Helaas, kalkbroed ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door heidecap » do 16 sep 2004, 17:04

Hennie Peters schreef:
Kalkbroed is erfelijk. Als je die moer in een ander volk zet, wordt in dat volk kalkbroed zichtbaar. Heeft te maken met gevoeligheid voor een bepaalde ziekte b.v. -kalkbroed-.

Hennie, wat hierboven staat is klinkklare onzin, maar Hans zal het vast wel niet van me willen aannemen.
Het tegendeel is waar : je bent meteen van je Kalkbroed af !


Hallo, Erik, ik ben blij dat jij je hebt verdiept in de ziekte kalkbroed alvorens je reaktie te geven.

Het volkje dat momenteel last heeft van kalkbroed is een 6-ramer, die inderdaad, op de grond, op een tegel net achter een bomenrij staat.
Op de grond is het momenteel erg drassig. Hierbij komt dat het volkje geen ventilatiebodem heeft, maar enkel een vliegspleet. Dit is echter niet ongebruikelijk bij 6-ramers. Het kalkbroed is mij pas opgevallen na het wintervoeren. Misschien had het volk te veel moeite om het vocht uit de kast te krijgen en stak kalkbroed op.
Ik had beter kunnen voeren zoals Hennie hierboven ergens aangaf : kleine beetjes over een langere periode om het volkje aan de gang te houden.

Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door wilde » do 16 sep 2004, 17:08

... nemen jullie van mij ook een keer aan dat kalkbroed niet erfelijk is.
Dat neem ik niet van je aan Thomas. Het kalkbroed zelf is inderdaad niet erfelijk, maar het heeft de schimmel 'Ascosphaera apis' als veroorzaker. Aan de kleur van de mummie kun je zien of het alleen mannelijke of geslachtelijke myceliumdraden zijn geweest die de mummie vormden. De sporen van de schimmel komen in de larve terecht via opneming door de mond. De sporen zijn in praktisch ieder volk aanwezig, maar worden meestal onderdrukt door voldoende groei en activiteit. Vooral in drachtpauzes en algemene malaise van een volk heeft de schimmel kansen.

Het gaat echter niet om de schimmel, want die is er toch wel, maar om het fenomeen kalkbroed. Dat is dus het resultaat van een aantal factoren. Een belangrijke factor is het verweer van het volk zelf tegen de slechtere omstandigheden. Als ze berusten in de ellende gaat het gegarandeerd mis. Die eigenschap om adequaat verweer te hebben, is erfelijk. Omdat het optreden van kalkbroed daarmee ten nauwste verbonden is, kun je dus (zoals Hans doet) gerust stellen dat kalkbroed (als fenomeen en niet als plantaardig wezen) voor een bijenvolk (lees: de koningin) erfelijk is.

Groetend, Albert

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Frans vanTongeren » do 16 sep 2004, 20:51

Dag Thomas,
Je schreef:
Ik wil niet ontkennen dat ik, net als veel imkers trouwens, een beetje eigenwijs ben, maar ik zie het zelf meer als informatie kritisch tot me nemen en niet zomaar alles klakkeloos aannemen. Dan was ik zeker op imkergebied niet zover gekomen als ik dat nu ben.
Heel goed dat je zaken niet zomaar aanneemt, maar er een beschouwing aan wijdt; je maakt je eigen associaties.
Het mooie van dit forum is dat er veel invalshoeken zijn en dat jij daar een keuze uit gaat maken.
De bijenpraktijk laat zien welke personen dicht bij de waarheid zitten.
Als je fouten maakt, ben jij een persoon die dat ruiterlijk toegeeft.
Helaas zijn er deelnemers die dan zwijgen.
Ze zijn bang van hun voetstuk te vallen (terwijl ze er dan eigenlijk op zouden kunnen worden geplaatst).

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door heidecap » do 16 sep 2004, 21:01

Albert, wat een vreemd verhaal om de stelling "Kalkbroed is erfelijk" te justificeren.

Als je echt achter deze stelling staat dan zou je met jouw toelichting ook moeten zeggen : "Alle bijenziekten zijn erfelijk"
Wat een onzin !
Is Nosema erfelijk ?? Kom nou. Varroa zeker ook ?

Als je alles wilt herleiden naar het verweer van het volk dan omzeil je de stelling.

Gezonde bijen kunnen immers toch ook ziek worden ???

Wat deed je zelf met jouw volk toen het Kalkbroed had ? Meteen in de prullebak ? Dat zou wel het allerslechtste advies zijn wat je aan je mede-imkers kunt geven.
Want, nogmaals, mede imkers, een volk met Kalkbroed kan ook weer een prachtig volk worden. Laat je niet van de wijs brengen door mensen die schermen met hun jarenlage imkerervaring en sugereren dat je kalkbroedvolken standaard maar beter kunt opruimen, want het draait om de feiten :
Kalkbroed wordt veroorzaakt door de omstandigheden en is niet erfelijk !
Gezonde bijen kunnen ziek worden. Gezonde mensen kunnen ook ziek worden. Zelfs diegenen die denken dat ze veel weerstand hebben ogebouwd. Misschien komt het ons niet goed uit, maar het is wel zo ...
En als je er anders over denkt : prima !
"Rust roest ..."

Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Hans van der Post. » do 16 sep 2004, 22:14

Go een dag weg en een berg kalk op het forum.[:)]
Ook ik neem niet zo gauw iets aan.[:p]
Ooit kwam een cursist eind juni naar mij toe en liet mij 'mummies'

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door wilde » do 16 sep 2004, 22:57

Wat deed je zelf met jouw volk toen het Kalkbroed had ?
Ik heb de moer omgewisseld. En dat hielp uiteraard, omdat het een erfelijke eigenschap betreft.
Ik heb vermoedelijk bij 1 volk ook last gehad van zakbroed. Ook daar is de remedie: moer omwisselen. En dat hiep inderdaad. Nog beter is waarschijnlijk om ook alle raat te wisselen. Dat heb ik niet gedaan, maar het probleem was door slechts de moer om te wisselen weg.
... een volk met Kalkbroed kan ook weer een prachtig volk worden.
Eerlijkheid gebiedt me te vermelden dat ik dat ook wel eens heb gehad. Een volk overwon dan de problemen, maar dat gaat dan meestal gepaard met mooi weer en voldoende dracht van nectar en stuifmeel. Bij jou is het echter een zeer vreemde tijd om kalkbroed te hebben. Ik heb het af en toe in het voorjaar en verder nooit. Kalkbroed in het najaar moet te denken geven. Een dergelijk volk heeft dus al problemen met de organisatie in de kast, de warmtehuishouding en de voeding van de larven, juist op een tijd dat winterbijen moeten ontstaan. Je behoeft geen groot kenner of ervaren imker te zijn om te kunnen bedenken dat dit een zeer zorgelijk volkje is.
Groetend, Albert

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Imkerij Westland » vr 17 sep 2004, 15:09

Thomas,

Of ik schrijf niet duidelijk of jij leest niet goed.

Nog één keer zal ik proberen uit te leggen in Jip en Janneke taal wat ik eerder schreef;

Kalkbroed is niet erfelijk.
De weerstand hiertegen en de omstandigheden die het toestaan om kalkbroed zich te laten manifesteren in een volk, worden direct of indirect erfelijk bepaald.
Kortom slecht aaneengesloten broednest, slecht gevoerde larven, slecht klimaatbeheersing in het volk (= ook vocht en kou), poetsgedrag, etc. zijn wel allemaal erfelijk bepaald.
Indien je het met deze laatste zin eens kan zijn, ben je het eens met de stelling; "Kalkbroed is niet erfelijk maar de weerstand hiertegen wel".
Maarten

Frans; ik wil best toegeven dat ik niet graag ongelijk heb maar als ik iets schrijf en het wordt niet goed geinterpreteerd, wordt ik potvolblommen wel effe pissig[:)]

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Henk Klok » vr 17 sep 2004, 15:51

Begin dit jaar heb ik een volk gehad met kalbroed. Zwarte en witte mummies. De bijen deden hun best en sleepten het de kast uit, wat het verspreiden van de schimmel natuurlijk alleen maar hielp. Het volk ging niet echt goed, bleef wat achter, maar het kalkbroed werd langzamerhand wel wat minder. Toen ik op vakantie zou gaan waren ze opeens toch zover dat ze wilden zwermen, midden juli. De dag voor mijn vertrek op goed geluk een kast erbovenop gezet met het meeste broed, om een zuiger te maken.
bij terugkomst, begin augustus, had het nieuwe volk volop broed, en geen last van kalkbroed.
Je zou dus denken dat het aan de koningin gelegen kan hebben. Het volk van een dochter van haar had het weer niet.

groet,
Henk

p.s.: Het moedervolk bleek echter geen broed meer te hebben, moerloos geworden(?). Omdat het nieuwe volkje nog klein was heb ik de twee weer verenigd, iets wat ik niet had moeten doen, want een week later was er geen open broed meer :-( Maar dat is een ander onderwerp

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door Frans vanTongeren » vr 17 sep 2004, 16:03

Dag Maarten,
Je schreef:
Frans; ik wil best toegeven dat ik niet graag ongelijk heb maar als ik iets schrijf en het wordt niet goed geinterpreteerd, wordt ik potvolblommen wel effe pissig
Nou Maarten, als ik het goed gelezen heb.., ben ik het helemaal met je eenssss !

holleman
Berichten:10
Lid geworden op:za 03 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Helaas, kalkbroed ...

Bericht door holleman » vr 17 sep 2004, 18:05

Ik wilde ook nog wat kwijt, iedere imker die een cursus bijenhouden heeft gevolgd moet tot dezelfde conclusie komen als Els Kleijnendorst.
Valt me beetje tegen de reactie van Jelle, dit zou hij toch ook moeten weten. Of misschien ergens rancuneuze gevoelens t.o.v Els??????
Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten