varoa bestrijding met "minerale olie"

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
varoa bestrijding met "minerale olie"

Bericht door Henkn » wo 28 apr 2004, 11:18

Hallo!

Bij het wat rondneuzen op bijen-internet-pagina's, kwam ik de volgende gegevens tegen. Jan Tempelman had het zelfs doorgelinkt staan op zijn eigen wepsaait: http://www.xs4all.nl/~jtemp/varroaOLIE.html

Misschien is dit item ook al eens in het nabije verleden op het forum ter sprake geweest, maar heb ik het gemist.

Mijn vraag: Is deze methode eens te proberen? Zou de bedenker van deze methode, (het bestrijden van varoa met minerale olie) gelijk hebben? En welke olie gebruik je dan? Mororolie?
En dan: Als deze methode werkt: Is het dan ook niet beter,gezien het niet-toxische karakter van dit middel?
Verder ook: Je hebt ook geen "gedoe" met darrenraten en het massaal vernietigen van darrenbroed, wat ik altijd nog steeds geen "bij-vriendelijke" methode vind.

Grts


Henk Noppe

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varoa bestrijding met "minerale olie"

Bericht door Hennie Peters » wo 28 apr 2004, 12:30

In het document http://www.xs4all.nl/~jtemp/Rodriquez.html wordt bij punt een van observaties na een jaar gesproken over minerale consumptieolie (Food grade mineral oil). Dit is iets anders dan motorolie. Henk zal dit dus wel humoristisch bedoelen: "En welke olie gebruik je dan? Motorolie?".

Maar welke minerale olie is dan geschikt voor consumptie ? Parafineolie misschien ? Jaren geleden heb ik een keer een programma gezien over een fransman die mayonaise maakte met parafineolie i.p.v. slaolie. Parafineolie wordt niet opgenomen door het lichaam en het gevolg is dat je lekker kunt schransen zonder dik te worden.

Hugo noemt ook nog "wintergreenolie" aan het eind van zijn vertaalde artikel. Wie kan vertellen wat dit voor olie is ?

Ik zou zeker niet met motorolie gaan experimenteren Henk. Daar zitten beslist zeer giftige bestandelen in.

groet,
Hennie

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varoa bestrijding met "minerale olie"

Bericht door Minne Bonnema. » wo 28 apr 2004, 19:25

Surf eens naar de site van de Eko-bijkers. http://www.bon.tmfweb.nl
In " Uit de praktijk " verhandeling over lavedelolie.
Minne.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: varoa bestrijding met "minerale olie"

Bericht door Lammert van Beek » do 29 apr 2004, 10:22

Hennie Peters schreef:
Hugo noemt ook nog "wintergreenolie" aan het eind van zijn vertaalde artikel. Wie kan vertellen wat dit voor olie is ?
Wintergreenolie is een etherische olie die wordt gewonnen uit wintergreen (latijnse naam: Gaultheria fragrans, familie Ericaceae of heidekruidfamilie). Wintergreen is een meerjarige altijd-groene plant, eigenlijk een heestertje, met leerachtige gekartelde blaadjes en witte bloemen. Wintergreen lijkt erg veel op de vossebes (Vaccinium vitis-idaea) en zou dus best eens een goede drachtplant kunnen zijn.
Voor wintergreen bestaat geen Nederlandse naam, waarschijnlijk omdat de plant uitheems is en dus tamelijk onbekend.
Meer informatie is o.a. te vinden op http://leden.tref.nl/~ruthcos/aroma/wintergreen.htm

Lammert van Beek

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varoa bestrijding met "minerale olie"

Bericht door Hennie Peters » do 29 apr 2004, 14:33

Bedankt voor je uitleg Lammert,

Wintergreen is dus net als lavendelolie geen minerale olie maar van plantaardige oorsprong. Ik was (nog) niet van plan om deze behandeling te gaan toepassen maar ben wel nieuwsgierig welke olie gebruikt kan worden.


groet,
Hennie

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: varoa bestrijding met "minerale olie"

Bericht door Kees Overeem » do 29 apr 2004, 18:34

De olie die Rodriques bedoeld is Wonderolie. Omdat deze olie van ricinuszaden komt wordt het ook wel ricinusolie genoemd. Een derde naam is Castorolie en hiermee wordt allemaal hetzelfde bedoeld. Deze olie is bijna de enige waarmee een fabrikant van levensmiddelen zijn machines mag smeren. Ook dit is dus olie van plantaardige oorsprong.
De werking zou zijn dat de tracheeen dicht gaan zitten met de olie en omdat bijen ook moeten 'ademen' door deze buizen is een zeer geringe dosering nodig.
Toch wil ik dit jaar een paar volken hiermee behandelen. daartoe denk ik vellen keukenpapier te doordrenken met de olie en die regelmatig op de volken te leggen. Waarschijnlijk werkt het alleen maar als je het hele jaar door heel regelmatig de olie toedient, volgens sommige bronnen elke veertien dagen. Dit is nogal bewerkelijk!

vr. groet;
Kees Overeem

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: varoa bestrijding met "minerale olie"

Bericht door Harmen vd Ende » vr 30 apr 2004, 22:26

Hallo Kees,

Mijn imker collega en vriend Ko Zoet heeft dit expirement ook twee jaar uitgevoerd zoals jij het beschrijft, hij gebruikte er ook nog knoflook en poedersuiker bij.
Tot mijn spijt[V] moet ik je meedelen dat ze deze tweede winter niet overleeft hebben, hij heeft alleen nog de volken die hij met thymovar behandeld heeft.

vriendelijke groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten