Voeren en Varoa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Voeren en Varoa

Bericht door Jaap van Vliet » zo 07 sep 2003, 00:02

Ik ben benieuwd of iemand van de forumleden dezelfde ervaring heeft als ik m.b.t. het volgende.
Ik heb mijn volken voor het voeren eerst een bierviltje met 84% mierenzuur gegeven bovenop de bovenbak. Ik heb normaliter nauwelijks varoaval op mijn onderlade gezien maar om zeker te zijn toch maar even wat mierenzuur dus. Dit resulteerde na een dag in de meeste volken in een 10 tot 20 tal mijten die op de onderlade te zien waren.
Vervolgens heb ik het (inmiddels reukloze) bierviltje verwijderd en heb de voerbak opgezet met een suiker/wateroplossing van 1:1 (ja ik weet het moet 2:1 zijn maar heb me dit keer vergist).
Bij inspectie van de onderlade de volgende dag merkte ik bij een aantal volken een verhevigde Varoamijtenval op de onderlade. Uiteraard zal ik e.e.a. nog kritisch blijven volgen maar vond dit interessant genoeg om jullie hierop te attenderen en te vragen hier ook eens op te letten. Het is immers voederseizoen. Indien de verhoogde varoaval inderdaad samenhangt met het voeren zou dit kunne worden verklaard door de meer intensieve contacten tussen de bijen bij het uitwisselen van het opgenoemen suikerwater. Laat ik echter niet op de feiten vooruitlopen en zien hoe e.e.a. zich verder ontwikkelt.
mvg. Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten