Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Frans vanTongeren » ma 10 sep 2001, 11:35

Dag strippers, als ik een huisarts (ook imker) zou hebben die verouderde, ingeleverde medicijnen met een schildersdriehoek of met een hamer zou beslaan, zou ik nooit meer ziek willen worden!
Je moet ervan uitgaan dat de fabrikant uitgaat van een hoeveelheid fluvalinaat(in was -is vet- oplosbaar en niet in honing) wat de mijten binnen een periode van zes tot acht weken het loodje doet leggen.
Langer inhangen zou de afgifte van fluvalinaat doen afnemen en de weerstand van resterende mijten tegen dit bestrijdingsmiddel doen toenemen.
Als je gaat inbreken in het bestaande systeem (met schildersdriehoek en hamer)
verstoor je , denk ik , de juiste dosering.
Dus...niet te zuunig wèzen, gewoon een tientje per volk neerleggen (anderhalve pot honing), een kalender aanschaffen en de bijen geen geweld aandoen.
(die honderd bijen kunnen helaas niet meer protesteren; daarom doe ik het maar!)
(Romèè houdt er ook niet van, lees ik.)

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Oude Apistanstrips opnieuw geactiveerd!?

Bericht door Romée van der Zee » ma 10 sep 2001, 20:27

Frans, als ik wist dat er in de hemel mijten zouden zijn, zou ik nooit meer willen sterven.
Trouwens, tau-fluvalinaat kan wel in de honing voorkomen, maar die discussie heb ik ooit met Ed Pieterse op de oude zoemlijst al eens gevoerd. (bv als de strips tegen de honing hangen, wat vaak het geval is, of als er minuscule wasdeeltjes met tau-fluvalinaat door de zeef gaan, zodat ze meegetapt worden.)
Piet, we weten niet hoe krities de afgifte van fluvalinaat is, bij normaal gebruik. Als die bandbreedte groot is, dan zal het, mits goed bewaard, een jaar later waarschijnlijk even goed werken. Er zit natuurlijk een commerciëel belang, in het voorkomen van hergebruik.
Desalnietemin, denk ik dat je in dit geval niet op je gevoel af zou moeten gaan, bij het bepalen van de marges waarbinnen je kunt experimenteren. Er zijn teveel onzekerheden, met te grote risico's. Het lijkt me een verkeerd signaal, ook al propageer je het niet.

Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten