AVB wordt niet meer opgevolgd door Ned.Min.v. LNV

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

AVB wordt niet meer opgevolgd door Ned.Min.v. LNV

Bericht door Beecoin » di 11 jan 2005, 19:14

ik kreeg volgend mailtje van het Min. v. Landbouw Nederland:

ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
http://www.minlnv.nl / persberichten
Ministerie stopt met bestrijden Amerikaans Vuilbroed
11 januari 2005 - Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit stopt met de bestrijding van Amerikaans Vuilbroed (AVB) bij bijen. De overheid wil zich tot haar kerntaken beperken.
De overheid is verantwoordelijk voor de bestrijding van de zeer besmettelijke dierziekten, waarvoor een Europese bestrijdingsplicht van toepassing is. Voor AVB is er geen bestrijdingsplicht. In de huidige visie over verantwoordelijkheden past bestrijding van AVB door de overheid niet. Als er behoefte is om de ziekte te bestrijden, moet de sector deze verantwoordelijkheid zelf nemen. De overheid kan - daar waar gewenst - faciliteren door bijvoorbeeld een exportgarantie af te geven.

Amerikaans vuilbroed (AVB) is een ziekte van het broed van bijen. Het wordt veroorzaakt door een staafvormige sporenvormende bacterie, de Paeni-bacillus larvae. De sporen van deze bacterie blijven lang kiemkrachtig en zijn zeer resistent tegen hitte en uitdroging.

Zie ook de brief aan de Tweede Kamer: Bestrijden van Amerikaans Vuilbroed bij bijen.

Let op: De abonneelijst van de oude site gaat verdwijnen. Wilt u nog steeds informatie ontvangen van het ministerie van LNV, meldt u zich dan opnieuw aan!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: AVB wordt niet meer opgevolgd door Ned.Min.v. LNV

Bericht door Frans vanTongeren » di 11 jan 2005, 20:56

Dag Piet,
Ik vraag me af of de imkerverenigingen de kosten van die bestrijding zullen kunnen opbrengen. Het zou wel kunnen..als de leden meer gaan betalen. Dat willen veel zuinige Nederlanders imkers vast niet en als ze niet uitbetaald krijgen bij geconstateerde AVB, zullen ze deze ziekte niet aanmelden en dus gaat AVB zich uitbreiden en dan...leggen de bijen het loodje.
-
Jammer dat dit Kabinet nog een poosje door gaat !
Het milieu ten noorden van Belgie, wordt er ook niet beter van.
Die rechtse regering wil bezuinigen en geld verdienen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AVB wordt niet meer opgevolgd door Ned.Min.v. LNV

Bericht door Oude Essink » wo 12 jan 2005, 15:52

Dit is dan het trieste einde van jarenlang getouwtrek tussen Ministerie en bedrijfsraad/bijenbonden. Nadenkende Imkers zullen zich bewust zijn, dat het dreigende scenario, zoals Frans dat schetst, spoedig op ons afkomt; ik weet uit ervaring welke schade één onbehandelde ziektehaard kan opleveren aan "de hele buurt"; bonden zijn al eerder bezig een deel van de bestrijding op zich te nemen, ik hoop, dat ze spoedig in een goed actieplan slagen; helaas is het nu klokke 12 [|)].
Ik zou nog weer eens willen verwijzen naar mijn verhaal over
"De imker en zijn kosten":
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3368
Geen individuele imker zal aan een bijdrage kunnen ontkomen aan een fonds, waarmee het AVB kan worden aangepakt. Wij zijn verantwoordelijk voor elkaar.
Jammer dat dit Kabinet nog een poosje door gaat !
Ik geloof niet, dat dat ermee te maken heeft, Frans; bovendien is de politiek geen partij meer. als ze zich terugtrekt.
hennie oes




Afbeelding

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: AVB wordt niet meer opgevolgd door Ned.Min.v. LNV

Bericht door DaanL » wo 12 jan 2005, 20:51

... hier kan ik me zo vreselijk over opwinden. ik kom uit hoenderloo echt een boerendorp wij leven zelf ook van het boerenbestaan en als je ziet wat er nu veranderd word en wat een kosten we kwijt zijn om 400 schapen te houden 80 euro per schaap exclusief voer. en je hobby bijenhouden word er ook fijn duur van maar ambtenaren moeten ook vreten[:(!][:(!]

Met vriendelijke groet,

Daan Ludwig
(Hoenderloo)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AVB wordt niet meer opgevolgd door Ned.Min.v. LNV

Bericht door Oude Essink » wo 12 jan 2005, 21:02

Hallo Daan,
Ik kan mij je frustratie voorstellen; alleen wordt de portie van de ambtenaar er niet anders van.
Stel dat iedere imker per jaar 4 á 5 potjes honing reserveert voor ziektebestrijding (d. i. 15 á 20 euro.) dan zouden wij bij goed managment de hele ambtenarij niet nodig hebben en hebben wij het zelf in de hand; naast AVB zijn er meer narigheden die spelen.
EEn orgaan dat het ter hand neemt zou toch een enorme vooruitgang zijn.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: AVB wordt niet meer opgevolgd door Ned.Min.v. LNV

Bericht door Jan Kruit » do 13 jan 2005, 16:14

Leuk al die reacties.
Waar ik nieuwsgierig naar ben ik een reactie van de mensen die de onderhandelingen gevoerd hebben met de overheid.
Misschien kunnen we dan nadien de discussie op gang brengen hoe we hier verder mee om gaan.
Hierover heb ik wel een mening ([}:)])maar die houd ik nog even voor mij.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: AVB wordt niet meer opgevolgd door Ned.Min.v. LNV

Bericht door DaanL » ma 17 jan 2005, 18:00

Hennie heeft gelijk, waarom kan dit niet zelf aangepakt worden? Maak een comissie o i d van de coordinators ziektebestrijding van alle landelijke verenigingen, maak het lidmaatschap duurder of laat mensen geld overmaken en je bent klaar met je gezeik. zullen die ambtenaren is zien dat zonder geld in je eigen zak te steken het ook best lukken kan .[;)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten