Nosema

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Pluym
Berichten:20
Lid geworden op:do 08 mar 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:
Nosema

Bericht door Pluym » za 31 jan 2004, 20:20

Hallo,

vroeger werden mijn bijen behandeld tegen nosema met behulp van fumidil B. Dit gebeurde jaarlijks preventief, waarbij de fumidil gemengd werd onder voederdeeg. (Het deeg werd in grote hoeveelheid gemaakt door een collega-imker voor de hele vereniging uit m'n dorp) Hiervan kreeg elk volk in het voorjaar ongeveer een kilo. Gezien het gevaar op residu's in de honing (en omwille van strengere controles en strengere normen) heeft de vereniging besloten om geen fumidil b meer te gebruiken. De vrees is nu dat bij een slecht najaar en slecht voorjaar bij een tekort aan stuifmeel de nosema grote schade zal aanrichten. De vraag is: hoe kan men nosema het beste voorkomen? bestaan er middelen die stuifmeel kunnen vervangen als er wegens slecht weer een tekort aan stuifmeel is.
Alvast bedankt

groeten

Maarten

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Nosema

Bericht door Ria van den Berg » ma 02 feb 2004, 02:00

De bijenhouders op de prairies voeren "patties". Dat zijn een soort hamburgertjes die je bovenop het volk legt. Er zit meestal een laag gehalte stuifmeel in en verder brouwerstgist en/of soja. Als je gaat naar http://www.honeybeeworld.com kan je daar een stuk over die patties vinden, weliswaar in het engels. Je kan ook je stuifmeelramen invriezen en in het voorjaar terug geven.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Steven B.Siebelink
Berichten:7
Lid geworden op:za 11 jan 2003, 23:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nosema

Bericht door Steven B.Siebelink » ma 02 feb 2004, 21:22

Pluym schreef:
Hallo,

vroeger werden mijn bijen behandeld tegen nosema met behulp van fumidil B. Dit gebeurde jaarlijks preventief, waarbij de fumidil gemengd werd onder voederdeeg. (Het deeg werd in grote hoeveelheid gemaakt door een collega-imker voor de hele vereniging uit m'n dorp) Hiervan kreeg elk volk in het voorjaar ongeveer een kilo. Gezien het gevaar op residu's in de honing (en omwille van strengere controles en strengere normen) heeft de vereniging besloten om geen fumidil b meer te gebruiken. De vrees is nu dat bij een slecht najaar en slecht voorjaar bij een tekort aan stuifmeel de nosema grote schade zal aanrichten. De vraag is: hoe kan men nosema het beste voorkomen? bestaan er middelen die stuifmeel kunnen vervangen als er wegens slecht weer een tekort aan stuifmeel is.
Alvast bedankt

groeten

Maarten
Als stuifmeelvervanger - met name in het vroege voorjaar - zou je kunnen voeren met 'Sojapoll' (bijv.gevoerd op een kartonnen eier-
schaaltje in een vogelkooitje + dak en eventueel aangelokt door middel van anijsolie ! ).- Steven B. Siebelink -

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Nosema

Bericht door Frans vanTongeren » ma 02 feb 2004, 21:47

Het Bijenhuis verkoopt Nectapoll.
Dat is een plakkaat van een kilo waar suiker en stuifmeel inzit.
Bruin van kleur is het en flexibel als deeg.

Pluym
Berichten:20
Lid geworden op:do 08 mar 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Nosema

Bericht door Pluym » vr 06 feb 2004, 12:10

Bedankt voor de reacties
het probleem is ook uitvoerig bij ons in de plaatselijke imkersvereniging besproken.
Nectapoll gebruik ik meestal om bevruchtingsvolkjes te voorzien van eten, collega's imkers zeggen dat de waarde van nectapoll echter niet veel verschilt dan van een klassiek deeg?
Sommige zijn ook van mening dat soja niet echt veel waarde heeft.
Maar misschien moet ik mij toch eens gaan verdiepen in die patties.

vriendelijke groeten,

Maarten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten