, maar zij kan mij niet het gevoel ontnemen, dat ik binnen de smalle marges opereer van het verantwoord bezig zijn. Daarbij propageer ik niets, maar deel alleen mijn geconstateerde bevindingen mede in de vorm van een uitroep-(!) en vraagteken(?)
(zie titel van de topic).

Putterpiet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten