Mondkapje P2 eenmalig gebruik ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Mondkapje P2 eenmalig gebruik ?

Bericht door heidecap » zo 07 sep 2003, 21:20

Voor de varroa bestrijding gebruik ik momenteel mierezuur via de Nassenheider verdamper.
Volgens de folder wordt er o.a. een mondkapje P2 aanbevolen.
Als ik vervolgens de gebruiksaanwijzing hiervan lees, staat er dat hij slechts e e n malig gebruikt mag worden ...
Dat wordt een dure hobby !, bij elk bezoek aan mijn volkjes een nieuw kapje ?
Klopt dit wel ? E e n malig gebruik ?
Wie kan er iets over vertellen ?

Thomas

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mondkapje P2 eenmalig gebruik ?

Bericht door kole.amj » zo 07 sep 2003, 23:10

Heidecap
Op de gebruiksanwijzing staat eenmalig en dan is het eenmalig
ter bescherming van jezelf.Het is mogelijk de kap vaker te
gebruiken maar dan is dat voor eigen verantwoordelijkheid.
In dit geval werk je met MIEREZUUR en dat is als damp iets
anders dan zuurstof.Dus wees voorzichtig en de gebruiksaanwijzing
is wettelijk verplicht en niet voor niets.
Groeten
A-3

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mondkapje P2 eenmalig gebruik ?

Bericht door Hennie Peters » ma 08 sep 2003, 07:44

Thomas,

Waarschijnlijk staat er ook nog in de handleiding dat je er een veiligheidsbril en handschoenen bij moet gebruiken.
Meestal is dat het geval bij zuren. Sommige zuren zijn op z'n minst irritant als je die in de ogen krijgt. Geconcentreerd zwavelzuur brandt zelfs door de huid om maar niet te spreken over wat er kan gebeuren als je dat in je ogen krijgt.
Mierenzuur is chemisch gezien net zo iets als azijn, het is in de vorm zoals het wordt gebruikt bij het imkeren alleen aanzienlijk meer geconcentreerd.
Ik heb het zelf nog pas een keer gebruikt. Toen ben ik buiten in de wind gaan staan en heb de verdamper gevuld door het met gestrekte armen erin de gieten. Omdat er een schaalverdeling op de verdamper staat ben je geneigd er met je neus bovenop te zitten bij het vullen, probeer dat te voorkomen. Het is niet gezond om het zuur in te ademen, vandaar het vullen met gestrekte armen buiten in de wind (of met het voorgeschreven kapje).
Ik zou de verdamper in ieder geval buitenshuis vullen.
Wat is de zin van een kapje als de lucht binnenshuis verzadigd is met mierenzuur en je dan een minuut later het kapje weer afzet ?
Ik kan me voorstellen dat men bij detailverkoop de uiterste bescherming voorschrijft om zichzelf te beschermen tegen boze klanten.
Bij heel veel andere middelen moet je het ook serieus nemen. In het geval van mierenzuur neem ik het met een korreltje zout.

groet,
Hennie

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mondkapje P2 eenmalig gebruik ?

Bericht door Peter Bal » ma 08 sep 2003, 18:54

Voor de varroa bestrijding gebruik ik momenteel mierezuur via de Nassenheider verdamper.
Volgens de folder wordt er o.a. een mondkapje P2 aanbevolen.
Als ik vervolgens de gebruiksaanwijzing hiervan lees, staat er dat hij slechts e e n malig gebruikt mag worden ...
Dat wordt een dure hobby !, bij elk bezoek aan mijn volkjes een nieuw kapje ?
Klopt dit wel ? E e n malig gebruik ?
Wie kan er iets over vertellen ?

Thomas
Hallo Thomas,
dit lijkt mij niet te kloppen. Een P filter is een (P)van Partikel filter. Deze zijn verkrijgbaar in P1, P2 en P3.
Damp van mierenzuur waait daar gewoon doorheen.
Als je adembescherming nodig zou hebben (ik zorg er voor dat ik de wind in de rug heb bij het overhevelen van de jerrycan naar de fles dan zou je aan een koolfilter moeten denken.
groeten,
Peter







Peter

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mondkapje P2 eenmalig gebruik ?

Bericht door heidecap » ma 08 sep 2003, 21:50

Collegae, bedankt voor jullie raktie!, maar nu snap ik er geen fluit meer van !
De aanbeveling voor een P2 kapje haal ik rechtstreeks uit de folder voor varroa bestrijding van PPO-bijen die de meesten van ons bezitten. Als zij een P2 kapje adviseren zullen ze wel weten waar ze het over hebben.

Het ging mij meer om het chemische WAAROM je een kapje maar 1 keer mag gebruiken ?


Thomas

City2000
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mondkapje P2 eenmalig gebruik ?

Bericht door City2000 » ma 08 sep 2003, 23:47

Nou wat ik hier uit heb opgemaakt is dat het kapje maar 1 keer gebruikt kan worden, omdat tijdens het gebruik giftige gassen worden opgenomen in het kapje. Aangezien het ook schadelijk voor ons kan zijn is het niet verstandig om een al eerder gebruikt kapje om je neus te doen waar dan waarschijnlijk/misschien giftige gassen in zitten die je dan inademt.



Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mondkapje P2 eenmalig gebruik ?

Bericht door Peter Bal » di 09 sep 2003, 23:08

Collegae, bedankt voor jullie raktie!, maar nu snap ik er geen fluit meer van !
De aanbeveling voor een P2 kapje haal ik rechtstreeks uit de folder voor varroa bestrijding van PPO-bijen die de meesten van ons bezitten. Als zij een P2 kapje adviseren zullen ze wel weten waar ze het over hebben.

Het ging mij meer om het chemische WAAROM je een kapje maar 1 keer mag gebruiken ?


Thomas

Hallo Thomas,
ik keek vandaag nog even in het chemiekaartenboek. In Nederland toch wel geaccepteerd als standaard.
De informatie is de volgende:
chemiekaartenboek 2001, Mierenzuur.
adembescherming: combinatiefilter type BE
B= bij anorganische gassen en halogenen als chloor, zwavelwaterstof,
cyaniden.
E= bij anorganische dampen en zure gassen als zwaveloxiden en zoutzuur.

Ik ben er toch vrij zeker van dat een stofmasker geen enkele zin heeft bij het werken met mierezuur. Je kunt (voorzichtig uiteraard) eens kijken of je het zuur kunt ruiken door een (goed opgezet!) mondkapje.

succes,
Peter


Peter

Wim Vos
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 mar 2003, 15:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Mondkapje P2 eenmalig gebruik ?

Bericht door Wim Vos » wo 10 sep 2003, 13:23

Blijkbaar is het werken met toegelaten chemische middelen niet geheel zonder risico.
Daarbij nog de Nederlandse mentaliteit om te bezuinigen op beschermingsmiddelen en de familie van imkerend Nederland moet maar afwachten of vader de winter wel haalt.

Zwaar giftige zuren moeten met gestrekte armen vanuit onhandige verpakkingen in speciaal hiervoor ontworpen kistjes en doosjes worden gegoten. Let u daarbij vooral wel even op de windrichting, en ademt u dan in door het bijgeleverde filter P2. P2 is goed genoeg. U werkt immers toch al met gestrekte armen. Bovendien hadden we daar nog een partij van die stofmaskertjes liggen. Volgend jaar stappen we over op de echte BE filters. Doet u maar liever niet meer dan 1 behandeling met een P2, dan kunnen we u des te sneller aan iets beters helpen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten