amerikaansvuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:
amerikaansvuilbroed

Bericht door van trijp » zo 16 feb 2003, 13:10

Het onderwerp amerikaansvuilbroed heb ik niet in het forum kunnen ontdekken.Om dat deze zeer besmettelijke ziekten, bij aanwezigheid, grotere gevolgen heeft dan varroa. Mijn vraag is toekomst gericht nl hoe moet ik gaan imkeren als de overheid zich terug trekt en de volken niet meer vergoed en ik met besmette volken verder moet.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: amerikaansvuilbroed

Bericht door wilde » zo 16 feb 2003, 16:08

Gebruik de zoekfunctie. Bij zoeken naar het woord 'vuilbroed', zonder archief, kreeg ik meer dan 50 scores! Probeer het ook eens.
Groeten, Albert

Rejati
Berichten:21
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 18:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: amerikaansvuilbroed

Bericht door Rejati » zo 16 feb 2003, 19:33

Hallo Albert,
Gebruik de zoekfunctie. Bij zoeken naar het woord 'vuilbroed', zonder archief, kreeg ik meer dan 50 scores! Probeer het ook eens.
Groeten, Albert

dat mag dan wel zo zijn, maar dan nog blijft het gokken bij welke van de vijftig.
Groeten
Rejati

Rejati

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: amerikaansvuilbroed

Bericht door wilde » zo 16 feb 2003, 22:24

Ja, je hebt gelijk. Het zijn wel veel scores maar waarschijnlijk slechts op het woord en geen van de berichten lijkt te gaan over Amerikaans vuilbroed. Bij het ´archief inschakelen´ vond ik slechts 1 relevant artikel, maar ook daar is het onderwerp niet uitputtend behandeld. In die tijd bezocht ik dit forum nog niet en ik weet dus niet of er ooit een ruime discussie over het onderwerp is gewesst. Zie voor het gevonden item:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=209



Bijgewerkt door - wilde op 17/02/2003 13:06:07

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: amerikaansvuilbroed

Bericht door maartenkleijne » zo 16 feb 2003, 23:29

Ik kan mij wel een aantal interessante discussies over AVB herinneren, o.a. over de juiste wijze van bestrijden, oorzaken, etc. Altijd binnen het Forum obver ziektes etc..
Sommige AVB berichten gaan echter alleen over meldingen.

van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: amerikaansvuilbroed

Bericht door van trijp » ma 17 feb 2003, 20:54

Beste
Na wat gesnuffeld te hebben in het forem en de geadviseerde side van Wilde heb ik het volgende gevonden:
Oude raten zijn vergeven van ziekte kiemen denk bv aan nosema en vuilbroed. Kunstraat vervaardigd uit was van her en der bevat zonder twijfel restanten van allerlei ziekte kiemen die bij het verwerkings proces niet worden vernietigd; te denken valt aan vuilbroedsporen die beneden de 120 graden celcius nog 30 jaar een bedreiging kunnen zijn. Bij verhitting boven de 120 graden verbrand deze.( Oude Essink -kunstraat maken). Het boven staande is voor een imker niet uit te voeren. Vraag: word dit wel gedaan bij de groothandel?
David Green rapporteert dat hij 30 tot 40 jaar oude raat gebruikt. Hij gebruikt een straling (irradiation) om avb en andere organismes in de raat te doden (Tom Braams-kunstraat maken) volgend probleem voor mij, deze bewerking kan ik niet uitvoeren. Vraag : doet de groothandel dit wel?
Job van Praagh is van mening dat de besmetting van avb in Nederland lager is, (dan in Duitsland?), omdat op de gemiddelde bijen stand veel Apis m.m. eigenschappen aanwezig zijn.(Frans van Tongeren).
Weet helemaal niet wat ik hiermee aan moet.
Het uithongeren van volken en op nieuwe raat zetten.Vraag: hoelang moeten of kunnen volken zonder voedsel. Heeft dit invloed op hun eiwitreserve? Al met al heb ik nu meer vragen dan antwoorden.

gr.Rini

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: amerikaansvuilbroed

Bericht door Hugo » di 18 feb 2003, 20:30

Het onderwerp amerikaansvuilbroed heb ik niet in het forum kunnen ontdekken.
Beste,

Smurf smel naar de site het Ministerie van Landbouw ter Zee :

http://www.minlnv.nl/infomart/dossiers/bijen/

mvg,

Hugo (halve bij, nog steeds (een beetje) getraumatiseerd door een AV-opruiming enkele jaren geleden)

Nobodies prefetc

Bijgewerkt door - Hugo op 18/02/2003 20:33:45

van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: amerikaansvuilbroed

Bericht door van trijp » di 18 feb 2003, 23:04

Beste Hugo
Het gaat mij meer om het imkeren met avb.
De voorzorgs maatregelen kan ik overal vinden in folders van de bijenhoudersbonden en bijen voorlichters.
Zelf vervang ik oude raten ieder jaar voor 50% en de vliegers worden volledig voorzien van nieuwe raten. De ramen worden geloogd als de oude raat is uitgesneden.Kasten worden uitgekrabt en geloogd, maar dan nog zijn er sporen over in het broed of op de bijen. Mijn streven is namelijk de laatste sporen uit de volk te verwijderen.
gr. Rini

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: amerikaansvuilbroed

Bericht door Ria van den Berg » wo 19 feb 2003, 01:46

Beste Rini,

Heb je ooit wel eens vuilbroed gehad ? Zoals je het beschrijft, lijk je me nogal hygienisch te imkeren en vuilbroed is, naar wat ik heb gehoord van praktijkmensen, veel minder besmettelijk dan altijd wordt verteld.Iemand die er hier onderzoek naar doet, heeft soms moeite om volken te besmetten. Is er in Nederland nog steeds een meldingsplicht ? Dan wordt automatisch alles vernietigd. Hier hebben collega's problemen gehad met vuilbroed dat resistent is tegen oxytetracyline (een antibioticum dat in Noord Amerika is toegestaan als bestrijdings- en preventiemiddel). Ze hebben hun raten laten bestralen met "electric beam" (dat is geen rontgen) en verrassend goede resultaten daarna. In Nieuw Zeeland verbranden ze de boel en met hun manier van imkeren, o.a. een teeltprogramma op o.a. hygrienische bijen hebben ze de besmetting tot 1% of minder terug gebracht.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: amerikaansvuilbroed

Bericht door van trijp » wo 12 mar 2003, 20:29

Hallo Ria
Weer terug van een skie vakantie en enkele storingen met een verzameling componenten. Het antwoord op jou eerste vraag of ik weleens vuilbroed heb gehad is nee, gelukkig niet. Maar imker wel tegen de belgische grens waar een vervoersverbod van kracht was.
In Nederland geldt nog steeds een meldplicht voor vuilbroed. De stamping out methode die nu wordt toegepast geldt alleen voor volken die de ziekte verschijnselen vertonen, naar ik heb vernomen, maar ik geloof niet alles wat de mensen zeggen.Het hygienisch en preventief werken is van groot belang bij ons in de streek, omdat er hier veel bestuivingsvolken nodig zijn. De vereniging Zundert heef ongeveer 50 leden waarvan 3/4 de volken gebruikt voor het eigen bedrijf.
Op zondag 23 maart organiseert de vereniging een dag om ramen te ontsmetten met loog, het maken van kunstraat met een luchtgekoelde wafelpers. belangstellende zijn welkom op de plaats van handelingen St. Willebrordusstr. 2 in Klein Zundert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 31 gasten