Bijenkastkever: alarm !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Bijenkastkever: alarm !

Bericht door wilde » di 25 mar 2003, 23:28

Op het antroposofisch centrum Kraaybeek te Driebergen was op zaterdag 22 maart 2003 weer de jaarlijkse BD-imkerdag. Ik ben er een paar keer geweest omdat ik veel van de ideeën van de biologisch-dynamische imkers waardeer en er ook altijd wat van opsteek.
Deze keer was er ook veel interessants te horen en te zien. Over een nieuwe bedreiging van de imkerij werd een belangrijk signaal afgegeven door Albert Muller, die als altijd begeesterd zijn verhaal deed. Deze keer in mineur want de boodschap was alarmerend. Hij liet een zeer indrukwekkende film zien met veel bijen-ellende.

De eerder in het bijenblad ook al vermelde kleine bijenkastkever is vastgesteld in Zuid-Afrika, Egypte, USA en Australië. Door de enorme verliezen vanwege de varroaproblemen in Duitsland, die plaatselijk zouden zijn opgelopen tot 60% van de volken, worden op dit moment ter vervanging packagebees ingevoerd uit Australië. Daar is deze parasiet aanwezig en we kunnen nu wachten op de eerste uitbraak in Duitsland en daarna hier. Volgens de kenners zal dat niet meer lang duren.
Deze bijenkastkever (Aethina tumida) is ongeveer zo groot als het achterlijf van een bij. Op onderstaand plaatje is een kever te zien op een broedraat.

Afbeelding

De kevers planten zich voort in het bijenvolk. Per kever worden 50 tot 60 eitjes afgezet in groepen bij elkaar. De activiteit van het eitjes leggen schijnt te worden bevorderd door verstoringen in het bijenvolk, bijvoorbeeld een imkersingreep (nazien).

Afbeelding

De larven die uit de eitjes komen zijn vreetlustig. Ze zijn bepaald niet kieskeurig, maar wel gericht op bijensoorten met wasraat, broed en honing. Daaronder vallen ook al onze inheemse hommelsoorten. Die worden mede bedreigd door deze kever. Oorspronkelijk leeft de kever in Zuid-Afrika op de daar lokale bijen de Apis mellifera scutellata en capensis. Deze bijen gedragen zich agressief ten opzichte van de kevers. Kevers worden tegengehouden, kevereitjes worden vernietigd evenals de larven. De volwassen kever (imago) kan zich verdedigen door kop en poten onder zijn lijf te trekken. In dat geval metselen de bijen hem met propolis in.

Het probleem van een parasiet bij de verkeerde gastheer, zoals bij de varroamijten, doet zich ook hier voor. De kever is overgestapt naar onze honingbijen en werd in 1996 al in Florida USA waargenomen, vermoedelijk via een besmette zwerm in een verscheepte gedemonteerde houten bouwkraan op een schip.
Inmiddels is de kever in de USA ruim verspreid. Het probleem met onze bijen is, dat zij de kever niet agressief bejegenen. Integendeel, de kevers laten zich door de bijen zelfs voeren, zie onderstaand plaatje.

Afbeelding

De verwoestingen zijn enorm. De larven komen na 3 tot 4 dagen uit en wordt ongeveer 11 mm groot. Zij vreten was, stuifmeel en broed en vervuilen met de uitwerpselen de honing. Het gehele volk gaat eraan kapot.

Afbeelding

Drie vrouwelijke kevers zouden voldoende zijn om na een half jaar een volk om zeep te helpen. De kevers kunnen goed vliegen en zich dus ook verspreiden.

Afbeelding

Als ze na ruim 2 weken volgevreten zijn, verlaten ze de bijenkast en verpoppen in de grond. Daarbij kunnen ze tientallen meters ver lopen om een geschikte plek te vinden. Voor vorst zijn ze niet gevoelig.

Afbeelding

Na 3 tot 4 weken komen de nieuwe kevers uit. En dan begint de cyclus opnieuw als er nog een bijenvolk over is.
Het bestrijden is een groot probleem, want het bestrijden met middelen die de kevers zouden beschadigen of doden, is even schadelijk voor de bijen. Dat heeft dus geen zin. Er moet wellicht ingespeeld worden op de wijze van het verlaten van de kast door de rijpe<

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkastkever: alarm !

Bericht door Imkerij Westland » wo 26 mar 2003, 11:51

Albert,
Je bent me net voor met je artikel. 25 maart was ik bij Cees/Wil van Holland en werd geattendeerd op de aktie. Bij het gehele verhaal hoort een hantekeningen lijst die voor half juni retour moet naar Duitsland waar deze aktie centraal gecoördineerd wordt.
Het doel is om op EU-niveau de nodige aandacht voor dit probleem te krijgen en onderzoeksgelden beschikbaar te stellen. Tevens wil men (en ik nu ook) er een algeheel verbod komt op import van bijen volken, moeren en materiaal van buiten Nederland/Europa.

Hierbij dus een oproep om via de site: http://www.bienenstockkaefer.de/ mee te doen aan de handtekeningen aktie.
gr. Maarten

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkastkever: alarm !

Bericht door Hennie Peters » wo 26 mar 2003, 12:24

Er is een nederlandse pagina om mee te doen aan de aktie: http://www.bienenstockkaefer.de/bienens ... schriften/

Hier doet zich een klein probleempje voor: de letters van de postcode worden niet geaccepteerd, alleen de cijfers invullen werkt echter wel.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Bijenkastkever: alarm !

Bericht door Hugo » wo 26 mar 2003, 12:59

...
De eerder in het bijenblad ook al vermelde kleine bijenkastkever is vastgesteld in Zuid-Afrika, Egypte, USA en Australië. Door de enorme verliezen vanwege de varroaproblemen in Duitsland, die plaatselijk zouden zijn opgelopen tot 60% van de volken, ..
Albert,

Wat denk je van kleine korfkever als benaming ?

Ik meen me te herinneren dat het beestje alleen in tropische en subtropische gebieden kan overleven, en bijgevolg niet echt een bedreiging vormt voor de imkers uit de Lage Landen.

mvg,

Hugo (halve bij die zich mee zorgen maakt over Varroa destructor dan over Aethina tumida)



Nobodies prefetc

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bijenkastkever: alarm !

Bericht door Ria van den Berg » do 27 mar 2003, 03:15

Ooit schreef Gerrit Hyink op de Zoemlijst over de introductie van de "small hive beetle" zoals het dier hier wordt genoemd, in Florida. Deze winter hoorde ik een gerucht, dat ze ook bij ons in de Peace zouden zijn via illegaal uit de V.S. geimporteerde packages. Van collega's uit de V.S. horen we, dat ze in de noordelijke staten vooral problemen geven in de honinghuizen (dat is waar de honing wordt opgeslagen en verwerkt). Maar ze zijn redelijk goed te vangen in vallen en als je snel slingert, valt het wel mee. Dat ze niet te bestrijden zijn, is niet waar, want met Check mite (coumaphos)strips onder ribkarton kan je ze doden.Door rond de kasten te spuiten met een bepaald gif (ik ben de naam vergeten), dood je de larven. De larven houden van lichte grond en de kevers kunnen flinke afstanden vliegen. Vorige zomer werd er een besmetting in Manitoba gevonden. Deze bleek terug te voeren door ingevoerde wasdeksels uit Texas. Er is toen een ontsmettingscampagne geweest en ze hebben vertrouwen, dat het is uitgeroeid. Ook in Alberta worden packages uit Australie ingevoerd. Onze honingcoop verzorgt de verspreiding, maar nu wordt dat niet vanuit de fabriek gedaan, vanwege gevaar op besmetting. De Australische autoriteiten zeggen, dat ze goede controlemaatregelen hebben.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkastkever: alarm !

Bericht door Henkn » do 27 mar 2003, 16:34

Er is toen een ontsmettingscampagne geweest en ze hebben vertrouwen, dat het is uitgeroeid.
Hallo Ria!

Zijn deze kevers beter te bestrijden dan de Varoa mijt?

Als je de foto's ziet die Albert Wilde heeft gepubliceerd, word je niet vrolijk van de ravage die deze "lieve bieteltjes" aanrichten.

grts


Henk Noppe

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijenkastkever: alarm !

Bericht door Frans vanTongeren » do 27 mar 2003, 17:39

Meer weten over de 'small hive beetle'
Kijk in 'BIJEN' van maart '99 blz. 69 en
in 'BIJEN' van september '02 blz. 234
-
Een imker uit Canada vertelde mij dat beroepsimkers de opeenvolgende dracht nareizen
van het zuiden van de V.S. naar het noorden. Ze namen op die wijze de kevers mee.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bijenkastkever: alarm !

Bericht door Ria van den Berg » do 27 mar 2003, 22:49

Hallo Henk,
Gelukkig weet ik nog niet of de small hive beetle makkelijker te bestrijden is dan varroa. Maar in de zuidelijke staten schijnen ze echt een plaag te zijn in de volken. Nu horen we dat ze in het noorden vooral een plaag zijn in de honinghuizen.
Frans, een deel van de imkers in de V.S. overwintert in het zuiden (Florida b.v. waar de kever het eerst is gevonden). Daarna gaan ze b.v. blueberries bestuiven in Maine (N.W.) en daarna voor honing naar het noorden van de staat New York. Een groot gebeuren is ook de amandelbestuiving in Californie, veel van die volken gaan daarna naar de appels in Washington state en daarna naar de Dakota's. Er wordt dus veel met bijen gesleept en dat is de manier om plagen te verspreiden. Hier in de Peace gaan veel collega's met hun volken naar British Columbia om de extreme winters te ontvluchten. Zo vond men in Alberta ook de eerste varroas in de Peace en vandaar verspreidden ze zich naar het zuiden en oosten. Er was vorig jaar nog steeds een gebied in het noordoosten varroa vrij, omdat de bijenhouders daar een quarantaine regeling hebben.
In American Bee Journal stond een leuk artikel over hoe de bijen de kevers gevangen houden. Maar de kevers worden wel door de bijen gevoerd. Als de bijenhouder in de kasten gaat werken, verstoort hij de gevangenis en daarmee wordt verklaard dat juist dan de kevers de grootste schade doen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkastkever: alarm !

Bericht door J A Verwijmeren » wo 16 apr 2003, 13:05

Op 14-04-2003 gestart met verenigen, zwarte ramen verwijderen e.d.
Tot mijn grote schrik zag ik op de ramen van mijn zwager die juist een kast aan het behandelen was een kevertje lopen op een raam dat juist uit de kast kwam, wat aan de beschrijving en de foto van bovenstaand artikel voldeed.
De dekschilden waren niet zoals op de foto glad maar een beetje geribbeld, vlug dat kevertje gepakt en doodgedrukt.
Achteraf was dit geen goede reactie had hem liever bewaard maar ja de schrik deed me de kever onmiddellijk doden.

Heeft iemand een idee of het om de bewuste kever gaat?
Hij heeft het zelfde uiterlijk en grote als op de foto.

Groeten Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten