volksterfte zomer

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
moens
Berichten:4
Lid geworden op:za 11 jan 2003, 20:41
Locatie:Netherlands
Contacteer:
volksterfte zomer

Bericht door moens » za 11 jan 2003, 22:05

Al vele jaren imker ik met ca 7. volken. Niet elk jaar, maar geregeld plaats ik mijn sterkste volken op de hei tijdens de dracht. Ook afgelopen najaar. Ze vertrekken altijd met een flinke voorraad voer als buffer voor slechte tijden.
De volken (totaal vier) dit jaar geplaatst op de Westerheide bij Hilversum. Een prachtige heide, waar al enkele keren een flinke honingoogst mogelijk was. Dit jaar was het weer niet super, maar mijns inziens voldoende voor een aardige hoeveelheid honing. Nadat ik de volken geplaatst had ben ik met vakantie gegaan. Ruim twee weken later de volken weer bekeken en was er niet gerust op dat het goed zou gaan. Ze vlogen redelijk maar in de kast leek het dunner bevolkt dan twee weken daarvoor. De eerste reactie als je de dekplank opdendeed was alsof er een zwerm was afgekomen. Aan de andere kant is het inkrimpen op de hei een normaal verschijnsel, maar dit beeld was anders en had ik na twee weken ook niet verwacht. Er was wel wat honing gehaald.
Het bleef in de weken daarna tobben. Er zat geen vooruitgang meer in ook de honingvoorraad nam niet toe.
Half september de volken naar huis gehaald en slechtste twee met de twee nog wat sterkere verenigd anders zouden ze de winter toch niet overleven (de twee slechtste volken die ik verenigde hadden stukken broed verlaten).
Verenigen heb ik in de tientallen jaren dat ik imker nog nooit heb hoeven doen op dit tijdstip.
Het inwinteren lukte met wat kunst en vliegwerk en ook direct bij thuiskomst Apistan-strippen ingehangen. De strippen werkten tot voor dit jaar goed, aangevuld met het wegsnijden van darrenraatsegmenten in het voorjaar waren de volken al jaren in goede conditie.
Deze zomer geen overmatige varroa geconstateerd. Vaak is het af te meten aan de kruipers met kapotte vleugels, maar die heb ik nauwelijks waargenomen. De laden waren net ernstiger bedekt met varroa als voorgaande jaren, maar er waren natuurlijk ook minder bijen.
Bij het verwijderen van de strippen eind oktober leek de overmatige sterfte tot staan gekomen en waren de volken niet verder ingekrompen. Ik heb goede hoop dat ik met drie volken de winter doorkom. Over twee maanden weten we meer.

Concluderend:
Deze achteruitgang overkwam niet alleen mijn volken, ook de collega-imker waarmee ik naar de hei reisde had dezelfde symptomen in zijn vijf volken. In feite is ca. 50% van onze volken verloren gegaan.
Resistentie tegen Apistan werd in Bijen gemeld, maar tot vorig jaar heb ik geen resistentie gemerkt (werk altijd met nieuwe strippen en het juiste aantal). Het lijkt mij sterk als het in een jaar ineens zo merkbaar wordt. De volken ontwikkelden zich dit voorjaar normaal en heb een flinke hoeveelheid voorjaarshoning kunnen oogsten.
Sterfte aan het eind van de zomer nog nooit meegemaakt.
Zakbroed was een suggestie die in de Studiekring in Utrecht werd geopperd, maar de symptomen kloppen naar mijn idee niet.
Amerikaans vuilbroed was het ook niet. Wel de luciferproef gedaan, want je begint aan alles te twijfelen, maar dit leverde niets op.
Gedacht aan een bestrjidingsmiddel, maar ook dat kan je uitsluiten op de hei van het Goois Natuurreservaat, met veel dracht en in de verre omgeving geen akker met iets bloeiends te vinden.
In feite tast ik in het duister.
Ik wacht het voorjaar af en ga maar intensief nieuwe volken opzetten. De Apistan heeft in ieder geval zijn laatste jaar beleefd. In 2003 begin ik met de thymkristallen in combinatie met darrenraat. Waarom geen mierenzuur? Resultaten in de beginjaren waren slecht en het is zeer afhankelijk van het juiste weer. Thymol lijkt mij bovendien bijvriendelijker.








Bijgewerkt door - moens op 11/01/2003 22:26:57

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten