Varoabestrijding Celle lezing

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap van Vliet
Berichten:51
Lid geworden op:ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Varoabestrijding Celle lezing

Bericht door Jaap van Vliet » do 23 okt 2003, 14:19

Varoatose

Lezing Guido Eich (bienenzuchtberater in Celle) dd. 11/10/03

Onderstaand geef ik ongekuist enkele aantekeningen die ik op bovenstaande lezing op de leraren bijscholingsdag in Utrecht maakte.

In de winter op de bodemplank:
- wasmul
- eitjes
- wasdeksels
- lichtgekleurde varoa's
Indien dit niet aanwezig is heb je grote kans dat er geen broednest is.

Bij sterk aangetast volk dat te weinig de cellen meer kan poetsen kun je de varoa-poepjes tegen de zijkant van donkere raat zien.
Als er Varroa op de bij zit weet je zeker dat aan de onderzijde (moeilijker te reinigen voor de bijen) er nog veel meer zitten.
Bij aangetast volk liggen er op de bodemplank naast dode onvolwassen/kleine bijtjes ook darren met ondoorzichtige(schimmelinfectie) + kleine vleugels.

Bestrijding het gehele jaar door! I.p.v. 1 X per jaar.
Om de twee weken darrenraat verwijderen en in hangen. Je kunt de darrenraat verwijderen zodra alle cellen belegd zijn want dan zit de mijt er ook al in. Het hoeft dus niet allemaal gesloten broed te zijn. Leg de raat vervolgens in de diepvries. Na ontdooien kun je deze gewoon weer in hangen. De bijen verwijderen alle dode broed en maken raat weer schoon, bovendien blijft eiwit voor het volk zelf bewaard.. Bedenk dat 85% van alle Varroa in de raten zit.

In het voorjaar kun je zodra de eerste gepoetste speeldoppen zich vertonen een stuk of wat (1 tot 3 stuks) ramen met gesloten broed wegnemen. Deze bevatten nu 80% van de in het volk aanwezige Varroa. Deze ramen met gesloten broed stop je bij elkaar in een broedbak met wat bijen om dit broed warm te houden. Deze kast zit dus vol met Varroa's waarvan na 3 weken 50% steriel wordt vanwege de drie weken broedpauze. Je kunt bovendien op dit volk alle overige gangbare bestrijdingsmiddelen toepassen want er zit nog geen honing in.
Bovendien houdt je op die manier het zwermen tegen en je kweekt gezonde sterke Varroa arme volken.

Een van die bestrijdingsmiddelen is het besproeien (onder hoek van 45 graden) van alle raampjes met een 15% melkzuur oplossing .

Als de darrenslacht (veel losse onderdelen zoals pootjes/vleugels) moet je gaan voeren. Slechte voeropname kan betekenen dat het volk erg is aangetast evenals een overdaad aan wespen.

Een door Varroa aangetaste bij heeft open wonden die niet meer helen. Virussen en bacterien kunnen hierdoor makkelijk binnendringen. Bijen verdrinken in het voer dat op deze wijze verder besmet raakt en ook andere bijen weer aantast.

Varroa behandeling kun je het beste gelijktijdig met je buren imkers doen anders blijft de kans op wederzijdse besmetting aanwezig.

Mierenzuurbehandeling doe je het best met 60% oplossing die tevoren sterk is gekoeld. Leg een keuken doekje bovenop de raten en spuit 20ml/broedkast op het midden van dat doekje. Doe daar afdichtend folie overheen en dicht zo mogelijk ook de bodem af. Op deze manier verspreid de damp zich gelijkmatig en langzaam en voorkom je paniekreacties (inballen moer). Deze behandeling binnen acht dagen 2 X uitvoeren en dat zowel voor als na het voeren. Liefst bij warm weer.

Check in November de varoaval op de bodemplank:
indien 1 mijt/dag na melkzuurbehandeling is er geen probleem.

Jaap van Vliet (vrijdag 17 oktober 2003)

Ik heb dit verhaal ter controle/aanvulling naar dhr, Guido Eich gestuurd en kreeg onderstaand diens volgende reactie:

Hello Mr. van Vliet,
I am astonished about your very good varroaessay about my lectur. There are no mistakes and you can give it to your beekeepers. Iam sorry to tell you that there is no publishing about these lesson from my way, therefor I cannot give any picture (diapositive) before it will be.
You must extract some brood at the beginning (first week) of the "Rapstracht" from the varroa infested hive. The right moment is when the queencells are polished and there is no life ( Eggs, larvae, puppae). It is two weeks before the swarming act.

If you had any questions about varroosis you can mail any tim

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Varoabestrijding Celle lezing

Bericht door heidecap » do 23 okt 2003, 17:00

Jaap, bedankt voor deze nuttige extra informatie.
Je schrijft o.a. :

"Deze ramen met gesloten broed stop je bij elkaar in een broedbak met wat bijen om dit broed warm te houden. Deze kast zit dus vol met Varroa's waarvan na 3 weken 50% steriel wordt vanwege de drie weken broedpauze. Je kunt bovendien op dit volk alle overige gangbare bestrijdingsmiddelen toepassen want er zit nog geen honing in."

1) Wat bedoel je met steriel worden ?
2) Moet je deze bak vol met ellende niet gewoon afzwavelen ?

Groeten, Thomas

Jaap van Vliet
Berichten:51
Lid geworden op:ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Varoabestrijding Celle lezing

Bericht door Jaap van Vliet » za 25 okt 2003, 17:35

[quote]Jaap, bedankt voor deze nuttige extra informatie.
Je schrijft o.a. :

"Deze ramen met gesloten broed stop je bij elkaar in een broedbak met wat bijen om dit broed warm te houden. Deze kast zit dus vol met Varroa's waarvan na 3 weken 50% steriel wordt vanwege de drie weken broedpauze. Je kunt bovendien op dit volk alle overige gangbare bestrijdingsmiddelen toepassen want er zit nog geen honing in."

1) Wat bedoel je met steriel worden ?

Als de Varoa langer dan drie weken geen gesloten broedcellen heeft om zich in voort te planten worden de vrouwtjesvaroa blijkbaar steriel.
2) Moet je deze bak vol met ellende niet gewoon afzwavelen ?

Als de gangbare bestijdingsmethoden zinvol zijn, dan is afzwavelen wel heel erg rigoreus. Blijkens de praktijk in Celle hoeft dat dus niet!


Kan je doen

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varoabestrijding Celle lezing

Bericht door lamheuv » zo 26 okt 2003, 16:00

Hallo heren,
Even wat recht zetten. Volgens mijn informatie is bijenvoorlichter Guido Eich verbonden aan het instituut Oldenburg (Neder-Sachsen, Duitsland).

In mijn aantekeningen staat, dat er een aantal gesloten broedramen uit de kasten gehaald worden en dat deze gezamenlijk in een kast gehangen worden.
Deze methode zou de hoofdvolken ontlasten van een te grote Varroamijtendruk en tevens zwermvertragend werken.
In de verzameling van gesloten broedramen liet hij, volgens mij (ik kan het niet terug vinden in de aantekeningen), wel een dop aantrekken, omdat een volk een moer nodig heeft, wil het zich goed voelen. Eer dat de moer aan de leg is duurt het ongeveer 3 a 4 weken. Dus een periode dat er geen nieuw broed komt. Een periode dat er b.v. behandeld kan worden met Thymol. Er wordt in deze kasten geen hoge honingopbrengst verwacht om te kunnen slingeren.

Het nu volgende stukje is genomen uit het blaadje 'Varroa bestijden'

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Varoabestrijding Celle lezing

Bericht door kole.amj » zo 26 okt 2003, 17:45

Dames.Heren.

Deze zomer heb ik met weinig succes geopperd gangbare mijten-
bestrijdingsmiddelen toe te passen op volken met ernstige problemen
met Varroa.
Omdat succes uitbleef probeer ik nu een nieuw idee.
Wat gebeurd er met de eitjes,larven mijten van Varroa als:
-- men een darrenraam na 2 weken uit het volk haalt,ongeacht status,
en dat buiten de kast legt(in de zon,of in een zak of in een bak)
zonder bijen gaan de open cellen niet dicht,dus....
--Het plekje van de darrenraten wordt opgevuld met een ander raam
met darrenraat.
--Men herhaalt deze eenvoudige operatie 3-4 keer.

Geen diepvries nodig,dus ter plekke handelen
-- Bij de 2de sessie kan men de eerste ramen toch weer gebruiken?

Hierbij komen geen chemische stoffen aan te pas.Tijdstip is niet zo
belangrijk en het werken is eenvoudig.
MAAR!!!!!! Mogelijk maak ik een klein denkfoutje.

Groet,
A-3

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Varoabestrijding Celle lezing

Bericht door Henk Klok » zo 26 okt 2003, 18:28

Wat gebeurd er met de eitjes,larven mijten van Varroa als:
-- men een darrenraam na 2 weken uit het volk haalt,ongeacht status,
en dat buiten de kast legt(in de zon,of in een zak of in een bak)
In de zon droogt de raat met inhoud uit lijkt me. Levert een plakkerige boel op. En misschien komen er nog ijverige bijen op het raam om te verzorgen...De varroa gaat uiteindelijk wel samen met het darrenbroed dood.
zonder bijen gaan de open cellen niet dicht,dus....
? Dus zou je gewacht kunnen hebben tot de cellen gesloten zijn. Hoe langer gewacht, hoe meer kans dat de cellen varroamijt bevatten. Kan het niet anders, dan haal ik ook ongesloten ramen weg. Dit jaar, met pijn in m'n hart, ook ramen waar deels werksterbroed in aanwezig was.
Ik gebruik geen vriesvak, maar snij de darrenraat meteen weg en/of voer het aan een haan die in de buurt rondloopt. Ook gesloten ramen pikt zo'n vogel trouwens keurig uit, maar dan moet je het raam wel ergens aan vastzetten.

Groet,

Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten