Welke oorzaak voor varraotolerantie?(chatonderw.)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Welke oorzaak voor varraotolerantie?(chatonderw.)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 06 okt 2001, 22:02

Volgens Romée voldoet de varroa aan de beste voorwaarden om (genetische) veranderingen door te voeren en op die manier te zorgen dat er varroatolerantie optreedt bij bijenvolken. Elke twintigduizend varroa mijten schijnen namelijk een mutant te huisvesten! Ze hebben tevens een snelle reproductie. Zeven nieuwe generaties in een jaar! (Een mooi voorbeeld hiervan geeft naar mijn mening Maarten Kleijne, door het te hebben over makke varroastammen of minder virulente varroa stammen!)
Tevens vindt Romée dat er veel teveel door imkers wordt gekeken naar de bij zelf! Hier duidt ze denk ik op het het door imkers waargenomen poetsgedrag.

Wat vind ik? Ik denk dat het niet alleen een aanpassing is van de varroa! Ik denk dat secundaire ziektes ook van belang zijn. Een goed voorbeeld is dan de ziekte nosema!
In principe maakte nosema in haar begintijd een ware veldslacht onder bijenvolken. Tegenwoordig is natuurlijk de ziekte nog aanwezig, maar zijn de bijenvolken als het ware nosematolerant en de imker hoeft er in de meeste gevallen niet tegen te bestrijden!
Ook Romée zegt in de chatdiscussie dat zij al een tijd lang uitdraagt dat secundaire infecties belangrijk zijn. Maar ik denk dat het ten eerste zeerzeker een combinatie is van beide factoren, dus van één) een varroa-adaptatie en dus van twee) een soort resistentie tegen secundaire infecties/virussen, wat dan bijenvolken varroa tolerant maken.
Ik ga hiermee dus verder in dat opzicht, dat de balans tussen deze twee factoren nog wel eens meer door kan slaan naar de kant van de virus- of secundaire infectie resistentie. Dus een '˜directe of indirecte' aanpassing van de bij hiertegen. Ik zeg niet dat dit de oplossing is in de varoatolerantie, ik vind wel dat je het niet moet uitsluiten!

Verder wil ik afsluiten met een artikel, wat naadloos bij deze discussie aansluit. Het geeft precies en heel goed de bovenstaande situatie weer(wat betreft de virusresistentie of zoals Piet Jager, de auteur van 'Nieuwe aanpak varroabestrijding', spreekt over 'virusimmuniteit'). Het is een visie die nog te weinig is bekeken.

Surf even naar:
http://home-5.12move.nl/~se009149/
('Diversen' en vervolgens 'Nieuwe aanpak varroabestrijding')

J.P. (Die Romée eigenlijk hetzelfde vindt.)





Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 07/10/2001 11:37:43

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten