mijten bestrijden in de zomer

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:
mijten bestrijden in de zomer

Bericht door teun ijff » di 12 jul 2005, 10:30

Hoi Allemaal !

Ik heb een volkje waar ik regelmatig bijen zie met vervormde vleugeltjes.... ( DWV ) en zelf ook wel bijen met een mijt op zich !
Nu doe je mijtbestrijding in het voorjaar en in het najaar ! ( vorig najaar gedaan met apiquard ).

IK gebruik het volkje nog niet voor de honingproduktie...maar er zit wel gesloten en open broed in reeds...en een pas aangenomen koningin uit Lemmer.

Is het wijs om oxaalzuur te druppelen in de zomer ? Mierezuur heb ik ook...maar hoor ook verhalen dat je je koningin kan verspelen met mierenzuur !

Was wijsheid ?
Is oxaalzuur minder schadelijk voor broed ?

Groeten Teun

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijten bestrijden in de zomer

Bericht door Oude Essink » di 12 jul 2005, 21:35

Mijn advies, maak van je hele volk een kunstzwerm; dwz stort ze met z'n allen in een lege schone kast; vernietig het broed en behandel de zwerm met oxaal, voordat er weer broed is; schone kast, schone raat, schone bijen; misschien redt je dat nog voor de inwintering.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: mijten bestrijden in de zomer

Bericht door Hans van der Post. » di 12 jul 2005, 22:41

Ik heb deze zomer een volk, wat het afgelopen jaar heb gebruikt voor een MS patiënt, twee keer behandeld met oxaal (gedruppeld) het is nu afgelopen met verminkte vleugels.
Het is opvallend dat ruim een week lang de varroa valt. Tussen de behandelingen zat 14 dagen.
Zou wel met druppelen wachten tot dat er eigen bijen van de Lemmer moer in het volkje lopen.
Je haalt de massa varroa's wel weg maar natuurlijk niet alles. Als een tuin onkruidvrij is gemaakt zal er binnen de kortste keren weer on-kruid groeien!
Hans

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: mijten bestrijden in de zomer

Bericht door Kroese » wo 13 jul 2005, 00:16

Hans van der Post schreef:
Ik heb deze zomer een volk, wat het afgelopen jaar heb gebruikt voor een MS patiënt, twee keer behandeld met oxaal (gedruppeld) het is nu afgelopen met verminkte vleugels.
Het is opvallend dat ruim een week lang de varroa valt. Tussen de behandelingen zat 14 dagen.
Hans
Hans, hoe heb de dosis bepaald? Ik zelf wil ook voor de winter bijen geboren gaan worden eens bij 1 proefvolk een behandeling gaan doen. Eerst een steekproef om het nuttig effect te bepalen. Maar nu kan het nog niet. De linde dracht is voorbij, maar er komt nog steeds veel nattigheid van andere bronnen binnen. M'n Hk's willen niet leeg, dus behandelen is niet aan de orde.
Groet,
Hennie..

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: mijten bestrijden in de zomer

Bericht door Hans van der Post. » wo 13 jul 2005, 10:53

37 Gram oxaal oplossen in 200 cl heet water. 800 cl heet water gebruiken op 1 kg suiker om dit op te lossen. Bij opgeloste toestand is dit meer! daarvan 800 cl afmeten en het opgeloste oxaalzuur toevoegen.
Van deze samenstelling -wel bekend- 7 ml per straat bijen druppelen. Ik heb het tegen de avond - einde vlucht- gedruppeld.

Ondanks de 1 op 1 suikeroplossing nemen de bijen het matig op. Het volk is een dag van slag! D.w.z. het vliegt weinig.
Bij mij was er geen sterfte van volwassen bijen.Pas na 24 uur beginnen de varroa's te vallen dit gaat zo'n 8 dagen door.

Ook heb ik dit toegepast bij volken waarvan ik een kunstzwerm heb gemaakt.
Wel gewacht tot er open broed aanwezig was.
Hans
Jw kunt dit ook nog teruglezen op de site van Albert de Wilde

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijten bestrijden in de zomer

Bericht door teun ijff » do 14 jul 2005, 11:56

Hoi allemaal !

Tja... de bijen zijn nu zelfs aan broedtrekken ( witte poppen trekken ze naar buiten ! ).
Het pleegvolkje was een 3 ramer...... dus veel bijen zitten er niet in.

De moer is wel al aan de leg.

Ik kijk het nog ff aan ! bedankt voor de hulp !

Mvg Teun IJff

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten