ronde bijenkasten tegen varroamijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ko visser
Berichten:19
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 19:30
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door ko visser » zo 30 jan 2005, 14:55

- Jan Trip; jullie wel bekend o.a. bijenkastkruiwagen
heeft een kast klaar staan om van het voorjaar er bijen in te doen om de proef te starten: "het draaiend bijenvolk".
Hans
Ik heb ook wel belangstelling voor een ronddraaiende kast. Kan via contacten van Jan kasten besteld worden in Hongarije? Of anders zou bij meer belangstelling geprobeerd kunnen worden een chauffeur te vinden die bv hulpgoederen in Roemenie aflevert en op de terugweg bestelde kasten in Budapest ophaalt.

kv

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Oude Essink » zo 30 jan 2005, 22:09

Hello Boys:
I found the ultime solution: Komt dat zien

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Hans van der Post. » zo 30 jan 2005, 22:55

piet schreef:
1x per dag de kast een halve slag zou omdraaien.
Misschien heb ik iets niet begrepen t'was ook maar een gedachte
piet
J Piet zoals je schrijft -niet begrepen- het gaat er op dat de cellen om hun eigen as draaien als je begrijpt wat ik bedoel. Kijk eens op de site van de Hongaar gaat vast het licht branden.[:)]
Hans.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 30 jan 2005, 23:20

Gut Hennie, om die meiden nu gelijk een roze vliegplankje te geven . . . .

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 31 jan 2005, 09:05

Het vertaalde verhaal van trip is reuze interessant en voor mij opnieuw een bevestiging dat het alle schijn dat dit de nieuwe toekomst is. Helemaal als er een dergelijke Segeberger uitvoering van verschijnt.

Voor het verhaal van Jan Trip kijk op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4422

J.P.

P.S. ik vraag me alleen wel af of de varroacontrole wel zo betrouwbaar kan worden genoemd: de volken bevatten nog broed en wat dat betreft zal er ook nog varroa in het broed zijn opgesloten.
De werking van de draaiende raten op de varroa is denk ik blijvend: ene dergelijk orientatiesysteem is zodanig ingeprent dat dit irresersibel is.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 31 jan 2005, 09:19

Het enige waar we op afkunnen gaan en vervolgens een juiste conclusie kunnen trekken zijn de meldingen die ons voorgeschoteld worden op het internet en in tijdschriften.

Ik heb totaal niet de indruk dat de bijen ernstig verstoord worden door het draaien. In tegendeel. Hun opbrengst is zelfs hoger. Dat zal ook deels komen doordat de bijen alle honing naar boven brengen. Gevaar zit in verhongering als de imker alle honing uit de bovenste honingkamer zou slingeren. Ik zie de 'ronddraaiende kast' niet anders dan een variatie op een normale imkersingreep willen betitelen, zoals bijvoorbeeld wordt uitgevoerd bij de Rensonmethode of zoals vroeger veel in zwang was, de K. op een schone broedkamer zetten. Het voordeel nu is dat verstoring erg langzaam gaat (180 graden per dag). Mocht het zo zijn dat de K. niet legt in de cellen met een verkeerde celstand dan wacht die K. gewoon met leggen totdat de cellen weer goed staan. Daar gaat zelfs nog een remmende werking van uit ook, die overeenkomt met de Renson methode (het inkorten van het broed zodat men meer vliegbijen heeft). Het is geen centrifuge (zo'n centrifuge voor oma's witte uitgekookte onderbroeken.)

j.p.

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door garrit » ma 31 jan 2005, 15:13

Beste imkers,
Mijn Hongaars is behoorlijk goed,ik heb jarenlang in Hongarije gewoond.Daar heb ik o.a. 50 bijenkasten gemaakt incl.de ramen van stammen hout van ruim een meter lengte en een diameter van ca.20 cm.M.b.v. een door de Hongaarse imker zelfgemaakte lintzaag e.d.Ook heb ik daar de gaasbodem geintroduceerd(vele imkers verklaarden me voor gek aldaar).
Wanneer er specifieke vragen zijn aan de uitvinder van de" draaiende kast" ben ik wel bereid om deze te vertalen in een mail naar de uitvinder toe.Wel vraag ik mezelf af of ik nog lang lid blijf van dit forum,want ik begin me behoorlijk te ergeren.Groeten Garrit.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: ronde bijenkasten tegen varroamijten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 31 jan 2005, 15:39

Goed plan Garrit!

Zo kunnen we vragen naar legmogelijkheden van de koninginnen. Wordt die beperkt door de draaiende raten/veranderende celstand.

En hoe zit het met de verstroing en de daarbij eventuele gepaarde aggressiviteit.

J.P.

Ergeren moet je niet doen. Dat is slecht voor je hart.[;)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 35 gasten