varroa zonder bestrijding, tussenstand.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: varroa zonder bestrijding, tussenstand.

Bericht door maartenkleijne » zo 14 jul 2002, 12:29

Nu kan ik het niet meer vinden, maar onlangs schreef 1 van jullie over een imker met zes volken die nog nooit van varroa gehoord. Het is in mijn achterhoofd blijven nagalmen als food for thought.
Een nu en dan gehoorde hypothese is dat de varroahype met verhalen dat alle volken binnen vier jaar uitsterven als ze niet tegen varroa behandeld worden vooral is aangewakkerd door de farmaceutische industrie. Inmiddels is duidelijk dat het varroaschrikbeeld hoogstens ten dele waar is. Allerlei volken overleven goed zonder varraobehandeling, en ze hoeven niet eens eerst uit Syberie te komen, ook al is het Primorsky initiatief natuurlijk zeer lovenswaardig. Wie van jullie heeft ooit aantoonbaar door varroa al zijn volken verloren?
Waar zijn wij nou helemaal mee bezig?
De firma Bayer heeft de afgelopen jaren barre tijden doorgemaakt en het in elk geval een beetje mede dankzij onze varroa-angst overleefd. Dat is dan weer mooit meegenomen.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa zonder bestrijding, tussenstand.

Bericht door Piet Jager » zo 14 jul 2002, 14:22

Maarten,

Food for thought: 'een imker met zes volken die nog nooit van varroa had gehoord'.

Zie het vorige onderwerp in deze rubriek in een verslag van Joost Peschier:
Op 5 km van een van mijn standen woont een bejaard stel dat al 30 jaar bijen heeft. Ze laten ze gewoon hun gang gaan, en worden nergens voor behandeld. Ze hebben gemiddeld zes volken. Half juni heb ik alle volken een keer door mogen kijken. Ik heb bijna alle ramen (celmaat) gemeten en deze zaten tussen 5.4 en 5.6 mm. Ze zaten barstens vol en enkele stonden op zwermen. Maar waar ik ook zocht geen varroa’s en geen mismaakte werksters!!!! Bij de vraag of ze wel last hadden van varroa’s werd mij gevraagd wat varroa’s waren. Deze bijen hebben hun eigen weerstand opgebouwd tegen de varroa’s. Ze staan ook niet geïsoleerd, er wonen namelijk meerdere Imkers in de omgeving. Hieruit blijkt dat natuurlijke selectie zeker mogelijk is. En dat een kleinere celmaat (4.8) geen extra voordelen heeft.
!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten