Boek over bijenziekten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Boek over bijenziekten

Bericht door Marion Verspaandonk » zo 16 dec 2001, 00:30

Gisteren vond ik op de kerstmarkt te Aken het volgende boekje genaamd 'Bienenkrankheiten',uitgegeven in 1995 door de Deutscher Landwirtschafsverlag te Berlijn. De schrijver Friedrich Pohl is bioloog en imker. Vandaag heb ik het boek globaal doorgenomen. De vele pentekeningen en schitterende kleurenfoto's over alle mogelijke bijenziekten, zelfs virale, maken het de imker makkelijk om diagnoses te stellen. Temeer omdat in het boek uitleg wordt gegeven voor het omgaan met loupe, binoculair en microscoop. De vele manieren waarop we kunnen behandelen maken het geheel, compleet. Niet alleen ziekten maar ook schade aan bijenvolken als gevolg van o..a. onderkoeling, honger, parasieten, roverij en vergiften komen breed aan de orde. Allerlei belagers van o..a. mieren, kevers, wespen, graafwespen, doodskopvlinder, muizen, vogels tot en met de bruine beer passeren het boek. Over wespen wordt gezegd dat zij in Duitsland onder de natuurbescherming vallen. Dat wil zeggen dat het verwijderen van nesten en het opstellen van wespenvallen wettelijk is verboden. Ook de bijenwolf (een graafwesp) valt onder deze wet. Het boek telt 187 blz. en is speciaal voor imkers geschreven en kostte mij nieuw DM 28.00. Op studiedagen of andere grote trefpunten van imkers vind je soms verkoopstandjes met allerlei bijenliteratuur waaronder ook buitenlandse. Als je geluk hebt loop je tegen een tweedehands boek. Kijk er eens naar uit en verbreedt je horizon. ISBN nr. is 3-331-00704-8, 624/00704.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Boek over bijenziekten

Bericht door Ria van den Berg » wo 19 dec 2001, 03:46

Ik ben benieuwd wat jouw boek aanraadt tegen bruine beren te doen

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Boek over bijenziekten

Bericht door Erik Speksnijder » wo 19 dec 2001, 19:47

Ik ben benieuwd wat jouw boek aanraadt tegen bruine beren te doen

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Ria,
Al surfend ben ik al van alles tegengekomen over het aanpakken van lastige beren. Het varieerde van het afschrikken d.m.v. een radio die gaat spelen, het inpakken van je kasten in een kooi, tot het electrocuteren van de beer. De beste oplossing lijkt mij echter het (terug)verhuizen naar dit beerloze kikkerlandje :-))


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten