Varroa mijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Varroa mijten

Bericht door Peter Bal » do 27 sep 2001, 21:44

Ik zou graag willen weten hoeveel mijten er vallen bijvoorbeeld in de eerste week na aanvang met de bestrijding. Ik heb twee volken met Apistan behandeld (ik had nog vier strippen van vorig jaar, ongebruikt) en een volk met mierezuur.
In alle volken vallen nauwelijks mijten OF de gevallen mijten worden lekker opgepeuzeld door de regelmatig aanwezige oorwormen.
Weinig mijtenval kan twee dingen betekenen: mijn bestrijding klopt niet of de volken lossen het probleem zelf op.
Wellicht is het mogelijk de kengetallen hiervan te verzamelen en op grond daarvan uitspraken te doen.

Bijvoorbeeld vallen in noord nederland meer mijten dan in zuid; vallen bij rasloze bijen meer mijten dan bij buckfast etc.

Volgens mij heeft Romee daar wel hobby aan!

Groeten,
Peter Bal

Peter

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Varroa mijten

Bericht door Romée van der Zee » vr 28 sep 2001, 10:18

Hallo Peter,
Ik zou een invulformulier op Bijenhouden.nl kunnen maken waarin men kan melden welk bijenras men heeft, hoe de bestrijding werd uitgevoerd en hoeveel gevallen mijten er waren in een bepaalde tijd.
Is dat wat jij bedoelt. Natuurlijk moeten we op dezelfde manier tellen. Alleen voor dit jaar is het te laat, omdat normaal gesproken de bestrijding al achter de rug is.
Is dat wat je bedoelt. Wil jij dan een opzetje maken.

Persoonlijk kan ik niet meedoen met tellen omdat ik sinds 5 jaar niet meer bestrijdt.

Romée

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa mijten

Bericht door Peter Bal » vr 28 sep 2001, 22:34

Romee, dat is wel ongeveer wat ik bedoel.

Ik vroeg mij af, kijkende naar mijn eigen minimale mijtenval, of "zware" bestrijding nog wel zo nodig is. Zowiezo wil ik geen "chemische" bestrijding meer toepassen (apistan) maar ook voor de alternatieve methoden vraag ik me af of de noodzaak er nog is. Een peiling zou daar meer zicht op kunnen geven.
Een en ander vereist natuurlijk een goede opzet.
Of ik dat alleen zou kunnen?
Ik ga erover denken,
Groeten,
Peter Bal



Peter

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroa mijten

Bericht door Erik Speksnijder » za 29 sep 2001, 08:08

Hier in de regio (Zuid Beveland) overleven je bijen het ongeveer 3 jaar zonder bestrijden. Hierna zie je je bijen in een rap tempo achteruit gaan - volop verminkte bijen - en wordt varroabestrijding nodig (of in sommige gevallen ben je dan al te laat).
Niet bestrijden is hier niet mogelijk, tenzij je het accepteert dat je volken kwijtraakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten