Primorsky!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Primorsky!

Bericht door LWPisa » ma 28 jan 2002, 20:13

Beste forumleden,

Nadat ik afgelopen zaterdag bijna alles te weten was gekomen over de alpine flora in de zaal ernaast was ik gelukkig op tijd voor de lezing van Ed Pieterse over zijn primorsky's. Het klinkt goed, de helft minder mijtenreproductie, een grotere mijtenval en meer beschadigde mijten in de rest van het jaar. Morfologisch in de buurt van de carnica en niet al te steeklustig. Mooi werk!
Ik heb naar aanleiding daarvan 2 vragen:

1) Om darrenvlucht te voorkomen heeft Ed koninginneroosters geplaatst en af en toe 's ochtends darren verwijderd. Bij mij thuis heb ik darren zien uitlopen, uit broed op mijn bureau, die een stuk of wat mijten op zich droegen. Hoe belangrijk is het tegenhouden van darren voor de mijtval? Bij het stressen van de darren om naar buiten te komen vallen er mogelijk mijten die anders buiten de kast of gewoonweg niet vallen.

2) wat ik miste bij de dingen die Ed en de zijnen gemeten hebben is duur van gesloten cel. Dit is bij de geafricaniseerde HB een belangrijke factor die zorgt voor minder mijten...Ed, als je dit leest, weet jij daar iets van?

met vriendelijke groet,
Lennard

De koninginneteelt-dag zelf vond ik geslaagd, interessante lezingen en mensen om te ontmoeten. De slotopmerkingen dat het nodig is om een vuist te maken richting landbouw en natuurbeheer voor het behoud van de bijenteelt voor Nederland of om aansluiting te zoeken met Europa voor subsidies waren raak geplaatst. Hoe gaan "we" dat doen?
(Romee als je dit leest, als je wilt zullen we mailen over onze ideeen qua onderzoek in NL)

Over de wens om toch vooral zachtaardige bijen te telen gaan mijn gedachten meerdere kanten op, mijn volkeren worden regelmatig lastig gevallen door jeugd die er aardappels of stenen naar gooien of met een lange stok naar port. Ook weet ik van nieuwsgierigen die een kast open maken om te kijken naar de honing en dan de deksel er niet meer goed op (durven) doen.
Zolang ik op een meter naast mijn vliegend volk kan staan om de vliegplank te bekijken zonder aangevallen te worden zou ik zeggen: Onraad? steken mag! zeker als dat ook doorwerkt in weerbaarheid tegen ziekte, nooit getest, niks van gelezen maar gevoelsmatig aantrekkelijk.

(tijdens mijn stage met angelloze bijen in Centraal Amerika heb ik meerdere malen de geafricaniseerde in actie gezien, dat hoeft ook weer niet. Een beetje raatvastheid werkt wel zo prettig).

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Primorsky!

Bericht door Ed Pieterse » ma 28 jan 2002, 23:11

Hallo Lennard,

Leuk dat je reageert op de koninginneteeltdag. Ik heb ook even in de zaal van de rotsplantjes, maar ik zag geen bekenden en toen werd ik wantrouwig en heb gevraagd of ik wel goed was voor de bijendag. Toen was het zo opgelost natuurlijk.

De Primorsky is een heel zachtaardige bij, ik vond hem zachtaardiger dan mijn carnica F1 bijtjes.

Natuurlijk vertekent het beeld als je de darren niet laat vliegen als bij de andere kasten, maar in hoeverre dat de uitkomsten heeft beïnvloed is gissen.
Als ik de dode darren 's morgens wel verwijderde, zag ik nooit mijten op die darren, maar ze kunnen er opgezeten hebben en naar beneden zijn gevallen.
Het was het mooiste geweest als de darren ook hadden kunnen vliegen, dan heb je een natuurlijke toestand in het volk.
Maar de verantwoording nemen om dat te doen zonder eerst wat proeven te nemen, vind ik riskant. Je kan ook een vangkooi plaatsen, maar dan vang je elke dar weg, die in de val loopt, wat ook geen natuurlijke toestand is.

Wat je vraag betreft over de broedtijd van de Primorsky's het volgende:
Verdere onderzoeken in het algemeen:
De onderzoeken zullen zich voornamelijk richten op de oorzaken van de resistentie.
A)Schoonmaakgedrag- Verwijderen en beschadigen van mijten op zichzelf en andere bijen.
B)Broedhygiëne- De mogelijkheid van het herkennen van besmet broed en het verwijderen van besmette larven.
C)Broedtijd- Kortere broedtijden geven de mijt minder tijd voor reproductie.
D)Voorkeur mijten- Of het aannemelijk is dat de mijt, voorkeur heeft voor de larve, qua voedersap, geur, temperatuur of broedsoort.
E)Kruisingen- Het uitzoeken of F1's en F2's vervelende kruisingen zijn en onderzoeken of de andere eigenschappen gelijk blijven.

Voorlopig hebben we dus alleen punt A nog maar getest en de rest komt nog.
Johan Calis en Willem Boot willen dus 5 Primorsky's van de stichting lenen en ze vergelijken met 5 carnica's, aan de universiteit van Wageningen. Ze willen vooral punt B goed onder de loep nemen, maar zullen nog wel verder kijken naar C ook.
Zelf gaan we dit jaar de F1's en F2's onder de loep nemen, zodat mogelijk in 2003 de Primorsky bij vrijgegeven kan worden.
We werken maar met 3 man regelmatig aan de testen en op een groot instituut werkt men met 30 man en heeft men ook nog een aantal studenten om het rotwerk op te knappen.

Als je het hele rapport wil lezen (dit geldt ook voor de anderen), moet je me naam en adres geven en €12,= overmaken op rekening 3724.59.994 tnv E.R. Pieterse. Ik heb er nog 25 en op = op. Je betaalt een schijntje van wat ze in werkelijkheid hebben gekost.
Als mijn website verhuist is naar een andere host, zal ik proberen het daar ook op te zetten en op het forum als dat tenminste wil lukken.

Wat je andere opmerking betreft over een vuist maken, denk ik dat we al aardig laat zijn. De Ambrosiushoeve is, wat Hayo zei, al afgebroken tot een bestuivinginstituut. Daarom hebben we ook 'De Duurzame Bij'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Primorsky!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 jan 2002, 10:53

Hallo L.W. Pisa (oftewel Lennard)

Bijen wekken blijkbaar agressiviteit op. Je bent niet de enige, want ook ik heb last gehad van baldadige jeugd (kinderen). Vooral in de wintermaanden kan het nadelig zijn voor de volken. Kijk maar eens op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=184

J.P.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Primorsky!

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 30 jan 2002, 12:11

Hallo Lennard,

Lennard schreef:
Morfologisch in de buurt van de carnica

GB:
Ooit carnica's gezien met gele achterlijfsegmenten (foto's Ed)?? Als Meneer Rutner dit hoort, draait hij zich om in zijn graf!

Mijn conclusie: Om een varroa tolerante bij te telen, slaan de Duitse bijenteeltinstituten de weg in van de combinatieteelt. Dit is nu mogelijk omdat de meeste Duitse bijenteeltinstituten nieuwe directeuren hebben gekregen

En de Nederlandse bijenwetenschappers: Zij sliepen rustig verder!

Met vriendelijke combinatieteelt groet

Gerard

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Primorsky!

Bericht door Piet Jager » wo 30 jan 2002, 17:35

Hallo Gerard,

GB: Ooit carnica's gezien met gele achterlijfsegmenten (foto's Ed)?? Als Meneer Rutner dit hoort, draait hij zich om in zijn graf!

Uit de Pannonische-carnica heeft G. Sklenar (1871-1953) een naar hem genoemde stam geselecteerd. Een zeer raamvaste, zwermtrage bij met een goede overwintering. Opmerkelijk is dat men wel eens een bruin-gele ring in het abdomen aantreft. Dit is geen teken van verbastering. Toch heeft men Sklenar lange tijd verweten, dat zijn uitgangsmateriaal niet zuiver zou zijn geweest.

Pollmann beschrijft de A.m.carnica als voorkomend van zuidelijk Oostenrijk en aangrenzend Tsjechoslowakije (de 'Carnioolse bij'), waar de bij donker is, tot in Griekenland, waar de bij steeds geler wordt (de 'banaanbij') en tot de oevers van de Zwarte Zee, waar bruin-gele ringen het achterlijf kenmerken.

Afhankelijk van de herkomst van het uitgangsmateriaal bij de eerste selectie, kennen we een aantal stammen, waarvan de Sklenar er een is.

!Piet

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Primorsky!

Bericht door LWPisa » ma 04 feb 2002, 21:47

....merci Romee die foto ziet er al wat opwekkender uit (ik ben jou fysieke adres trouwens kwijt)...

Wat ik aan onderzoek zou willen doen in NL? (het liefst als promotieplaats, ik ben mijn werk buiten de biologie nogal zat, het even freewheelen en geld verdienen is veranderd in een arbeidsmolen die nergens heen gaat). Heel erg beknopt...

6-2-02: hier stonden mijn ideeen, ik heb ze weggehaald na een gesprek met promoverende vrienden die waarschuwen voor het stelen van ideeen. Dat gebeurt in onderzoek regelmatig. Zeker van openbaar terrein als een forum. Ik zou gefrustreerd zijn als er over een tijd een afgewerkt onderzoek ligt dat het mijne zou kunnen zijn maar door een gevestigde is uitgevoerd. Excuses voor deze door menselijke politiek genode handeling.
Ieder die meer wil weten kan mij persoonlijk mailen



Ik ben aan het rondshoppen om een promotor en geld te vinden maar moet mijn ideeen nog stukken beter uitwerken.
met vriendelijke groet,

Lennard






Edited by - lwpisa on 04/02/2002 21:48:50

Edited by - lwpisa on 06/02/2002 23:10:51

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Primorsky!

Bericht door Ed Pieterse » ma 04 feb 2002, 22:42

Hallo Lennard,

Leuk die ideen, we hebben in de Stichting "De Duurzame Bij"mensen als jij nodig. Er zitten genoeg wetenschappers bij ons, die je zouden kunnen begeleiden. Misschien krijgen we ook nog eens subsidie. We werken voorlopig alleen maar met vrijwilligers.
Onze stichting is bovendien alleen maar met bijen bezig en wil dat ook zo houden. Er is nog zoveel wat onderzocht moet worden op dat gebied.

Ed

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Primorsky!

Bericht door Ria van den Berg » di 05 feb 2002, 03:18

Net terug van een bijeenkomst van de Canadian Honey Council lees ik over mogelijk bijenonderzoek door Lennard. Wat mij opvalt is dat er veel onderzoek naast elkaar gebeurt. Er wordt nu wel geprobeerd om in Noord Amerika elkaar op de hoogte te houden, maar intercontinentaal is het volgens mij nog belabberd. De Primorsky's in Ontario hebben afgelopen herfst Apistan gehad, een beetje teleurstellend, maar het onderzoek gaat volgend jaar verder.
Er is een Iranier die hier een voedingssupplement op de markt brengt, dat de weerstand van de bijen verhoogt en claimt het effect van ziektes te verminderen of zelfs te elimineren. Het bevat o.a. feromoon en koninginnegelei. Een aantal collega's gaat het dit voorjaar proberen. Hij heeft een zakenpartner van Nederlandse afkomst.
Wat het hygienisch gedrag betreft, de mensen in Minnesota (Spivak c.s.)konden geen effect aantonen voor varroa infecties, wel voor broedziektes.
Poetsgedrag bij bijen heeft Leen in Nederland gezien. We schreven een stukje in Bijen, maar er heeft nooit iemand gereageerd. Jeff Petterson, die in Ontario voor zijn "masters" (doctoraal studie ?) kijkt naar de Primorsky's vindt aangevreten mijten bij hen, maar ook bij zijn eigen selecties.
Nog een positief bericht uit British Columbia, heel voorzichtig, want er is nog maar een jaar getest, maar een thymolpreparaat had een met Apistan (in de goede tijd) vergelijkbaar effect op varroamijten.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten