Heerlijk, helder Heineken?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Heerlijk, helder Heineken?

Bericht door wilde » do 18 sep 2003, 19:09

Sedert december vorig jaar deed ik nauwelijks iets aan varroabestrijding. Wel heb ik tussendoor af en toe darrenraat uitgesneden om mijten te zoeken. Het viel niet mee om ze te vinden. Dat leek redelijk gunstig. Toch wilde ik nog meer zekerheid.

Als schokmethode heb ik alle volken onlangs boven op de raten een bierviltje met 10 ml. mierenzuur 65% gegeven. Na een dag heb ik daar opnieuw 10 ml op gedaan. Dat ging goed met het nog aanwezige hulpstuk dat ik vroeger bij het toedienen van Perizin gebruikte. Er staat een duidelijke schaalverdeling op en je kunt zo 5 volken achter elkaar behandelen.

Ik vond na een paar dagen gemiddeld 50 tot 150 mijten. Dat viel dus reuze mee. Misschien was de dosering te laag en had ik het wat langer moeten volhouden, maar dat vond ik nu niet nodig. Eind december ga ik opnieuw oxaalzuurverdamping toepassen als het weer het toelaat (boven 2°C).
[img]../beeld/a/albertdewilde/albert_biervilt01d.jpg[/img]

Dat de bijen geen liefhebber zijn van het merk Heineken lieten ze wel duidelijk zien. Er zijn in een paar dagen tijd dikke lagen propolis op aangebracht. Ze wilden het mierenzuurprobleem kennelijk zo oplossen, want slechts 1 volk had een klein stukje van het viltje afgebeten. Misschien was het nog wat te vroeg en zouden ze dat uiteindelijk wél geheel hebben gedaan. Onderstaand enkele 'gepropoliseerde' viltjes.

Groetend, Albert de Wilde

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Heerlijk, helder Heineken?

Bericht door Frans vanTongeren » do 18 sep 2003, 20:37

Dag Albert,
Je zou de witte onderzijde van het viltje bespoten moeten hebben met mierenzuur.
Die zijde is blank en ongeverfd en geeft daardoor het mierenzuur beter af. De bijen blijven langer uit de buurt; het mierenzuur kan daardoor beter 'in actie' komen.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Heerlijk, helder Heineken?

Bericht door wilde » do 18 sep 2003, 21:30

Je zou de witte onderzijde van het viltje bespoten moeten hebben met mierenzuur.
Frans, dat heb ik ook juist gedaan: het viltje lag met de witte zijde omhoog. De kleurzijde lag dus op de raten en daar hebben ze al die propolis op gesmeerd. Misschien is het inderdaad niet alleen de verkeerde lucht van het mierenzuur, maar ook de kleurstof van het Heineken-embleem. Daar heb ik niet aan gedacht, maar kranteninkt vinden ze ook niet lekker, dus dat is misschien wel de hoofdreden. Smeren ze de verdampers die in de handel zijn dan niet in?
Groetend, albert

sake
Berichten:8
Lid geworden op:di 13 aug 2002, 21:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heerlijk, helder Heineken?

Bericht door sake » do 18 sep 2003, 21:51

Beste Wilde,

de verdampers in de handel worden bij mij wel degelijk ingekit. Mijn volken zijn aardige propoliskitters. Voor de inwintering zijn de verdampers die ik er in hing aan de broedkant volledig dichtgekit. Nu na de inwintering (dus de tweede maal dat de verdampers er in hangen) heb ik de verdampers andersom gehangen.
Waarschijnlijk zijn de verdampers dus over twee weken volledig 'dichtgemetseld'.

groet, Sake.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Heerlijk, helder Heineken?

Bericht door Frans vanTongeren » do 18 sep 2003, 22:29

Hoi Albert,
Ik snap niet waarom je de witte, ingespoten zijde niet op de raten hebt gelegd; dus andersom dan je gedaan hebt!
(Zo doe ik het tenminste.)

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Heerlijk, helder Heineken?

Bericht door wilde » do 18 sep 2003, 22:42

Ik had geen zin om de viltjes iedere keer om te keren. Het zuur zakt vanzelf had ik begrepen.
Ik heb 3 dagen na de laatste inspuiting de viltjes weggehaald en er toch nog even aan geroken. Dat moet je dus niet telang doen, want het was nog behoorlijk zuur in de neus. Toch liepen de bijen er gewoon op.
Groetend, albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heerlijk, helder Heineken?

Bericht door heidecap » do 18 sep 2003, 23:10

Ik snap er geen fluit van : ik ben al ruim 2 weken aan het behandelen met mierezuur middels de Nassenheider verdamper, maar het wil maar niet vlotten. Hoewel er wel genoeg mijten vallen op de lade van mijn twee kasten (tientallen per dag), wil het met de verdamping maar niet vlotten.
In mijn bastaardvolkje (wat zwaar besmet is met Varroa en bevangen is door het Deferred Wing Virus) heb ik nog ongeveer 30% van de 200 ml over. In mijn Buckfastvolk is dat iets minder dan 25%.
Ik heb me voorgenomen om zaterdag te stoppen met de NH verdamper en dan de bovenbeschreven Freddy-Shock methode toe te passen met Grolsch bierfiltjes.
Deze zal ik dan maandag weer verwijderen (ik hoop dat 2 dagen hangen lang genoeg is) om verder te gaan met inwinteren.
Volgend weekend tenslotte wil ik nog een keer de gehele mierezuurbehandeling via de NH verdamper herhalen.
De folder schrijft immers een aantal dagen rust voor tussen twee behandelingen.
Weet iemand waarom deze pauze nodig is ?

Thomas

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Heerlijk, helder Heineken?

Bericht door Harmen vd Ende » ma 22 sep 2003, 22:34

Ik weet niet of dit bij dit onderwerp past, maar ik denk ik zet het hier maar bij.
Ik heb de folder van PPO bijen erop nageslagen en ik wil nog een mierenzuur behandeling toepassen. Ik ben in het bezit van Nasserheide verdampers. Verder ik heb inmiddels Sorbo doekjes gekocht. Dus ik kan aan de slag. Ik heb echter nog twee volken die ik pas woensdag kan gaan in winteren tel hier 14 dagen bij op, dan zou ik pas na 10 oktober kunnnen beginnen met mierenzuur behandeling. Of kan ik toch gelijk voeren en varroa behandeling geven (nasserheide of Sorbo doekje, of bierviltjes)
Graag advies

Groeten Harmen


Het huis stinkt naar zweetvoeten van de Zeeaster honing(lekkere zweetvoeten)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Heerlijk, helder Heineken?

Bericht door Hans van der Post. » ma 22 sep 2003, 23:40

Zou maar eerst inwinteren, en dan die "sorbo doekjes" opleggen.
Bij lagere temp. kan je 85% mierezuur gebruiken.

Jammer dat ik niet een potje "Zweetvoeten" kan halen.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten