Bestrijdingsmiddelen en bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap van Vliet
Berichten:51
Lid geworden op:ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Bestrijdingsmiddelen en bijensterfte

Bericht door Jaap van Vliet » zo 30 mei 2004, 00:14

Trouw zaterdag 21 februari 2004
burengerucht Frankrijk
Pesticidenverbod na giftig bijenboek

'Als de bijen sterven, zijn de dagen van de mensen geteld", heet het laatste boek van Philippe de Villiers.
Deze ex-presidentskandidaat vormt, sinds zijn partij de MPF bij de laatste parlementsverkiezingen minder dan 1 procent van de stemmen kreeg, een eenmansfractie in de Assemblée Nationale. De Villiers is tevens president van het departement Vendée, aan de westkust, waar hij ook een pretpark exploiteert.
Met zijn boek vraagt De Villiers de aandacht voor een zaak die in Frankrijk al langer sleept: de gevaren van Gaucho en Regent TS, twee soorten landbouwgif. Bijen sterven daaraan, met hele kolonies tegelijk. En zoals, Albert Einstein al al beweerde als de bijen sterven, heeft de mens niet lang meer te leven. Ook imkers die met de besmette korven werkten, klagen over opgezette klieren en tranende ogen.
De Franse imkers proberen al jaren een verbod op Gaucho en Regent TS af te dwingen maar stuitten tot nog toe op politieke onwil om tegen de belangen van de producenten, Bayer en BASF Agro in te gaan. Het ministerie van landbouw maakte vorig jaar een einde aan een, door de Raad van State opgelegd moratorium op het gebruik van Gaucho. In Nederland wordt het spul overigens gewoon over de velden gespoten!
De Villiers beschuldigt in zijn boek Bayer en BASF Agro. Bayer eiste daarop van de rechter dat in elk exemplaar van het boek een communiqué zou worden opgenomen waarin de andere kant van het verhaal (pesticiden zijn helemáál niet giftig) aan bod kwam. Censuur! riep De Villiers. In ieder geval ontstond er, om het maar in apiculturele termen. te houden, een buzz rond het , boek.. Maar nu is er opeens ook nog een gerechtelijk vooronderzoek geopend. Naar BA SF Agro en zelfs naar de directeur van het bedrijf persoonlijk. Op verdenking van hel 'het op de markt brengen van landbouwproducten die schadelijk zijn voor de gezondheid van mens en dier' en 'medeplichtigheid' aan het veroorzaken van schade aan andermans eigendom'. Dat laatste gaat; over de bijen die de mens, zolang hij er nog niet aangaat; als zijn eigendom beschouwt. Het gebruik van Regen TS is met onmiddellijke ingang verboden.,
Frankrijk is kampioen gifspuiten in Europa en na de VS en Japan zelfs in de wereld. De pesticiden zijn zo diep in het ecosysteem van La Douce France doorgedrongen dat zelfs de regen er sporen van bevat. Voordat hier zo'n goedje verboden wordt, moet er heel wat aan de hand zijn. Dat honderdduizenden bijen dood neervallen is niet voldoende om de rechter in beweging te krijgen. Een boek in een periode van naderende regionale verkiezingen, eind maart, is natuurlijk veel giftiger.
Op zijn bankje helemaal rechts achter in de Assemblée Nationale spint Philippe de Villier$ garen. In de Vendée is hij de held van de imkers. De volgende presidentsverkiezingen zijn nog ver weg, maar is het niet, zoals Nijhoff schreef; een geur van hoger honing die de mens voortdrijft?

Beste Collega's,
Dit artikel vond ik onlangs tussen mijn knipsels en trok mijn aandacht nu er inmiddels ook hier onverwacht veel volken zomaar "verdwijnen". Kan niet alleen aan de Varroa liggen dunkt me en ook niet aan tekort voer. Er zijn geluiden over een virus maar het fijne weet ik er niet van en ik ben niet in de gelegenheid geweest op 'onderzoek' uit te gaan. Vandaar dat ik middels dit artikel een andere mogelijkheid wil opperen. Mogelijk kan via het ministerie van Landbouw nog snel worden achterhaald of de bewering dat de middelen Gaucho en Regent TS inderdaad hier gewoon over de velden wordt gespoten correct is. Zo ja, dan is de vraag gerechtvaardigd of de rest van het artikel ook correct is en wat de VBBN haar opstelling is in dezen.
Ik ben benieuwd of iemand van jullie hierover zijn licht kan laten schijnen?
Jaap van Vliet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bestrijdingsmiddelen en bijensterfte

Bericht door Frans vanTongeren » zo 30 mei 2004, 10:42

Dag Jaap,
Je leest een goeie krant...!
Meer weten over dit artikel?
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3161

Jaap van Vliet
Berichten:51
Lid geworden op:ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bestrijdingsmiddelen en bijensterfte

Bericht door Jaap van Vliet » zo 30 mei 2004, 23:59

bedankt Frans, dit bericht had ik dus even gemist.
mvg. Jaap

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bestrijdingsmiddelen en bijensterfte

Bericht door Frans vanTongeren » ma 07 jun 2004, 18:53

Lees meer over bijensterfte in het artikel:
'Bij de dood van een bij'
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3611

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten