dode bijenvolken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door heidecap » zo 03 apr 2005, 23:20

ende schreef: Heb de helft inmiddels verenigd ivm de wilgendracht:D
Hallo, Harmen, ik lees op de door Hennie Oes vertaalde pagina :
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4578 dat de wilg naast stuifmeel ook een zeer goede nectarleverancier is. Dit was nieuw voor mij.
He jij dan inderdaad al je honingkamers geplaatst ?

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Oude Essink » ma 04 apr 2005, 09:21

De wilg is tweehuizig; dat wil zeggen: mannetjes en vrouwtjes zijn over twee huizen verdeeld en hebben ieder een eigen boom.
De katjes van de mannelijke wilg zijn geel: reken op veel stuifmeel maar niet op nectar.
De katjes van de vrouwelijke wilg zijn grijs: reken niet op stuifmeel, maar op een ruim nectaraanbod. Als je voldoende grijze wilgen in de buurt hebt en het weer zit mee (zoals Nu) kun je er van slingeren.
Overigens horen dit soort opmerkingen en vragen in de rubriek "dracht" thuis. Wie verwacht in de rubriek "ziekten" vragen over de wilg?

hennie oes

Afbeelding

renaud
Berichten: 4
Lid geworden op: do 04 nov 2004, 09:29
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door renaud » ma 11 apr 2005, 12:47

Hallo van Belgie (franstalige regio)

...Dat gaat niet beter dan in 2004. 2 van mijn vrienden hebben verloren namelijk 35% en 90% van hun kasten!!!...en ik ken nog andere gevallen. Volgende jaar, was het mijn beurt...maar ik heb mijn kasten verhuisd en alles is in orde dit lent.
Mensen die hun bijen vorloren, vinden een klein bolletje van dode bijen in de lent met nog veel zuiker.

Ik weet niets over vlaanderen???

Hier in belgie (en frankrijk ook), veel mensen denken dat de bijen doden ten gevolge van pesticides, vooral Gaucho (= imidaclopride) en regent ( fipronil). Ik heb nog niets gehoord op dit forum over pesticides. Wat denken jullie erover????


groetjes van Belgie
Renaud

ps :sorry voor mijn slecht nederlands ;-)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Hans van der Post. » ma 11 apr 2005, 19:30

Geen probleem je "slechte" Nederlands.
Als je het Forum doorspit -in de archieven - kun je lezen dat het een veroudering virus is die door de varroa wordt verspreidt.
Ben je nu vroeg (onmiddellijk na de laatste oogst) met het bestrijden van de varroa heb je minder kans dat een volk door dat virus wordt besmet. Apistanstrippen werken niet meer daar is de varroa tegen bestand geworden.
Als experiment zal ik het door een vertaal program in het Frans laten vertalen.
Hans.

Pas de problème tu "mauvaise" non néerlandais. Si tu fouilles peus lire le forum - dans les archives - tu que lui un vieillissement virus qui par le varroa, est est diffuse. Tu a demandé (immédiatement après la dernière récolte) avec la lutte du varroa moins de si chance suis maintenant tu ai qu'une nation est contaminée par ce virus. Apistanstrippen ne fonctionne plus là le varroa contre le fichier est devenu. je le traduis comme expérience par le program en laisser franÇais traduire. [:)]
http://babelfish.altavista.com/
Hans.

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Hugo » ma 11 apr 2005, 22:37

Hans van der Post schreef: ...Als experiment zal ik het door een vertaal program in het Frans laten vertalen.
Hans.
Hans,
Doe dat NOOIT meer ! Je steekt een mes recht in mijn taalkundig hart.

Als experiment heb ik die franse babbelvisvertaling opnieuw naar het nederwiets laten vertalen door babbelvis.
Hierachter de resultaat zien !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Geen probleem niet- Nederlandse "slechte" jij. Als jij opgravingen peus het forum lezen - in de archieven - jij dat hem een veroudering virus die door varroa, is verward is. Jij heeft (onmiddellijk na de laatste oogst) met de strijd van varroa minder of kans ben nu jij heb gevraagd dat een volk door dit virus wordt besmet. Apistanstrippen werkt niet meer daar varroa tegen het bestand is geworden. ik vertaal het als ervaring door program Frans erover laten vertalen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
De franse vertaling die jij (vander)postte is van hetzelfde niveau.

mvg,

Hugo (demi-abeille)

ps. Hiermee vergeleken was het Paasnederlands van wijlen JP II een pareltje : "Bedaaaan for die bloeoeoeom ojt Neererlààn ..."

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Hans van der Post. » di 12 apr 2005, 10:57

Hugo schrijft:Hans, Doe dat NOOIT meer! Je steekt een mes recht in mijn taalkundig hart.
Beste Hugo[:(] Voor mij, hier op dit forum is taal geen kunst maar een uitingvorm om kennis over te dragen.[:)]
Hans

wendy
Berichten: 79
Lid geworden op: za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door wendy » vr 29 apr 2005, 22:16

SNIK....

Met drie volken de winter ingegaan, alle drie verloren.

2 volken spoorloos, met voldoende suiker in de raten.
1 volk waarvan een klein kluitje dood tussen de raten zit, en verschillende dood op de bodem.
Ze hebben de tong uit gestoken.

Ik heb in de vroege zomer (gevulde, gesloten)darrenraad gesneden en einde zomer met mierenzuur behandeld.
geen kreupele bijen te zien geweest en weinig mijten op de bodem.
Zou het vergiftiging zijn? of toch te laat (augustus) de mierenzuur gebruikt?

Wendy

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door heidecap » vr 29 apr 2005, 23:16

Hallo, Wendy,


Ik kan jou alleen maar adviseren om een monstertje op te sturen naar bijvoorbeeld PPO om uit te laten zoeken of het bijvoorbeeld aan varroa lag.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door buckfast_beekeeper » za 30 apr 2005, 22:01

Wat mij opvalt is dat er niemand de sneeuw als mogelijke oorzaak ziet. Als het sneeuwt gaan bij mij de volken dicht. Heb dit ooit eens in een boekje gelezen en dan maar eens geprobeerd(werd me trouwens in de zomer van 2004 nog aangeraden door een Duitse profesioneel imker met ongeveer 700 Dadant Blatt en Langstroth kasten). Al eens iemand zijn kasten dicht geschoven en gaan kijken als de zon aan de kasten kan? Achter het afsluitlatje zie je constant bijen lopen. Zij willen allen naar buiten... Waar zij natuurlijk een gewisse dood zullen sterven. Vorig jaar ben ik eens gaan kijken in de buurt bij een collega imker. De sneeuw zag spijtig genoeg zwart van de dode bijen.[:(]Spijtig genoeg had ik op dat ogenblik geen digitaaltje bij de hand. Had er anders foto's van genomen. Het valt me ook op dat het steeds winters zijn met sneeuw dat er vele volken "verdwijnen". Zelf heb ik, op 14 volken ingewinterd op 18 ramen Belgische Simplex (2 hoogsels 11 ramen ongeveer de grootte van Nederlandse spaarkast met sluitblokken aan de zijkant)en 4 volken op 11 ramen, geen enkel dood volk. Slechts 1 moer was darrebroedig, waarschijnlijk door een te late stille moerwisseling. Voor de volledigheid vermeld ik even dat ze werden ingewinterd met aangekochte suikersiroop 66%, die ook wordt gebruikt in de voedingswereld (dus geen speciaal bijenvoer). Elke 18 raams kasten kregen 18 liter, de andere elk 15 liter. Alle kasten hadden voldoende stuifmeel (na de winter nog minimaal 2 ramen per kast). Ze werden allemaal 2 X behandeld met oxaalzuurverdamping.

mvg

buckfast_beekeeper

zonnig46
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door zonnig46 » zo 01 mei 2005, 21:43

wendy schreef:
SNIK....

Met drie volken de winter ingegaan, alle drie verloren.
Wendy
Hallo Wendy,
Ik vind het altijd weer sneu wanneer iemand alle bijenvolken verliest.
Ik lees in je profiel dat je de BD manier van bijenhouden graag toepast.
Heel interessant is wat Romee Van der Zee over haar manier van bijenhouden schrijft.
zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4804

Ik heb een bijenvolk die je mag die komen ophalen. Ik had het bijenvolk al aan iemand anders willen weggeven maar die persoon heeft niet gereageerd. Kost niets, alleen mijn materiaal wil ik behouden. Ik woon wel in Amsterdam.
Als je wilt dan kan je me emailen om wat af te spreken: erikstadt(apenstaartje)yahoo.com
Vriendelijke groet,
Erik Stadt

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten