Dar met gele ogen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Dar met gele ogen

Bericht door henkv »

Deze zomer was ik in mijn bijenvolken aan het werk en zag ik iets wat ik in mijn 17 jaar imkeren nog nooit gezien had.
Er liep een dar met gele ogen rond in een van mijn kasten.
Nadat ik het beestje gevangen had en op een humane manier, misschien wel uit zijn lijden verlost heb, heb ik er een foto van gemaakt en naar diverse imkers verzonden met de vraag: wat is dit en heb je dat al ooit gezien? Niemand kon mij een antwoord geven. Jammer dat ik hier geen foto kan plaatsen maar de liefhebbers sturen mij maar een mailtje.
Mijn vraag nu is: heeft iemand van julie dit ooit gezien, zou deze dar blind geweest zijn en hoe komt zoiets??????????


Bijgewerkt door - henkv op 04/01/2003 19:09:48
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dar met gele ogen

Bericht door Piet Jager »

Afbeelding

Afbeelding

Begin 2001 (ca febr. 2001) heb ik deze foto's eens verstuurd via de zoemlijst(?) of prive naar iemand o.a. Beebob in Stein of misschien zelfs op het forum geplaatst met tekst en uitleg erbij. Deze gegevens ben ik echter kwijt, omdat mijn harde schijf een keertje is gecrasht. Deze witooggen-darren hebben in ieder geval een afwijkende genetische achtergrond en vermenigvuldigen zich niet door hun slechte gezichtsvermogen. Bij het vliegen draaien ze meestal rondjes!
!Piet
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dar met gele ogen

Bericht door Piet Jager »

Verklaring!

Die gele ogen zijn een vorm van albinisme, het verschijnsel dat het pigment, de donkere kleurstof in huid en haren, geheel of nagenoeg geheel ontbreekt.

Men kent bij dier en mens ook het partiële albinisme (vitiligo) van een bepaald huidgedeelte b.v. van een enkele haarlok.

Als dit de ogen betreft is er sprake van lichtschuwheid (overgevoeligheid voor zonlicht).

De afwijking is recessief erfelijk. Albinisme komt vrij zelden voor, omdat deze eigenschap in het betreffende milieu getoetst wordt. Door natuurlijke selectie wordt ze vanzelf uitgeschakeld. Vermoedelijk is dit terug te voeren op een '˜evolutie van de dominantie'.

!Piet
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dar met gele ogen

Bericht door Piet Jager »

Afbeelding

Prachtige foto van die zeldzame witoog-dar van Henk Vermeulen
Je kunt zelfs de cubitaalindex in haar linkervleugel (voor ons rechts) bij benadering vaststellen.

!Piet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten