Small hive beetle Aethina Tumida

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Jaap van Vliet » zo 31 aug 2003, 17:29

Ik ben onlangs door een imker uit Frankrijk benaderd met het verzoek een 1000 tal moeren afkomstig uit Texas in Nederland te importeren en vervolgens bij zijn bedrijf af te leveren. Dit omdat in Frankrijk een importverbod geld van bijen zonder gezondheidsverklaring m.b.t. genoemde parasiet. Nederland heeft blijkens mijn informatie nog niet een dergelijke beperking terwijl voor de europese commissie een verordening met een dergelijke strekking in voorbereiding is. Gezien het grote belang van het volledig kunnen afgrendelen van E.E.G. landen voor import van ongecertificeerde moeren heeft Frankrijk blijkbaar net als Belgie reeds zelf importbeperkende maatregelen getroffen. Eigelijk zou de VBBN namens imkerend Nederland deze problematiek aan de orde moeten stellen bij de regering maar ik krijg de indruk dat dat niet is gebeurd.
Is het iemand bekend of en zo ja in hoeverre Nederland ook voornemens is op korte termijn zijn grenzen voor mogelijke import van deze parasiet te sluiten? Of de VBBN of PPO bijen initiatieven in deze richting ontwikkelt
Ik ben benieuwd naar enige reactie.
mvg. Jaap van Vliet

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Henk Klok » zo 31 aug 2003, 18:20

In Bijen van 7/8 2003, pagina 215, staat een oproep van de bedrijfsraad voor Bijenhouderij om in afwachting van een wettelijk verbod geen bijenvolken en koninginnen in te voeren.
Een verzoek tot verbod van invoer is op 7 april 2003 aan minister Veerman gedaan.
Ik hoop dat je niet op de vraag van deze (achterbakse) Franse imker bent in gegaan!

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Hennie Peters » zo 31 aug 2003, 20:16

Je kunt beter de indruk wekken dat je de moeren besteld hebt.
Als je onmiddelijk nee zegt dan gaat hij het via een andere weg proberen.
Tegen de tijd dat hij erachter komt dat de moeren via deze weg niet komen zijn we een seizoen verder.

Op die manier neem je die fransman tegen zichzelf in bescherming. :D

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Ed Pieterse » zo 31 aug 2003, 21:37

Beste mensen,

Met de stichting "De Duurzame Bij" krijg ik veel moeren uit het buitenland om te testen e.d..
Ze komen allemaal via de Duitse onderzoeksinstituten en desondanks dood ik alle begeleidende bijen. Dat is eigenlijk overbodig want alles is gescreend. Pas ook nog wat moertjes uit Ljubljana meegenomen, ook via de universiteit daar.
We willen natuurlijk geen gekke dingen in ons Nederlandje, maar je kunt ook overdrijven. Bovendien als er in Duitsland iets mis zou gaan ontkomen wij er ook niet aan. We zijn wat een hele hoop zaken betreft aangewezen op de kennis en het materiaal van de Duitse instituten, want PPO-bijen heeft geen geselecteerd materiaal.

De folder over Varroabestrijding van PPO-Bijen was bepaald niet uitputtend wat de bestrijding van de Varroa betreft.
In Ljublana op de Expo van de Apimondia werd verteld dat 80% van de imkers graag strippen met diergeneesmiddel gebruikt en dat er nu zelfs gezegd wordt dat als ieder land 3 soorten toelaat de resistentie van de mijt snel over is. Ook in Nederland is me verteld (Bijenhuis)is 80% van de imkers geporteerd van diergeneesmiddelen gezien de verkoop van indertijd Apistan. Dit middel wordt afgeraden te gebruiken de komende 3 jaar, dan kan het weer gebruikt worden. De resistentie zou dan over zijn. Ik wil dit niet promoten, maar het afkeuren doe ik zeker niet.

Ik zou graag willen dat er een bij was die geen middelen of bijzondere bedrijfsmethoden nodig had tegen de Varroa. Daar wordt onderzoek naar gedaan en dat vergt tijd. Oproepen om mee te helpen hebben 1 man opgeleverd, die wilde helpen. Bovendien zijn er volgens overlevering zelfs Nederlandse wilde bijen die niet behandeld hoeven te worden. Maar een oproep om 4 van die volken te leveren voor onderzoek bleef onbeantwoord. Ik wil wel eens weten waarop die resistentie berust. Het probleem van de Hollandse bij is dat hij niet homogeen van eigenschappen is en dus moeilijk te vergelijken met bijen die wel homogeen van eigenschappen zijn. Tot de tijd dat onderzoek aan de Duitse instituten en de stichting "De Duurzame Bij" wat oplevert zullen we wat moeten. Volgens mij is ook mierenzuur ook nog niet toegelaten of heb ik dat mis? Laten we niet roomser proberen te zijn als de paus.
Trouwens die kever is met Coumafos te bestrijden. Ook weer zoiets, het is een reeel groot gevaar, maar wie heeft er al wat aan een eventuele bestrijding gedacht. Ik doe ook liever niets in de kasten, maar als je zo'n 70 á 80 kasten beheert lijkt me de darrenraatmethode iets te tijdrovend om van de andere nadelen maar te zwijgen.

Ik weet dat ik niet volledig ben met dit relaas, maar ik begin antiperistaltische neigingen te krijgen van die fundamentalisten in de bijenhouderij. Laat een ieder die het anders wil nu eens zijn gang gaan en probeer niet je mening aan een ander op te leggen, dat doe ik ook niet al heb ik een nadere mening als die fundamentalisten en wereldverbeteraars.

Ed Pieterse

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Hennie Peters » zo 31 aug 2003, 22:55

Trouwens die kever is met Coumafos te bestrijden.
Ed, weet je zeker dat die antiperistaltische neigingen niet komen van die gifzooi die jij met zoveel elan promoot.

Zeg jij hiermee: "Laat die kever maar komen, het gif hebben we al klaar liggen" ?

Of heb ik je bericht verkeerd gelezen ?

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Henk Klok » zo 31 aug 2003, 23:00

Ed,
Ook weer zoiets, het is een reeel groot gevaar, maar wie heeft er al wat aan een eventuele bestrijding gedacht.
Zorgen dat 't niet 't land in komt? Ik weet niet wie volgens jou de fundamentalisten zijn, maar als 't even kan zou ik er voor kiezen om zo min mogelijk risico te lopen, en dus kijken waar de kever zich bevindt, en goed op de import uit die streken te letten.
Norit helpt bij darmklachten :wink:


Bijgewerkt door - hklok op 31/08/2003 23:03:15

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Ed Pieterse » ma 01 sep 2003, 09:50

Beste Hennie en Henk,
Zoals je zou kunnen weten, behandel ik al meer als 2 jaar niet en ben ik tegen gebruik van diergeneesmiddelen als dat niet nodig is. De sterfte van niet behandelde volken is zeer groot, tot nu toe heeft geen een Carnica dat overleefd en slechts een paar Primorsky konden de Varroadruk aan.
Maar het is helaas zo dat 80% van de bijenhouders dit wel wil omdat dat veel gemakkelijker en effectiever is als lapmiddelen als Darrenraatmethode en mierenzuur. Het eerste bericht is er al op dit forum dat het niet erg effectief is en of dit een resistentieverschijnsel is weet ik niet, maar laat iedereen opletten.
Ik wil geen lapmiddelen promoten, maar goede effectieve middelen. Zijn we niet wat hypocriet als we zelf de beste middelen gebruiken als we een plaag op onze huid hebben, maar geld dat dan niet voor onze bijen? De gevaren van residuen zijn zo klein dat men ze kan verwaarlozen. Het enige waarvoor je bang mag zijn is de imker die het niet juist gebruikt.

Als je ieder jaar een ander middel gebruikt krijg je geen resistentie, daarom overleeft de mens allerlei ziekten, die daardoor de kans niet krijgen ook resistent te worden. Maar het blijft moeilijk en we hebben steeds andere middelen nodig.

Natuurlijk hebben we geen behoefte aan die kastkever, maar er worden hele volken naar de EU gestuurd en ik heb mijn twijfels er over of die wel gescreend worden met de juiste middelen en op de juiste manier.
De beroepsimkerij wil volken, want de sterfte van volken is groot door verkeerd gebruik van diergeneesmiddelen. Daardoor komt ook de gewone imker in de knel. We moeten wel realistisch blijven.

Als we nu eens allemaal (diegenen die dat willen) elk jaar hetzelfde middel gebruiken en dat 3 jaar achterelkaar steeds met een ander middel doen. Dat is beter als middelen door elkaar te gebruiken door iedere imker iets anders.

En zorgen dat het niet in ons land komt is een prachtige uitspraak, maar als je de biologie van die kever op dit forum leest weet je dat zoiets onmogelijk is. En dat als die kever eenmaal in Europa is, wij er ook mee te maken krijgen.

Ed Pieterse

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Henk Klok » ma 01 sep 2003, 10:20

Ed,
Het enige waarvoor je bang mag zijn is de imker die het niet juist gebruikt.
knip..
Helemaal mee eens.
En zorgen dat het niet in ons land komt is een prachtige uitspraak, maar als je de biologie van die kever op dit forum leest weet je dat zoiets onmogelijk is. En dat als die kever eenmaal in Europa is, wij er ook mee te maken krijgen.
Misschien heb je gelijk, en ben ik te hoopvol gestemd. Het zou mooi zijn als Europa gespaard zou blijven voor de beetle d.m.v. een import stop uit besmette gebieden. Het is voor mij, en dat geldt de meeste imkers denk ik, een vervelende bijkomstigheid dat je je met het bestrijden van allerlei ongewenste beesten moet bezighouden terwijl je dacht met bijen om te gaan. Maar goed, dat is geen reden om je kop in het zand te steken.

Groeten,

Henk

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Jaap van Vliet » ma 01 sep 2003, 11:17

Een zeer interessante discussie die ik met belangstelling volg overigens. Uiteraard ga ik die moeren niet invoeren uit een besmet gebied maar dat ga ik inderdaad niet tegen betrokken Franse imker zeggen die overigens even niets meer van zich laat horen. Mogelijk heeft die meer contacten geraadpleegd en zijn de "lieve Heersbeestjes" al onderweg naar een ander EEG land dat zijn grenzen nog niet heeft gesloten.
Met dat al heb ik overigens nog steeds geen antwoord op mijn gestelde vragen nl. of de VBBN of een andere ons vertegenwoordigende organisatie reeds bij de "regering" dit probleem heeft aangekaard met het verzoek ook hier importbeperkende maatregelen te nemen. Is iemand daarvan op de hoogte?
mvg. Jaap

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Small hive beetle Aethina Tumida

Bericht door Henk Klok » ma 01 sep 2003, 15:40

Een verzoek tot verbod van invoer is op 7 april 2003 aan minister Veerman gedaan.
Dit was een verzoek van de in een eerder bericht genoemde bedrijfsraad.
Er dus wel iets ondernomen.
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten