dode bijenvolken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
berg
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 06 sep 2002, 13:05
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: begraafplaats Buitenveldert te Amsterdam
Contacteer:

dode bijenvolken

Bericht door berg » ma 28 mar 2005, 10:21

[:(]

familieleden die ook imkeren berichten over dode volken die mij verontrusten:

1 dood volk bij Wijk bij Duurstede ( volk was behandeld tegen varoa! )
3 dode volken in de buurt van Dussen ( volken ook behandeld! )
verder meldingen van een imker die van 51 volken er 1 over heeft etc

hoe zijn de ervaringen verder in Nederland en Belgie?

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door patrick » ma 28 mar 2005, 12:58

Beste,
Afgelopen winter 8 kasten ingewinterd en voor de eerste keer geen volksterfte in de winter, anders gemiddeld 2 tot 3 kasten ofwel dood ofwel moerloos per winter. Bij mijn stiefvader, 9 volken ingewinterd en een dood volk en een moerloos volk. Verder hoor ik toch dat bijna iedereen te maken heeft me enkele volken verlies in de buurt.
Als je andere volken goed aanslaan is het verlies op zich niet zo erg; een natuurlijke selctie en de wet van de sterkste.[B)]
Groet, Patrick

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Oude Essink » ma 28 mar 2005, 14:25

Hallo Patrick,
de wet van de sterkste.
Moet dat niet zijn: "de wet van de meest aangepaste" ?
Deze wet van Darwin "the survival of the fittest", gaat ervan uit dat een levend wezen dat zich het beste weet aan te passen aan de (veranderende) omstandigheden, de beste overlevingskansen heeft. Dat is wat anders, dan de "sterkste", want wat is sterk!.[;)].
hennie oes

Afbeelding

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door LWPisa » ma 28 mar 2005, 18:56

Darwinisme sec:

diegenen die het best aangepast zijn aan de de omstandigheden overleven...
organismen passen zich nooit gericht aan, de omstandigheden "plegen" selectie op de natuurlijke variatie in een populatie, evolutie is ongericht.

L

patrick
Berichten: 59
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 19:06
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door patrick » ma 28 mar 2005, 21:04

Je zal wel gelijk hebben hennie,
Voor mij was deze reactie om een aantal vragen te stellen om een eventuele oorzaak van de dode volken te achterhalen. Wat is er fout gegaan ? waar zit de kink in de kabel ? Ik ben twee jaar geleden begonnen met een bijendagboek, waar in ik zoveel mogelijk noteer wat ik bij elke kast zie en doe, een mooi naslagwerk om in de winter door te nemen en te kijken wat er ev. fout is gegaan of dat je iets nieuw gebrobeerd hebt, het resultaat kan bekijken en vergelijken met andere volken die je misschien anders hebt behandelt. Ook staat er in vermeld wanneer welke plant bloeit in de omgeving en/of hij bevlogen wordt, questie van je seizoen af te stellen op wat je in je omgeving vindt en eventuele te ondernemen reizen naar drachten; bv. koolzaad, linde, heide.
Maar inderdaad, de volken die zich makkelijker aanpassen zullen beter overleven, is daarom een selectie op eigen stand niet het begin van alle heil ?[;)]

Hanzie123
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 09:44
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Hanzie123 » di 29 mar 2005, 08:47

Mijn zwager verloor 11 van zijn 12 volken. Hij wijt het aan spuiten van vergif. Ik heb zijn kasten nog niet gezien. Maar omdat ik weet hoe slecht hij met zijn bijen omgaat, denk ik dat het een combinatie is en/of gevolg is van niet behandelen tegen varoa, mogelijk vergif, te veel volken op een bijenweide- die ook nog een agrarische monocultuur is - en een aantal te kleine - verzwakte - volken die nosema gehad hebben. Heel erg jammer[V]. Mijn drie volken zijn gelukkig heel goed de winter doorgekomen. Ze stikken nog van het voedsel. Ik heb al vluchtig gekeken, maar als het kwik stijgt, begin ik met de kasten te openen.

Hans

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 29 mar 2005, 09:59

Ik heb 6 volken ingewinterd.
Vier van deze volken zijn tot half september nog op de heide geweest. Mijn vrees is dan altijd dat ik er niet genoeg voer meer in krijg als het te vroeg koud wordt.
De twee andere volken had ik thuis gehouden omdat ze niet voldoende sterk waren. Die heb ik vanaf eind augustus ingewinterd. Een van deze volken is van de winter dood gegaan. Oorzaak was snel achterhaald. Honger. De laatste vorst periode heeft ze de nek omgedraaid. Voor de vorst periode leefden ze nog. (Ik heb een perspex plaatje op het voergat van de dekplank.)
Ze hebben 16 kg voer gekeregen. Zou genoeg moeten zijn, maar toch. Wat me wel opviel is dat het een groot volk is (geweest)[:(]
Toen ik de kast opruimde had ik bijna een emmer vol dode bijen (10 liter emmer) en 7 ramen met bijen waar van alleen nog de achterkant uit de ramen stak. Dit was wel het enige volk dat niet in de bijenstal stond maar gewoon buiten.
De andere volken heb ik nog niet open gehad. Iedere keer als ik tijd had was het weer me niet goed gezind. Ze zitten op 2x BK met kantplanken = 16 ramen. Moet nog even genoeg zijn. Geduld is een schone zaak (ook al valt dat soms niet mee als er weer bijen vliegen).

Jaap

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door piml » di 29 mar 2005, 16:56

Collega's,

Van de 20 volken ben ik er reeds zeven kwijt. Geen beste score!! Ik heb mijn volken in de regio Haarlem staan!!!

groeten,



Pim Lemmers

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door LWPisa » di 29 mar 2005, 17:38

11 volken...20 volken...los van ziekten en parasieten...wie zegt dat de stuifmeeldracht genoeg is in de buurt voor een optimale eiwitvoorziening?

L

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: dode bijenvolken

Bericht door wilde » di 29 mar 2005, 22:13

12 volken ingewinterd. Alle volken in leven. Ze halen volop stuifmeel.
Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten