Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Oude Essink » di 05 feb 2002, 17:26

Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Toen ik in mijn korte verslag van de Apisticus-lezingen de Primorsky bij ter sprake bracht , wist ik , dat Ed zich zou melden. Hij stopt veel energie en kundigheid in zijn project en wellicht nog veel geld ook en het gaat niet aan je zomaar onderuit te laten halen door de eerste de beste. Ik zal mijn opmerkingen dan ook in een breder verband moeten zetten om er pas in een vervolg op dit eerste verhaal op terug te komen.
Wat ik te melden heb, meld ik als boodschapper, niet als partner in de discussie. Wat ik oppik, pik ik op als toehoorder, niet als zelfstandig onderzoeker en ik hang die theorie aan, die mij het meest plausibel lijkt tot er een betere versie zich aandient. Zo moet ik mijn verhaal over de Varroatolerantie bij de Cerana- bij alweer nader aanpassen aan nieuwere gegevens.
Claudia Garrida die vanuit het instituut in Stuttgart onderzoek deed naar de Varroatolerantie bij de apis Cerana in Zuid Azië had een goed verhaal. Er zijn inmiddels op de Cerana vier Varroasoorten te onderscheiden, waarvan alleen de ons vertrouwde Varroa destructor kan leven op de apis mellifera.. De Varroa destructor kent twee typen, het Japan/Thailand type, dat een 'gemakkelijke'

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Ed Pieterse » di 05 feb 2002, 23:01

Hallo Hennie,
Dat de Apis Cerana niets met onze bij en onze mijt te maken heeft wisten we.
We zijn benieuwd naar de reden waarom jij schreef dat de Primorsky op een doodlopend pad zit of zoiets. Of heb ik je verkeerd begrepen.
Ed

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Piet Jager » wo 06 feb 2002, 10:08

Hennie, jouw beide verhalen met grote belangstelling gelezen!

Uit de Apisticus-Tag in Munster het volgende: 'Derde lezing door de bekende tweede directeur van het Instituut in Celle: dr.Otto Boeking. Zijn titel: Ligt in de verte de oplossing van het Varroaprobleem? Zeker niet in bijen die wij uit de verte naar ons toehalen (hij rekende grondig af met het Primorski sprookje; hij vermeldde met vrees de pogingen om de Varroatollerante Killerbee naar Duitsland te halen.) Werken met eigen bijen die ook het Varroatollerant systeem hebben, zij het nog rudimentair. Onze eigen bijen opkweken tot bijen die veel broed en weinig Varroa hebben.'

Is Celle niet het centrum van de Duitse Carnica's? Vind je het gek dat de tweede directeur van dat bijen Instituut in Celle, dr. Otto Boeking, zo spreekt?

Wat moeten we vervolgens van onderstaand stukje denken?

Heute (17.3.2001) erreicht den Unterzeicher die Nachricht, wonach der D.I.B. sich bereits für diese Biene interessiert: Der DIB habe als Anschubfinanzierung 90.000,- DM für die Erforschung der sogenannten "Russischen Biene" aus dem Primorski District genehmigt. Beteiligt seien die Bieneninstitute Kirchhain, Mayen, Hohenheim, Celle und Erlangen. Der Feldversuch soll insgesamt über drei Jahre gehen und 700.000,- DM kosten!

D.I.B. = Duitse Imkersbond

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Oude Essink » wo 06 feb 2002, 15:59

Geafrikaniseerde bij

Afbeelding
De killerbee in Zuid Amerika is kleiner dan de ligustica, maar wel zo geel!

Wat waren ze blij daar in Sao Paulo (Brazilië), toen eindelijk de tropenbij uit Zuid Afrika arriveerde. De oeroude, angelloze indianenbij had alleen maar vingerdopjes honing opgeleverd; niets voor de commercie! Sinds de 17e eeuw hadden ze het geprobeerd met de Europese mellifera; eerst de Zwarte, toen de Italiaan, toen de Spaanse. Maar die beestjes waren niet aan de tropen gewend; hen ontbrak de lust tot verzamelen; de tropeneigenschap inkruisen in hun zachtaardige mellifera's, dat was het! In 1956 kwamen 25 volken van de apis mellifera scutellata uit Tanzania aan. De rest van het verhaal is bekend . In 1985 was in het zuiden alleen Argentinië (+ Uruguay en Paraguay) wegens het koelere klimaat vrij gebleven ; In 1990 kwamen de eerste zwermen in Texas (het zuiden van de USA) aan. Het Panamakanaal kon ze niet tegenhouden.
In datzelfde jaar 1990 nam Brazilië de 5e plaats in op de wereldranglijst van honingproducerende landen; in 1956 hadden ze het moeten doen met de 27e plaats leuk toch!
Varroa
Sinds 1972 verscheen de Varroa in Brazilië, daarheen gesleept via Paraguay, en snel verspreid over het hele gebied. Per bedrijf staan er zeker 1000 volken bloot aan de ziekte, maar deze hebben van zichzelf weerstand genoeg om zich te redden; Zonder enig bestrijdingsmiddel ooit blijft de aantasting beperkt tot hoogstens 5% van de bijen en schade aan een volk als geheel treedt niet op. Voor de imkerij aldaar is de Varroa geen probleem. De bijen zijn mellifera's en de Varroa is een variant waaraan blijkens proefnemingen de Carnica's ten onder gaan.
Welke eigenschappen maken deze bijen Varroatolerant? Dr.Pia Aumeier van het bijeninstituut Bonn, deed uitgebreid onderzoek en vergeleek daarbij de eigenschappen van de Carnica met die van de Afrikaan. Factoren waarop onderzocht werd, waren die welke in Duitsland de belangrijkste rol spelen bij de teelt van tolerante bijen:
1. Hygiëne (d.i. aangetast broed ruimen) : beide rassen gedroegen zich precies gelijk in dit opzicht; d.w.z.: broedruimen is niet de onderscheidende factor voor de Varroatolerantie.
2. Grooming (d.i. poetsen individueel en sociaal van volwassen bijen): de geafrikaniseerde bij was hierin vlugger, intensiever en langduriger bezig dan de Carnica. Maar: het afweren van de mijt geschiedde absoluut niet effectiever. Er sneuvelden bepaald niet meer verwonde mijten; de killerfactor van de killerbee is tegen de Varroa beslist niet hoger; jarenlang onderzoek door Braziliaanse onderzoekers levert dezelfde conclusie op.
3. Aantrekkelijkheid van het broed voor de mijt: Broed van Carnica's wordt dubbel zovaak opgezocht door het Varroawijfje; aangetoond kon echter worden, dat andere factoren dan de aantrekking door de larven zelf een rol speelden ; misschien gaat er een remmende invloed uit van de bijen zelf.(?)
4. Reductie van de vruchtbaarheid van het Varroawijfje. Slechts 50% van de Varroawijfjes komt in het broed van geafrikaniseerde bijen tot eileg; bij de Carnica's is dat (als in Europa) 90%; aangezien het dezelfde mijten betreft, moet dit een eigenschap van de gastvrouw zijn en wijst het niet op verminderde virulentie van het Varroawijfje zelf.
Opgemerkt werd nog, dat de zachtmoedige bij in Uruguay, zonder enig bestrijdingsmiddel volledig tolerant is tegen de mijt die daar even virulent is als in Europa. De factoren van deze tolerantie zijn niet onderzocht; In Argentinië daarentegen zijn bestrijdingsmiddelen volop in gebruik en wordt het imkeren door resistentie- en door residuenvorming alsmaar problematischer .

De conclusie , waarom de geafrikaniseerde bijen zonder bestrijdingsmiddelen de Varroa overleven , moet zijn: De verklaring kan niet gezocht worden in grooming en poetsgedrag;
De verklaring kan slechts zeer beperkt gelegen zijn in de vruchtbaarheid van het Varroawijfje in het broed van beide soorten; Meer in aanmerking komen factoren die samenhangen met de populatiedynamiek: De Killerbee heeft kleinere nesten; is zeer zwermlustig; zwermt ook door verstoring, drachtgebrek en nestvervuiling.
Niet onderzocht is de invloed van een eventueel verschillend immuunsysteem van de bijenrassen.
Afbeelding
Hoe blij zijn ze in Brazilië met hun Varroatolerante bijen ; Is wat je ver haalt echt beter?
Deze mensen hier moeten aldus imkeren bij 35o C in de schaduw!

Otto Boecking uit Celle bracht het immuunsysteem opnieuw ter sprake en liet zich uit over het Primorsky-project.

Wordt vervolgd
Hennie oes.



Afbeelding

Edited by - Oude Essink on 09/02/2002 22:09:49

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Oude Essink » do 07 feb 2002, 17:23

Varroatolerantie: Ver te zoeken?

Afbeelding
Zijn onze bijen minder in staat de Varroa te beheersen dan de Primorsky-bij?
Volgens Otto Boecking van het Celle instituut niet!

In de opmerkingen van Piet de Jager onder mijn eerste tekst in deze reeks zit een onevenwichtigheid: in de eerste alinea merkt hij op, dat je Celle als Carnica instituut bij uitstek niet zo gauw moet geloven als het zich uitspreekt over de eigenschappen van de Primorsky-bij. Vervolgens, in de tweede alinea, vindt hij, dat de genoemde bij toch waardevol moet zijn als ook Celle (rood gezet!) met veel geld daar onderzoek naar doet. Een paar opmerkingen daarover:
1. Piet moet met een goede argumentatie komen, als hij een gerenommeerd instituut als Celle van een a-priori opstelling wil beschuldigen ( de conclusie al klaar hebben, als het onderzoek nog moet beginnen of nog gaande is).
2. De ruime gelden die in Duitsland zijn uitgetrokken, zijn niet beschikbaar gesteld om de Primorsky te promoten maar om Onderzoek te financieren; dat is een stadium eerder en kan tot positieve of tot negatieve conclusies leiden.
3. Het bericht waar Piet mee komt is bijna een jaar oud; het onderzoek was toen al in volle gang.
Afbeelding
De situatie is momenteel nog steeds zo, dat wie niets doet vanzelf van de Varroa af komt omdat zijn bijen niet overleven. Wie acariciden toepast krijgt met resistente mijten te maken en een steeds onacceptabeler residuenwerking. Wie andere aanpassingen nastreeft krijgt met een snelle tegenaanpassing van de mijt te maken.

Otto Boecking, lid van de directie van het bijeninstituut te Celle, kwam in zijn lezing in Münster tot de volgende overwegingen ( het instituut onderzocht grondig de verschillen in Varroatolerantie tussen enerzijds de Carnica's anderzijds de Primorsky-bijen:
I. De afweermechanismen in het bijenvolk tegen de Varroa bieden geen oplossing van het Varroaprobleem. Hygiënisch poetsen en lijfpoetsen levert zó weinig uitroei van mijten op, dat het slechts marginaal te noemen is; zoeken naar stukgebeten mijten in de wasmul is zoeken naar de spreekwoordelijke spelden; ook bij de Primorsky's zijn de resultaten niet noemenswaard beter. De roep van de 'killerfactor'

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Piet Jager » do 07 feb 2002, 19:52

Beste Hennie,

1. Piet moet met een goede argumentatie komen, als hij een gerenommeerd instituut als Celle van een a-priori opstelling wil beschuldigen ( de conclusie al klaar hebben, als het onderzoek nog moet beginnen of nog gaande is)

Hoe kan dr. Otto Boeking, de tweede directeur van het bijeninstituut Celle nu al grondig afrekenen met het Primorski sprookje, terwijl het onderzoek nauwelijks is begonnen, althans nog lang niet is afgerond, aangezien daar een periode van 3 jaar voor is uitgetrokken. Het getuigt volgens mij van een wetenschappelijke arrogantie en een laatdunkendheid ten opzichte van zijn Amerikaanse collega's.


2. De ruime gelden die in Duitsland zijn uitgetrokken, zijn niet beschikbaar gesteld om de Primorsky te promoten maar om Onderzoek te financieren; dat is een stadium eerder en kan tot positieve of tot negatieve conclusies leiden.

Er staat duidelijk van Erforschung ( onderzoek) und Feldversuch (veldproeven), dus dat promoten van de Primorky is een uitvinding van jou en moet je mij niet in de mond leggen.


3. Het bericht waar Piet mee komt is bijna een jaar oud; het onderzoek was toen al in volle gang.

Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Wil je daarmee zeggen dat de wetenschappelijke conclusies nu al door dr. Otto Boeking kunnen worden getrokken en dat die resterende 2 jaar onderzoek eigenlijk niet meer nodig zijn?

Ondanks jouw uitspraak: '˜Wat ik te melden heb, meld ik als boodschapper, niet als partner in de discussie'

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Ed Pieterse » do 07 feb 2002, 20:02

Beste Hennie,
Allereerst is men in Oberursel in 2000 begonnen met testen en gemiddeld kan men stellen dat de Primorskybij (30%) 10% meer beschadigde mijten laat vallen op een onderlegger als de Carnicabij (20%).
In 2001 heeft men tevens vastgesteld dat de reproductiefactor in de Carnicavolken 2,4 is en voor de Primorskyvolken 1,2 wat een groot verschil is.
Verder heeft men vastgesteld dat de Primorskybij langer doorbroed als de Carnicabij en langer een soort schoonmaakgedrag vertoont in het najaar als de carnicabij, waardoor de Primorskybij in voorjar daropvolgend met minder mijten begint.
In Celle begint men pas dit voorjaar met de eerste Primorsky-testen en wel met de F1's, want de zuivere zijn nu redelijk getest door de andere instituten (Oberursel en Erlangen). Men gaat zich nu pas concentreren op andere zaken, zoals hoe gaat het met mijten in het broed en men zegt nog steeds dat er niet behandeld wordt (in elk geval niet bij mij) Ik denk dat Boeking een vreemd verhaal hield, want van Job van Praagh, die de tweede man is in Celle heb ik dacht ik de juiste informatie, hij is bovendien adviseur van de stichting. Heel Duitsland is trouwens Carnica minded, maar de varroa is sterker als de Carnica, dus men wil daar ook wat. De Instituten zijn er wel voor maar de DIB heeft scepsis omdat de Carnica, die overigens niet uit Duitsland komt, maar uit de Alpen in Duitsland een soort heiligheid heeft verworven. Men gaat nog een paar jaar door met testen van de Primorsky's, want men wil de oorzaak van de resistentie ook wel graag achterhalen. Per slot is de Primorskybij erg verwant aan de "Zwarte bij", die vroeger in heel Europa voorkwam. In 1792 is een Russische Officier Archienewsky met die volken uit de Oekraine naar de streek Primorsky getrokken. En die hele eeuw zijn er Oekrainers met diezelfde bijen naar de Primorskystreek getrokken. Later in 1905 toen de trans Siberische spoorlijn klaar was, zijn er ook andere Apis Mellifera's in die streek ingevoerd. De Primorskybij is dus een hybride.
Ook wij ("De Duurzame Bij")gaan dit jaar anderssoortige proeven uitvoeren om er achter te komen waar die resistentie op berust.
Ed

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Oude Essink » do 07 feb 2002, 22:33

hallo Piet, jij schrijft:
Hoe kan dr. Otto Boeking, de tweede directeur van het bijeninstituut Celle nu al grondig afrekenen met het Primorski sprookje, terwijl het onderzoek nog moet beginnen, althans nog lang niet is afgerond, aangezien daar een periode van 3 jaar voor is uitgetrokken. Het getuigt volgens mij van een wetenschappelijke arrogantie en een laatdunkendheid ten opzichte van zijn Amerikaanse collega's.
Hij gaf voor een gehoor van 500 mensen, waaronder notabelen uit de imkerij een uiteenzetting met schema's, onderzoekresultaten in een goed klinkend betoog; ik denk, dat je je vraag, na lezing van het verhaal in het blad Bienen volgende maand- want daar komt het ongetwijfeld in te staan- beter rechtstreeks aan hem kunt richten (ik heb een e-mail adres!
Wat jouw tweede punt betreft, heb ik inderdaad de reden van jouw citaat verkeerd geïnterpreteerd (sorry; sei mir nicht böse)
voor jouw derde punt verwijs ik naar mijn antwoord op het eerste punt.
Een -zo nodig- discussie over de inhoudelijke conclusies lijkt mij zinvoller; maar wellicht wil je daar mee wachten tot er meer uitspraken komen van andere onderzoekers; er is drie jaar uitgetrokken en Celle is erg voortvarend.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Oude Essink » do 07 feb 2002, 22:44

Hallo Ed,
Dank voor je verdere informaties. Jij weet er vanzelfsprekend veel meer van dan ik; jouw afwijkende gegevens, kan ik natuurlijk niet nagaan; ik baseer mij op wat Otto Boecking vertelde; wat ik reeds aan Piet schreef: de lezing komt in Bienen en kan van daaruit wellicht bekritiseerd worden; Otto werd door de inleider als tweede directeur aangekondigd; meestal is van Praagh ook op die
dag aanwezig; dit keer zag ik hem niet. Dat de Primorskyvolken in Ontario in de herfst alsnog met Apistan werden behandeld is niet door Otto verteld; dat las ik van Ria.

hartelijke groet,
hennie oes

Afbeelding

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Varroatolerantie: de discussie opnieuw?

Bericht door Ria van den Berg » ma 11 feb 2002, 03:20

Rik de Vries, de nieuwste deelnemer aan het forum heeft in de herfst van 96 onze bijen+spullen gekocht. Hij stuurde net een persoonlijke email en vertelde dat hij inmiddels 40 volken heeft. Ik ben benieuwd hoe het verder met "onze" bijen is gegaan, m.n. de varroa infecties

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten